ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اتحادیه اروپا در پی تسهیل مسافرت‌ها؛ ایجاد گذرنامه‌ای دیجیتالی برای واکسن و تست کرونا

کمیسیون اروپا می‌گوید در دنباله ماه مارس قانونی را اجرایی می‌کند که به موجب آن از یک «گذرنامه سبز دیجیتالی» – یا به عبارتی یک گواهی دیجیتالی – برای تسهیل در مسافرت‌های فرامرزی در دوران ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵

کمیسیون اروپا می‌گوید در دنباله ماه مارس قانونی را اجرایی می‌کند که به موجب آن از یک «گذرنامه سبز دیجیتالی» – یا به عبارتی یک گواهی دیجیتالی – برای تسهیل در مسافرت‌های فرامرزی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا استفاده خواهد شد.

رئیس این کمیسیون، «اورسولا فن در لایِن»، امروز اعلام کرد که این ابزار دیجیتالی نه تنها اثبات می‌کند که افراد واکسن زده‌اند یا نه، بلکه نتایج تست آن‌ها را نشان می‌دهد؛ یعنی مشخص خواهد کرد که چه کسانی هنوز نتوانسته‌اند واکسن بزنند. همچنین، قرار است اطلاعاتی درباره شرایط بازگشت از بیماری کووید-۱۹ نیز در این گذرنامه دیجیتالی قید شود. او تاکید کرده که این اطلاعات به‌صورت ایمن نگهداری می‌شود و حریم خصوصی مردم حفظ خواهد شد.

خانم «فن در لاین» در توئیت دیگری گفت: «گذرنامه سبز دیجیتالی باید زندگی اروپایی‌ها را آسان‌تر کند. هدف گذرنامه این است که به تدریج به مردم اجازه رفت و آمد – با اهداف کاری یا توریستی – در اتحادیه اروپا و کشورهای خارجه را بدهد.»

کمیسیون اروپا قرار است در تاریخ ۱۷ مارس مصادف با ۲۷ اسفند اطلاعات بیشتری را درباره این طرح منتشر کند. این کمیسیون نمی‌خواهد گذرنامه دیجیتالی خود را با نام «گذرنامه واکسن» خطاب کند، چون محدودسازی مردم بر اساس دریافت یا عدم دریافت واکسنی که دسترسی به آن هنوز خیلی محدود است، تبعیض‌آمیز خواهد بود.

در عین حال، اعضای اتحادیه اروپا برای کمک به کشورهایی مثل یونان و اسپانیا که اقتصادشان وابستگی زیادی به گردشگری دارد، تحت فشار هستند. این اتحادیه قبلا در ماه ژانویه گفته بود که رویکردی مشترک برای شناسایی همگانی وضعیت واکسیناسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که اعضای اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند تا ابزاری را برای تشخیص وضعیت تست و واکسن ویروس کرونای شهروندان فراهم کنند. ولی به نظر نمی‌رسد که استفاده از این گذرنامه دیجیتالی اجباری باشد. کمیسیون اروپا هنوز اطلاعات بیشتری درباره این طرح ارائه نکرده است.

فعلا هیچ‌کس نمی‌داند که این سیستم با چه سرعتی راه‌اندازی و به کار گرفته می‌شود. با توجه به این که زمان زیادی تا آغاز تعطیلات تابستانی باقی نمانده، کمیسیون اروپا باید زودتر بسترهای لازم را فراهم کند. در عین حال، رویترز گزارش داده که این کمیسیون می‌خواهد با همکاری سازمان‌های بین‌المللی اطمینان یابد که سیستم آن‌ها در خارج از اتحادیه اروپا هم کار می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی