ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین تجهیزات تولید تراشه می‌خرد؛ راهکاری برای خودکفایی در مقابل تحریم‌ها

چینی‌ها در چند وقت اخیرا حدود ۹۰ درصد از تجهیزات تولید تراشه ژاپنی‌ها را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت تمامی تجهیزات مربوطه شده‌اند. گفته می‌شود که این اتفاق واکنشی نسبت به تحریم‌های آمریکا بوده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۵

چینی‌ها در چند وقت اخیرا حدود ۹۰ درصد از تجهیزات تولید تراشه ژاپنی‌ها را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت تمامی تجهیزات مربوطه شده‌اند. گفته می‌شود که این اتفاق واکنشی نسبت به تحریم‌های آمریکا بوده و برای افزایش خودکفایی صنعت تولید تراشه چینی صورت گرفته است.

خبرگزاری Nikkei Asia می‌گوید انبارها در چند وقت اخیر به سرعت خالی شده‌اند و این مسئله قیمت تجهیزات را بالا برده است. طبق اعلام این نشریه، قیمت سیستم‌های لیتوگرافی و سایر سیستم‌های لازم برای تولید نیمه‌رساناها اکنون سه برابر شده است. یکی از منابع شرکت «Mitsubishi UFJ Lease & Finance» ژاپن می‌گوید: «حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌های دست دوم به چین رهسپار می‌شوند.»

منبع ناشناس دیگری که دلال تجهیزات دست دوم به حساب می‌آید، مدعی است: «دستگاه‌هایی که چند سال پیش اساسا بی‌ارزش تلقی می‌شدند حالا با قیمت‌های ۱۰۰ میلیون ینی [۹۴۰ هزار دلاری] به فروش می‌رسند.»

انتقال دستگاه‌های تولید دست دوم از ژاپن به چین اتفاق غافل‌گیرکننده‌ای نیست. عده‌ای می‌گویند چین این دستگاه‌ها را خریداری می‌کند چون ممکن است در آینده به کارشان بیاید، ولی به نظر می‌رسد که هدف نهایی آن‌ها خودکفایی هرچه بیشتر در حوزه تولید تراشه باشد. شرکت‌های فروشنده ژاپنی که این تجهیزات قبلا در انبارهایشان خاک می‌خورد، حالا پول زیادی به دست آورده‌اند.

نشریه بلومبرگ می‌گوید: «شرکت‌های چینی برای تولید تراشه‌های کامپیوتری حدود ۳۲ میلیارد دلار تجهیزات دست دوم از ژاپن، کره جنوبی، تایوان و بقیه کشورها خریداری کرده‌اند.» این گزارش مدعی است که خرید تجهیزات مربوطه حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. انتظار می‌رود که این رقم همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد و در چند سال آینده نیز شرایط مشابهی داشته باشد.

SMIC به عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چینی به خاطر تحریم‌های آمریکا با مشکلات زیادی روبرو شده و نمی‌تواند به فناوری‌های جدید آمریکایی دسترسی داشته باشد. به نظر می‌رسد که همه این اقدامات بخشی از برنامه بزرگ چینی‌ها برای خودکفایی در حوزه تولید نیمه‌رساناها باشد. این کشور از مدتی پیش کار روی توسعه سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو و حافظه‌های اختصاصی خود را آغاز کرده بود، ولی هنوز برای مهاجرت کامل و روی‌گردانی از فناوری‌های آمریکایی آماده نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

    چینی ها هیچ وقت چیز خوبی تولید نکردن
    مثل گوشی های هواوی و شیائومی و ...

    • Hey You!
      Hey You! | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

      کامنت دروغ می‌زاری که چین رو قوی نشون بدی وقتی دیدی که کسی به حرفات اهمیت نمیده

    • آریا
      آریا | ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

      نگران نباش تا شماها هستید میتونن آشغالاشون رو فرو کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی