ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران اولویت‌بندی واکسیناسیون کرونا برای افراد مسن را منطقی می‌دانند

واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف شروع شده و اولویت با کادر درمان، افراد بیمار و مسن است، با این حال برخی چنین ایده‌ای را مطرح می‌کنند که تزریق واکسن کرونا به افراد مسن که سال‌های ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف شروع شده و اولویت با کادر درمان، افراد بیمار و مسن است، با این حال برخی چنین ایده‌ای را مطرح می‌کنند که تزریق واکسن کرونا به افراد مسن که سال‌های کمی از عمر آن‌ها باقی ماند، رویکرد نامناسبی محسوب می‌شود و نباید آن‌ها در اولویت باشند. اما حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این رویکرد می‌تواند موجب حفظ جان افراد بیشتری شود و همچنین سال‌های بیشتری از زندگی از بین نرود.

پژوهش جدید که در ژورنال «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده، به این معضل اخلاقی که باید کدام افراد زودتر واکسن دریافت کنند، پرداخته است. این موضوع اهمیت بالایی دارد چرا که کووید-۱۹ تا به امروز بیش از ۲.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است.

یکی از اساتید دانشگاه «کالیفرنیا، برکلی» به نام «جاشوآ گلدستین» به این موضوع اشاره کرده که پژوهش جدید این ایده که با قرارگیری افراد مسن در اولویت دریافت واکسن کرونا، سال‌های زندگی کمتری حفظ می‌شود را رد کرده:

«از آنجایی که افراد مسن نسبت به افراد جوان می‌توانند عمر کمتری برای زندگی داشته باشند، بسیاری فکر می‌کنند که اولویت‌بندی آن‌ها برای تزریق واکسن به معنای حفظ سال‌های کمتر زندگی خواهد بود. ما در پژوهش جدید نشان داده‌ایم که این ایده اشتباه است. الگوی سنی مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا نشان می‌دهد که تزریق ابتدایی واکسن به افراد مسن، به معنای حفظ افراد بیشتری خواهد بود و همچنین سال‌های زندگی را هم افزایش می‌دهد.»

واکسن کرونا

پژوهشگران در بررسی خود سن و همچنین ریسک‌های سلامتی را در کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان و کره جنوبی مورد بررسی قرار داده‌اند. محاسبات این دانشمندان بر تعداد زندگی‌هایی که توسط واکسیناسیون نجات پیدا کرده‌اند ضربدر سال‌های موردانتظار زندگی این افراد بنا شده است. برای مثال اگر ۱ میلیون واکسن موفق به نجات ۱۰۰۰ زندگی شده باشد و میانگین سال‌های مورد انتظار زندگی آن‌ها ۲۰ سال باشد، ۲۰ هزار سال زندگی نجات پیدا کرده‌ است.

طبق پژوهش جدید، باید واکسن ابتدا به افراد مسن تزریق شود:

«تحلیل ما نشان می‌دهد که بدون هیچ ترسی باید ابتدا واکسن کرونا به افراد مسن و قشر آسیب‌پذیر تزریق شود.»

پژوهشگران به این موضوع پی برده‌اند که نرخ مرگ و میر با یکسال سن بالاتر در ایالات متحده آمریکا، آلمان و کره جنوبی ۱۱ درصد افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا اگر به افراد ۹۰ ساله واکسن تزریق شود، میزان نجات جان افراد ۳ برابر زمانی خواهد بود که این دوزهای واکسن به افراد ۸۰ ساله تزریق شوند. بنابراین ابتدا باید افراد مسن واکسن کرونا دریافت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    لعنت به چین

مطالب پیشنهادی