ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تدوین ساز و کار مالیات اینفلوئنسرها بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شد

نمایندگان مجلس در رابطه با دریافت مالیات از اینفلوئنسرها، ضرب‌العجلی دو ماهه برای سازمان امور مالیاتی تعیین کردند. در صورت لازم‌الاجرا شدن این پیشنهاد، صفحات مجازی با تعداد کاربران بالای ۵۰۰ هزار نفر که تبلیغات ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳

نمایندگان مجلس در رابطه با دریافت مالیات از اینفلوئنسرها، ضرب‌العجلی دو ماهه برای سازمان امور مالیاتی تعیین کردند. در صورت لازم‌الاجرا شدن این پیشنهاد، صفحات مجازی با تعداد کاربران بالای ۵۰۰ هزار نفر که تبلیغات می‌گیرند، مشمول مالیات خواهند شد.

مجلس به دنبال دریافت مالیات حقیقی از درآمدهای مجازی اینفلوئنسر هایی است که بالای ۵۰۰ هزار نفر کاربر دارند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند کاهش درآمدهای نفتی و صادرات غیرنفتی به دلیل تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا باعث درآمد کمتر دولت شده و دولت با روش‌های مختلف اخذ مالیاتی به دنبال دریافت مالیات از قشرهای گوناگون است، پیش‌تر دریافت مالیات از تمامی دارندگان درگاه پرداخت هم مطرح شده بود. نمایندگان این دوره مجلس در جریان تصویب لایحه بودجه سال آینده تصمیم گرفتند از طریق افزایش پایه‌های مالیاتی، بخشی از درآمد دولت را برای سال‌های بعد تضمین کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با الحاق یک جز به تبصره ۶ موافقت کردند. پیش از این در بخش درآمدی این تبصره تصویب شده بود که درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

به موجب این مصوبه سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به تایید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. همچنین سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آنها را در سایت سازمان امور مالیاتی در منظر عموم قرار دهد. به نظر می‌رسد در ننهایت قرار است افرادی که از طریق تبلیغات درآمد به دست می‌آوردند، مشمول مالیات شوند. البته این موضوع باید در صحن علنی مجلس تصویب شود، اما در حال حاضر به تصویب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ رسیده است.

«محمدحسین بحرینی» نماینده شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی به عنوان پیشنهاد دهنده این موضوع گفت: «در بخش درآمدی با موافقت مجلس شورای اسلامی مصوب شد صفحات مجازی که تعداد کاربران آن بیش از ۵۰۰ هزار نفر از محل تبلیغاتی که می‌گیرند، مالیات پرداخت کنند. این پایه اخذ مالی جدید است که اگر دولت خوب عمل کند می‌تواند عدالت مالیاتی ایجاد کند.» او گفته که «این قانون فقط برای صفحات و کانال‌هایی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر است و شامل همه کسب و کارها در فضای مجازی نمی‌شود.»

باید گفت این اولین بار نیست که مجلس به سراغ چنین طرحی می‌شود. در سال ۹۶ نیز یک بار این موضوع یعنی اخذ مالیات از فعالان فضای مجازی مطرح شده بود. در آن زمان گفته شده بود هماهنگی‌هایی با صاحبان مشاغل و دستگاه‌ها انجام داده شده، تا بتوان آن دسته از کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند، مالیات‌شان وصول شوند.

گفتنیست اخیرا «محمد مسیحی»، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی در رابطه با درآمدهای مالیاتی اینفلوئنسر‌ها گفته که: «این افراد معافیت مالیاتی ندارند و مشمول مالیات هستند و بسیاری از شرکت‌هایی که فعالیت می‌کنند، پرونده مالیاتی دارند و مانند سایر مودیان با آنها برخورد می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

    دقیقا موندم با چه روی از پلتفرم هایی که فیلترش کردن می خوان از کانال های پربازدیدش باج بگیرن؟! مگه بخوان که فقط محدود رو به اینستاگرام محدود کنن
    بعد دولت در قبال این مالیات چه خدمتی ارائه می کنه یا این پول صرف چه خدماتی می شه ؟! نکنه بازم صرف وام دادن به باج افزارهای داخلی و صدا و سیمای میلی می خواد بشه ؟!

مطالب پیشنهادی