ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

هیوندای بایون معرفی شد؛ ارزان‌ترین کراس اوور کره‌ای‌ها برای بازار اروپا

هیوندای طبق وعده قبلی خود از یک کراس‌اوور کوچک شهری پرده‌برداری کرد. این مینی کراس‌اوور، بایون (Bayon) نامگذاری شده و از نظر ابعاد می‌توان آن را کمی کوچک‌تر از کونا دانست. همانند دیگر محصولات قد ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

هیوندای طبق وعده قبلی خود از یک کراس‌اوور کوچک شهری پرده‌برداری کرد. این مینی کراس‌اوور، بایون (Bayon) نامگذاری شده و از نظر ابعاد می‌توان آن را کمی کوچک‌تر از کونا دانست. همانند دیگر محصولات قد بلند اخیر هیوندای، بایون نیز از طراحی رادیکالی برخوردار بوده و در بین رقبا کاملا متمایز دیده می‌شود.

هیوندای بایون

همانگونه که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم نام بایون از شهر Bayonne واقع در جنوب غربی فرانسه اقتباس شده است. این نام از آن جهت انتخاب شده که بایون بر اساس سلایق مشتریان اروپایی توسعه یافته و فعلا فقط در این قاره به فروش خواهد رسید.

از نظر طراحی بیرونی می‌توان رگه‌های زیادی از شباهت بین بایون و کونا را مشاهده کرد. این خودرو نیز مثل کونا از چراغ‌های دو تکه برخوردار بوده و وظیفه روشن کردن مسیر پیش رو را چراغ‌های حاضر در طرفین سپر بر عهده دارند. این چراغ‌ها درون قابی بومرنگی شکل و کنار جلوپنجره‌ای حجیم قرار گرفته‌اند.

در نمای جانبی خطوط تیز و شکسته موجود روی درها که تا گلگیرهای جلو و عقب امتداد یافته‌اند، بیش از هر چیز دیگر جلب توجه کرده و نسل جدید توسان را در ذهن تداعی می‌کنند. ضربه‌گیرهای پلاستیکی دهانه گلگیرها و رکاب، استفاده از رنگی متفاوت برای سقف، ستون عقب ضخیم و فرم خاص قسمت انتهایی از ویژگی‌های جذاب هیوندای بایون در این نما هستند.

هیوندای بایون طول و عرضی به ترتیب برابر با 4,180mm و 1,775mm داشته و فاصله محوری آن 2,580mm است

در نمای عقب، بی‌شک طراحی خاص چراغ‌ها اصلی‌ترین ویژگی بایون محسوب می‌شود. همانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های این بخش نیز شبیه بومرنگ طراحی شده و با یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند.

بایون در حقیقت نسخه کراس‌اوور i20 به شمار می‌رود. هر چند از نظر نمای بیرونی شباهتی بین این دو مدل وجود ندارد، ولی در داخل کابین وضعیت کاملا متفاوت بوده و شاید برخی آنها را با هم اشتباه بگیرند! به گفته هیوندای تمامی نسخه‌های مختلف بایون از نمایشگر 10.25 اینچی در پشت فرمان سود خواهند برد. سیستم اینفوتینمنت هم بسته به تریم و سفارش مشتری، دارای نمایشگر 8 یا 10.25 اینچی خواهد بود.

وظیفه تامین نیروی بایون را یک موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو بر عهده دارد. این موتور در نسخه پایه 98 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، اما در نسخه قو‌ی‌تر قدرت موتور به 118 اسب بخار ارتقا پیدا کرده است. هیوندای در هر دو نسخه، موتور مذکور را با سیستم هیبرید 48 ولتی راهی بازار خواهد کرد. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق گیربکس شش سرعته دستی یا نمونه هفت سرعته دوکلاچه به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود.

علی‌رغم تفاوت در خروجی موتور، اختلاف عملکرد دو نسخه بایون چندان زیاد نیست. به گفته هیوندای نسخه 98 اسب بخاری با گیربکس دستی در عرض 10.7 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند، حال آنکه نسخه 118 اسب بخاری فقط 0.4 ثانیه سریع‌تر است. نکته عجیب‌تر اینکه در صورت تجهیز نسخه 98 اسب بخاری به گیربکس دوکلاچه، شتابگیری آن یک ثانیه کندتر شده و صفر تا صد آن به 11.7 ثانیه افزایش می‌یابد.

شاید بگویید وقتی هیوندای، کونا را روی خط تولید دارد، چرا باید مدلی مشابه با آن را توسعه دهد؛ در پاسخ به این سوال باید گفت خودروساز کره‌ای با عرضه بایون مشتریانی با بودجه کمتر را نشانه گرفته است. ذکر این نکته ضروری است در سایر بازارها از جمله آمریکای شمالی، هیوندای مدل ونیو را در کلاس B دارد.

ناگفته نماند بایون باید با فورد پوما، فولکس واگن T-Cross و نیسان جوک رقابت کند. انتظار می‌رود این خودرو با قیمت پایه‌ای در حدود 17 هزار پوند (معادل 23500 هزار یورو) و از تابستان پیش رو به دست مشتریان برسد. بد نیست اشاره کنیم مدل کونا با قیمت پایه 21,060 پوند قابل خرید است. در جدول زیر می‌توانید ابعاد دو مدل را با هم مقایسه کنید.

مقایسه ابعاد بایون و کونا

طول
عرض
ارتفاع
فاصله محوری
هیوندای بایون 2021
4.18 متر
1.77 متر
1.49 متر
2.58 متر
هیوندای کونا 2021
4.21 متر
1.8 متر
1.57 متر
2.6 متر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی