ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استیضاح وزیر صنعت
اخبار خودرو

رکود بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار خودرو شب عید

این روزها رکود در بازار خودرو تا حدی پیش رفته است که عملا بازار روز به روز، خلوت‌تر می‌شود. با وجود افزایش عرضه، تقاضا کاهش یافته و اکثر مردم به امید ارزانی دوباره خودروها، دست ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

این روزها رکود در بازار خودرو تا حدی پیش رفته است که عملا بازار روز به روز، خلوت‌تر می‌شود. با وجود افزایش عرضه، تقاضا کاهش یافته و اکثر مردم به امید ارزانی دوباره خودروها، دست نگه داشته اند. بر خلاف هر سال که بازار شب عید با رونقی دوباره همراه می‌شود، امسال هیچ اثری از شور و اشتیاق سال‌های گذشته برای خرید خودرو در بین مردم، وجود ندارد. در همین حین، عده قلیلی هم که دست به معامله می‌زنند، خودروهای کارکرده را به نمونه‌های صفر کیلومتر ترجیح می‌دهند.

بازار خودرو این روزها بیشتر از هر زمان دیگری، وابسته به بازار ارز است و با هر نوسان دلار، قیمت خودروها هم بالا و پایین می‌رود و از طرف دیگر چشم انداز وخامت مجدد شرایط کرونایی نیز باعث شده تا امید چندانی به رونق گرفتن مجدد سفرهای نوروزی وجود نداشته‌باشد.

به گزارش اخبار خودرو، البته به گفته فعالان بازار، اکنون قیمت‌ها ثبات بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته دارد، اما با توجه به تغییرات سیاسی پیش رو در ماه‌های آینده، بعید نیست که دوباره نا‌آرامی به بازار خودرو هم بازگردد.

هرچند که همین افزایش جزئی قیمت‌ها در چند هفته اخیر هم حاصل احتکار و عدم عرضه خودروها توسط دلالان است. این روزها با توجه به تنش‌های موجود میان روابط ایران و آمریکا، همه چشم به سرنوشت برجام دوخته اند و خریداران و فروشندگان خودرو هم از این قاعده مستثنی نیستند.

افزایش حدودا پنج درصدی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، ناشی از گرانی دلار بود. اما اکنون با توجه به افزایش عرضه خودرو در شب عید و افت دوباره دلار، پیش بینی می‌شود که قیمت خودروها تا پایان سال باز هم نزولی شود.

هفته نخست اسفند ماه، با یک افت جزئی برای خودروها در بازار نسبت به بهمن ماه همراه بود. اما کارشناسان می‌گویند که در دو هفته پایانی اسفند با توجه به تقاضا برای سفرهای نوروزی، ممکن است قیمت‌ها دوباره کمی بالا روند.

در این میان، بازار وارداتی‌ها آنچنان بی مشتری بوده که ثبات خودش را حفظ کرده و مصون از تغییرات دلاری مانده است. کارشناسان خواهان قیمت‌گذاری محصولات کم تیراژ توسط خود خودروسازان شده اند تا بلکه به این روش، مقداری از زیان آنها جبران گردد. هر چند که وزارت صمت در برابر حذف شورای رقابت از فرایند قیمت گذاری خودروها، مقاومت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی