ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا دوربین سلفی پاپ‌آپ در حال منسوخ شدن است؟

حاشیه نمایشگر موبایل که تا همین چند سال پیش اهمیت زیادی برای کاربران نداشت، حالا به یکی از فاکتورهای مهم در خرید تبدیل شده و رقابت بین سازندگان موبایل برای کاهش یا حذف آن را ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۸

حاشیه نمایشگر موبایل که تا همین چند سال پیش اهمیت زیادی برای کاربران نداشت، حالا به یکی از فاکتورهای مهم در خرید تبدیل شده و رقابت بین سازندگان موبایل برای کاهش یا حذف آن را داغ کرده است. باریک‌تر شدن حاشیه نمایشگر مساوی است با افزایش نسبت بدنه به صفحه نمایش و این یعنی سازندگان می‌توانند بدون بزرگتر کردن موبایل، نمایشگر بزرگتری روی آن نصب کنند.

شیائومی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که با رونمایی از می‌ میکس در سال ۲۰۱۶ با نسبت بدنه به نمایشگر ۹۱.۳ درصد این ترند را باب کرد. شیائومی در این محصول مکان دوربین جلو را به حاشیه پایین انتقال داد که ماحصل آن یک موبایل با پنل جلوی تمام صفحه بود.

سازندگان دیگر نیز تقریباً سیاست مشابهی را در پیش گرفته‌اند. سامسونگ با گلکسی S8 و S9 تا آنجا که می‌توانست حاشیه بالا را باریک کرد، ایسوس ذن‌فون ۵ و وان پلاس ۶ مسیر آیفون را در پیش گرفتند و گوگل با پیکسل 3 XL این ترند را تقریباً نابود کرد.

سلفی پاپ آپ وارد می‌شود

پس از باریک کردن حاشیه، نوبت به بریدگی یا همان ناچ در شکل‌های مختلف مثل قطره‌ای، دایره‌ای، حفره و غیره رسید. سازندگان بالاخره به یکی از بهترین راهکارهای پنهان کردن دوربین سلفی رسیدند: مکانیزم پاپ آپ. ویوو با رونمایی از NEX در سال ۲۰۱۸، یکی از اولین شرکت‌هایی بود که مکانیزم پاپ آپ را در محصولاتش استفاده می‌کرد و نشان داد که می‌توان با این مکانیزم موبایلی با پنل جلو تمام صفحه ساخت.

اوپو پا را فراتر گذاشت و در Find X علاوه بر ماژول سلفی، دوربین اصلی را نیز به مکانیزم پاپ آپ مجهز کرد. سلفی بیرون جهنده یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های موبایل در سال ۲۰۱۹ بود و برخی شرکت‌های سعی کردند با ایجاد تغییراتی استفاده از آن را برای کاربران به کاری لذت‌بخش تبدیل کنند.

برای مثال در می‌ میکس ۳ کاربر برای آشکار شدن ماژول سلفی باید نمایشگر را به سمت پایین بکشد. سلفی بیرون جهنده رینو 10x زوم ادیشن شبیه به بال کوسه بود و ماژول چرخشی ذن‌فون ۶ نقش دوربین سلفی و اصلی را بازی می‌کرد. شیائومی با عرضه سری ردمی K20 سلفی پاپ آپ را دست‌یافتنی‌تر کرد. حتی وان پلاس نیز با عرضه مدل‌های وان پلاس 7 پرو و 7T پرو وارد کلوپ سازندگان سلفی پاپ آپ شد.

اما به نظر می‌رسد این ترند به مرور در حال منسوخ شدن است. درست است که ایسوس ذن‌فون ۷ پرو با دوربین سه‌گانه بیرون جهنده را در سبد محصولاتش دارد، اما این موبایل تنها در برخی کشورها روانه بازار شده است. ویوو نیز کم و بیش در مسیر ایسوس گام برداشته و مدل‌های NEX 3 و 3S را فقط در برخی مناطق روانه بازار کرده است.

علت کاهش تمایل سازندگان به ساخت موبایل با سلفی پاپ آپ چیست؟ یکی از مهم‌ترین دلایل، وزن است. ماژول بیرون جهنده قطعات زیادی داشته و برای کار کردن به موتور نیاز دارد. تمام اینها به وزن و ضخامت موبایل اضافه می‌کنند. شیائومی نیز به این مورد اشاره کرده است:

«ماژول‌های دوربین جمع شونده معمولاً اندازه بسیار بزرگتری دارند، بنابراین نمونه نهایی موبایل در صورت مجهز شدن به آن کمی ضخیم‌تر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود موبایل‌ها در آینده باریک‌تر و ارگونومیک‌تر شوند و این یعنی ماژول‌های جمع شونده دیگر گزینه‌ای ایده آل برای موبایل‌ها نخواهند بود.»

نکته دیگر اینکه ماژول پاپ آپ مقاومت موبایل در برابر گرد و غبار و آب را بسیار کمتر می‌کند و معمولاً موبایل‌هایی که چنین مکانیزمی دارند، نمی‌توانند از گواهی IP68 پشتیبانی کنند.

البته نباید چندان نگران منسوخ شدن ماژول‌های بیرون جهنده بود چون دوربین‌های زیر نمایشگر به مرور در حال راهیابی به موبایل‌ها هستند. آنها نقاط ضعف مکانیزم بیرون جهنده را نداشته و دستیابی به طرح تمام صفحه نمایش بدون افزایش وزن یا ضخامت را امکان پذیر می‌کنند. ZTE Axon مدل 5G، اولین موبایلی بود که به این تکنولوژی مجهز شد و برندهای دیگر مثل شیائومی و اوپو نیز سرگرم توسعه فناوری مشابه هستند.

شیائومی اوایل شهریور ماه امسال از نسل سوم فناوری دوربین زیر نمایشگر خود رونمایی کرد و می‌خواهد سال جاری میلادی یکی از محصولات خود را با آن روانه بازار کند.

به نظر می‌رسد فناوری زیرنمایشگر سرانجام جای مکانیزم پاپ آپ را بگیرد. البته تا پیشرفت این فناوری و راهیابی آن به تعداد بیشتری از موبایل‌ها، باید چند سال دیگر صبر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mrmoghari
    mrmoghari | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    برای کسی مثل من که عکس سلفی نمیگیرم, پاپ اپ بهترین گزینه ممکن هست و میتونم از صفحه نمایش کامل لذت ببرم

مطالب پیشنهادی