ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همراه اول
تکنولوژی

شبکه 5G همراه اول رکورد سرعت اینترنت ایران را شکست

همراه اول برای اولین بار از شبکه 5G خود در پایتخت کشور رونمایی کرد. در مراسمی که برای تست این سایت در ساختمان ستاره ونک (همراه اول) برگزار شد، این اپراتور توانست رکورد سرعت اینترنت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۸

همراه اول برای اولین بار از شبکه 5G خود در پایتخت کشور رونمایی کرد. در مراسمی که برای تست این سایت در ساختمان ستاره ونک (همراه اول) برگزار شد، این اپراتور توانست رکورد سرعت اینترنت در ایران را بشکند و به سرعت ۳.۶ تا ۳.۹ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند.

در ابتدای این مراسم «مهدی اخوان» مدیرعامل همراه اول با ذکر این نکته که کل تیم این اپراتور برای رسیدن به هدف امروز تلاش کردند اعلام کرد موضوع افزایش ترافیک و افزایش تقاضا از سمت کاربران در ایام کرونا باعث شده که کل کشور به سمت استفاده از فناوری‌های نوین بروند: «چه بخواهیم چه نخواهیم باید به سمت تکنولوژی جدید رفت.»

به گفته اخوان همراه اول قصد دارد در فواصل زمانی کوتاه توسعه 5G را در تهران ادامه دهد و تا پایان سال علاوه بر ایجاد این فناوری در نقاط دیگری از تهران به شهرهایی چون تبریز و مشهد و اهواز و اصفهان و همچنین شیراز برود.

او تاکید کرد که این اپراتور با وجود اینکه مطالعات تحقیق و توسعه روی 5G را از سال ۹۶ و با کمک دانشگاه شریف شروع کرده ولی در این مدت به هیچ وجه حرکت نمایشی برای این فناوری نشان نداده است: «ما حداکثر بهره‌وری را از نسل چهارم و 4.5G کردیم و الان واقعا به سایت‌های نسل پنجم نیاز داریم تا بتوانیم در مسیر تکنولوژی حرکت کنیم.»

اخوان تاکید کرد که سرمایه مورد نیاز در این فناوری بسیار بیشتر از نسل چهارم اینترنت سیار است و ابراز امیدواری کرد این چالش را با کمک دولت و مجلس از سر بگذرانند‌.

به گفته اخوان پهنای باندی که همراه اول در دوران کرونا با آن روبرو شد قریب به دو هزار گیگابیت بر ثانیه بوده که در شبکه اصلی این اپراتور تحمل شده است: «دیتاسنترهای همراه اول در سال جاری چندین برابر گذشته ترافیک درست کردند و داخل شبکه ارتباطی کشور بسیار فعال بودند.»

مدیرعامل همراه اول اعلام کرد که اپراتورها در تولید محتوا و تولید سرویس زیاد جدی نبوده‌اند اما این موضوع تغییر کرده است: «ما الان در همراه اول میزبان سرویسی هستیم که اصلا سال گذشته وجود نداشت. «شاد» به طور کامل در دیتا سنترهای همراه اول پشتیبانی می‌شو‌‌د. تروپوت شاد از برخی پیام رسانهای مشهور پرکاربرد در دست کاربران ایرانی بالاتر است.»

اخوان گفت که حال می‌توان ادعا کرد همراه اول بزرگترین نیروگاه حوزه فضای مجازی در ایران است: «در واقع این ادعا همان دیتاسنترهای ما هستند آنهم نه دیتای سنتر با رکهای خالی؛ بلکه زیر بار رفته است و ترافیک قابل توجهی را به شبکه ارتباطی کشور تزریق می‌کند.»

«مرتضی طاهری» مدیر فنی و توسعه همراه اول اعلام کرد که در این اپراتور بیش از ۵۰ نفر هستند که تسلط کامل بر تمام حوزه نسل پنجم اینترنت سیار دارند و با قدرت برای توسعه این فناوری پیش می‌روند.

او تاکید کرد که راه‌اندازی این فناوری در ایران توسط متخصصان داخلی کشور انجام شده است: «در بخش تجهیزات هم سعی کردیم حداکثر توان خود را برای بکارگیری از فناوری ‌بومی به کار ببریم. بعنوان مثال آنتنی که در هفته گذشته در مشهد به عنوان اولین سایت 5G در ایران ثبت شد از یک تولید کننده ایرانی دریافت شده بود.»

طاهری بخش با اعلام اینکه آنها قصد ندارند وارد بازی و مسابقه سرعت بشوند اعلام کرد که توانستند رکورد سرعت اینترنت در ایران را بشکنند. تست سرعت این فناوری در حضور طاهری به سرعت ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه رسید اما پیش از آغاز مراسم رسمی تست سرعت به ۳.۸ گیگابیت بر ثانیه هم رسید. طاهری در اینباره اعلام ‌کرد آنها توانستند با تجمیع فرکانس نسل چهارم و پنجم اینترنت سیار به این سرعت دست پیدا کنند.

طاهری تاکید کرد که این فناوری نوین در موارد بسیاری کاربرد دارد و یکی از آنها رو حوزه گیمینگ دانست.

گفتنیست در این مراسم از تکنولوژی VR با کمک نسل پنجم تلفن همراه نیز رونمایی شد و همچنین در نمایشی دیگر به پینگ تایم ۹ میلی ثانیه در حین اجرای بازی ویدیویی دست پیدا کردند؛ موضوعی که هر چند در یک سرور داخلی انجام شد اما می‌تواند آغازگر جدی برای تجربه گیمینگ بهتر در ایران باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    همچین میگن دست پیدا کرد انگار خودشون اختراعش کردن. خب رفتید آنتن و تجهیزاتش رو خریدید و وارد کردید و رو دکل نصبش کردید. پوز چی رو میدید؟

  • Randall DreadGuard
    Randall DreadGuard | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    چه فایده داره وقتی برای خیلی از سایتا مثل همین اپ استور و گوگل استور و خیلی سایتای دیگه مجبوری ثابت کنی که ایرانی نیستی همزمان توی همین کشور میزنن قند شکن هار و میپو کونن واقعا یه کمدی سیاهه...

  • Aboy
    Aboy | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    این خوبه که همگام بشیم با تکنولوژی های جهانی ولی وقتی دلار 25 هزار نباشه
    گوشی بالای 600 دلار که اصل 5g توی اون دسته از گوشیاس مالیات و گمرکی اضافه تر نگیره
    و قیمت گذاری این تکنلوژیا اونقد گرون نباشه که مردم عادی نتونن استفاده کنن

  • mrshadow
    mrshadow | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    این درحالی که هنوز تو خیلی مناطق ایران 3G پیاده سازی نشده...

    • Aboy
      Aboy | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

      دلیل نمیشه چون بعضی مناطق 3g ندارن ما 5g تحقیق توسعشو انجام ندیم
      خیلی از کشورایی که الان دارن 5g فعال میکنن پوشش 100 درصدی نسل قبل ندارن

  • pekar
    pekar | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    ? ?

مطالب پیشنهادی