ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران با بررسی ده‌ها هزار اسکلت از نحوه تکامل مقابله انسان با بیماری‌ها می‌گویند

دنیا با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، ویروسی که تا به امروز بیش از ۲.۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده. حالا دانشمندان در پژوهشی جدید، ده‌ها هزار اسکلت باستانی را مورد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱

دنیا با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، ویروسی که تا به امروز بیش از ۲.۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده. حالا دانشمندان در پژوهشی جدید، ده‌ها هزار اسکلت باستانی را مورد بررسی قرار داده‌اند تا به نحوه تکامل بدن انسان برای مقابله با بیماری‌ها و همچنین کاهش خطر آن‌ها در گذر زمان پی ببرند. این مطالعه می‌تواند اطلاعاتی درباره سازگاری بدن انسان با بیماری‌ها در آینده در اختیار متخصصان قرار دهد.

محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که پژوهش جدید نشان می‌دهد که میکروب‌ها برای تکثیر در بدن و همچنین اطمینان از زنده ماندن در میزبان، جهش پیدا کرده‌اند، اما به مرور زمان شدت بیماری کاهش پیدا کرده است. در نهایت میکروارگانیسم‌ها یا عوامل بیماری‌زا با بدن به نوعی آتش‌بس رسیده‌اند.

در این پژوهش بیماری‌های جذام، سل و «ترپونماتوز» مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تمام این بیماری‌ها روی استخوان و دندان‌ها نشانه‌هایی از خود به جا می‌گذارند که ابتلا به آن‌ها را نشان می‌دهند.

به گفته یکی از اساتید دانشگاه «فلیندرز» در استرالیا به نام «ماچی هنبرگ»، شیوع این بیماری‌ها به مرور زمان کاهش پیدا کرده:

«شیوع این سه بیماری به علت سازگاری که به نفع بیماری و انسان بوده، کاهش پیدا کرده. حداقل در ۵۰۰۰ سال گذشته و قبل از ظهور پزشکی نوین، علائم اسکلتی سل کمتر دید می‌شوند، نشانه‌های جذام روی اسکلت در اروپا پس از پایان قرون وسطی کاهش می‌یابد. علائم استخوانی ترپونماتوز در آمریکای شمالی هم کمتر می‌شود، مخصوصا در سال‌های پایانی پیش از ارتباط با اروپایی‌ها.»

پژوهشگران ۳ پژوهش قدیمی درباره این بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دادند که در مجموع ۶۹,۳۷۹ اسکلت را پوشش می‌دهند. این اسکلت‌ها مربوط به دوره‌های زمانی مختلف از ۷۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح گرفته تا امروز را شامل می‌شوند.

اسکلت

تمام این اسکلت‌ها مربوط به افراد مبتلا به این بیماری‌ها نبوده‌اند و البته تمام آن‌ها حاوی نشانه‌های فیزیکی روی استخوان‌ها نبوده‌اند. با این وجود جامعه آماری به اندازه‌ای بزرگ بوده که دانشمندان گمانه‌زنی‌های مفیدی را ارائه کرده‌اند.

هیچ کدام از این بیماری‌ها به سرعت میزبان را نمی‌کشند و عامل بیماری‌زا در بدن میزبان زنده می‌ماند و گسترش می‌یابد. با این حال کاهش شیوع آن‌ها با گذر زمان نشان می‌دهد که بدن انسان‌ها در برابر آن‌ها مقاوم‌تر شده‌اند یا میزان آسیب‌رسانی بیماری‌ها کاهش یافته است.

با وجود دستیابی به این نتایج، پژوهش اخیر با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می‌کند. برای مثال سه پژوهش مورد استفاده محققان از روش‌های مختلفی برای گزارش نتایج بهره برده‌اند و علاوه بر این، باید عوامل دیگری که در گسترش بیماری نقش داشته‌اند هم مدنظر گرفته شوند.

یکی از اهداف چنین پژوهش‌هایی، پیش‌بینی آینده بشر و کووید-۱۹ است. کرونا تا به امروز چندین جهش را تجربه کرده که قدرت و سرعت انتقالش را افزایش داده. اگرچه واکسیناسیون در برخی کشورها آغاز شده و شاید تا اواسط سال ۲۰۲۲ بسیاری از کشورها به ایمنی جمعی دست پیدا کنند، اما متخصصان همچنان تکامل این ویروس را در آینده تحت نظر خواهند داشت. انتظار می‌رود با گذر زمان کشندگی کرونا کاهش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی