ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

FDA برای واکسن کرونا تک‌دوز «جانسون و جانسون» مجوز استفاده اضطراری صادر کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که در گذشته اثربخشی واکسن کرونا تک‌دوز «جانسون و جانسون» را تایید کرده بود، حالا برای آن مجوز استفاده اضطراری صادر کرده تا آمریکا با ۳ واکسن با کووید-۱۹ مقابله ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۲

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که در گذشته اثربخشی واکسن کرونا تک‌دوز «جانسون و جانسون» را تایید کرده بود، حالا برای آن مجوز استفاده اضطراری صادر کرده تا آمریکا با ۳ واکسن با کووید-۱۹ مقابله کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا با صدور این مجوز می‌خواهد ۴ میلیون دوز از این واکسن را در اختیار ایالت‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشت در سراسر کشور قرار دهد. برخلاف واکسن‌های فایزر و مدرنا که به دو دوز تزریق نیاز دارند، افراد پس از دریافت واکسن کرونا تک‌دوز جانسون و جانسون دیگر نیازی به مراجعه مجدد نخواهند داشت.

علاوه بر اینکه واکسن جانسون و جانسون به یک دوز تزریق نیاز دارد، می‌توان آن را برای ماه‌ها در دمای یخچال، ۲ تا ۸ درجه سلسیوس نگهداری کرد و برخلاف واکسن فایزر به دمای منفی ۷۰ یا ۲۰ درجه نیازی ندارد.

به گفته جانسون و جانسون، در ابتدا دوزهای این واکسن محدود خواهند بود، با این حال تا اواخر ماه آینده میلادی این کمپانی ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کند. تا پایان ماه ژوئن این شرکت ۱۰۰ میلیون دوز در اختیار دولت قرار می‌دهد و می‌خواهد سرعت تولید را تا جای ممکن افزایش دهد.

واکسن کرونا جانسون اند جانسون

اوایل ماه جاری میلادی داده‌های مربوط به واکسن کرونا تک‌دوز جانسون و جانسون در اختیار FDA قرار گرفت. طبق اطلاعات، اثربخشی این واکسن در مناطق مختلف، متفاوت است اما بطور کلی اثربخشی آن به ۶۶ درصد می‌رسد. اثربخشی این واکسن در ایالات متحده آمریکا برابر ۷۲ درصد، در آمریکای لاتین ۶۶ درصد و در آفریقای جنوبی که گونه B.1.351 شایع است، اثربخشی آن برابر ۵۷ درصد است.

اسناد FDA از اثربخشی ۶۴ درصدی این واکسن تک‌دوز در آفریقای جنوبی یکماه پس از تزریق خبر می‌دهد. به گفته جانسون و جانسون، این واکسن بطور کامل از بستری شدن در بیمارستان و همچنین مرگ و میر جلوگیری می‌کند.

در حالی که اثربخشی واکسن فایزر و مدرنا به ترتیب ۹۵ و ۹۴ درصد اعلام شده، به گفته کارشناسان نمی‌توان آن‌ها را بطور مستقیم با واکسن کرونا جانسون و جانسون مقایسه کرد. علاوه بر اینکه واکسن جدید تک‌دوز است، آزمایش‌های آن زمانی صورت گرفته که گونه‌های جدید کرونا با سرعت انتقال بالاتر در جهان شیوع پیدا کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی