ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بانک مرکزی: مبادله رمزارزها بین یکدیگر مجاز نیست

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸، مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است. رییس کل بانک مرکزی نیز گفت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۳

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸، مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است. رییس کل بانک مرکزی نیز گفت که خرید و فروش رمز ارزها فقط برای کسانی است که رسمی تولید می‌کنند و فقط باید برای واردات کالا از آن استفاده شود و مبادله رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست.

«محمدرضا مانی یکتا» در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۲ شنبه شب شبکه دو سیما با اعلام خطر رمزارزها و وجود پرونده‌های متعدد درباره کلاهبرداری اعلام کرد این موضوع یک پدیده جدید است که دنیا با آن چالش دارد: «هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته است.»

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد. از آنسو تاکید کرد میزان مبادلات رمز ارزها قابل مقایسه با بازارهای دیگر مانند سهام و طلا در کشور نیست.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه آینده رمزارزها قابل تحلیل نیست افزود: «حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست و چون ملاحظات گسترده‌ای دارد و میزان تولید رمز ارزها بر اساس قدرت شبکه مشخص می‌شود میزان استخراج آن پرنوسان و متغیر است.»

به گفته مانی یکتا دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمز ارزها و صرافی‌های مجاز این هفته در بانک مرکزی نهایی شده است. او اذعان دارد به زودی نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی رمز ارزها قرار می‌گیرد.

رییس بانک مرکزی: مبادله رمز ارزها با یکدیگر غیرمجاز است

ریپل بیت کوین

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای از پیش ضبط شده که در این برنامه پخش شد گفت: «براساس نظر کارگروهی، در مصوبه هیئت وزیران مبنی بر غیر مجاز بودن مبادلات رمز ارزها اصلاحاتی انجام و قرار شد کسانی که رسمی رمز ارز استخراج می‌کنند بتوانند برای واردات از آن استفاده کنند.»

به گفته همتی قرار است مقررات این مهم آماده شده و به زودی چند صرافی مشخص می‌شود تا ثبت سفارش‌هایی که به صرافی‌ها داده می‌شوند بتوانند برای واردات از طریق رمز ارزها، تامین ارز کنند: «خرید و فروش رمز ارزها فقط برای کسانی است که رسمی تولید می‌کنند و فقط باید برای واردات کالا از آن استفاده شود و مبادله رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست.»

نماینده مجلس: مردم فعلا وارد حوزه رمز ارزها نشوند

«محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: «مجلس از دو سال پیش به موضوع رمز ارزها وارد شد. موضوع رمز ارزها در مجلس یازدهم نیز در دستور کار قرار گرفته است و گزارش جمع بندی نشست‌ها با دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس است و تصمیم داریم همه دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن رمز ارزها آن را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند.»

پورابراهیمی گفت در شرایط کنونی این ظرفیت به رفع محدودیت‌های تحریمی و ارزآوری برای کشور با استفاده از ظرفیت انرژی، کمک می‌کند.

با این حال او از مردم خواست مردم وارد حوزه رمز ارزها فعلا نشوند و گفت: «جمع بندی تصمیمات درباره رمز ارزها را به زودی در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • امير طحان جواد آبادي
    امير طحان جواد آبادي | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

    اساسا رمز ارزها برای جلوگیری از اعمال نفوذ بانکهای مرکزی بوجود آمده اند، مگر بانک مرکزی می تواند قوانین کنترلی برای چیزی که هیچ. مدیریتی بر آن ندارد بگذارد.

  • nexaen
    nexaen | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    قانون مبارزه با پولشویی؟ جمهوری اسلامی؟ (اسمایلی خنده)

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    چه ترسی میوفته به جون اینها،کارگروه مقابله با استارلینک ممنوعیت کار با رمز ارز،هر چیزی که کنترل رو از دستشون بگیره.

  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    الان پس این همه صرافی رمز ارز مثل نوبیتکس و اکسکوین و ... ( که رشدشون قارچ گونه شده) با چه مجوزی دارند فعالیت می کنند؟ اگر یکی از این صرافی ها هک بشه و دارایی های دیجیتال کاربران به سرقت بره هیچ جا نمیشه شکایت کرد چون نه وبسایتشون e نماد داره و نه کلا مجوز کار داشتند

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

      معلوم نیست چطوری یک استارت آپ فین تک رو به خاطر نداشتن e نماد تو روز اول به وجود آمدنشون فیلتر می کنند اما این صرافی ها خیلی وقته که دارند کار می کنند دولت هم به صراحت میگه فعالیتشون غیر مجازه ولی کسی فیلترشون نمیکنه، قشنگ معلومه برای پول شویی به وجود آمدن و چند وقت دیگه دارایی دیجیتال مردم رو جمع می کنند و میبرند

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

      تنها توصیه ای که به مردم بکنم اینکه به هیچ وجه دارایی هاتون رو تو hot wallet های این صرافی های آبدو خیاری نگه داری نکنید و پس از هر معامله داراییتون رو به cold wallet شخصیتون انتقال بدید تا ریسک از دست رفتن داراییتون کاهش پیدا کنه

    • booshveg
      booshveg | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

      حالا انگار اون کسب و کارایی که مجوز دارن ، میشه ازشون شکایت کرد و به حق رسید . تو این کشور فقط برای انحصار و پول زور گرفتن بحث مجوز رو وسط میکشن وگرنه هیچ خدماتی پشت اون مجوز نیست

  • farhot
    farhot | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    بدلیل بی سوال سران کشور توی این حوزه باید چوب لای چرخ بذارن؟؟
    و نمیدونن اصلا مکانیسم عملکرد بلاکچین متکی نبودن به یه مرکز دولتی یا شخصی هست،
    و تمام تراکنش های آن در مرورگر مربوطه قابل مشاهده و بازیابیه،
    مثل همیشه بجای استفاده از این پدیده که ده سال هم قدمت داره دنبال سنگ اندازی هستن،
    و نهایتا مارکت کپ این بازار از ۲۰۱۶ تا الان تغییر نکرده؟؟؟؟ استفاده از (گ و گ ل) رو بلدین؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی