ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاکید دوباره وزیر ارتباطات: تصویب شدن مصوبه مجلس قطعا اینترنت را گران خواهد کرد

وزیر ارتباطات بار دیگر تاکید کرده صورت تصویب شدن این مصوبه، قطعا اینترنت گران خواهد شد. او همچنین درباره قیمت‌گذاری اینترنت در ایران می‌گوید که ایران از نظر به صرفه بودن قیمت اینترنت جزو ۲۵ کشور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

وزیر ارتباطات بار دیگر تاکید کرده صورت تصویب شدن این مصوبه، قطعا اینترنت گران خواهد شد. او همچنین درباره قیمت‌گذاری اینترنت در ایران می‌گوید که ایران از نظر به صرفه بودن قیمت اینترنت جزو ۲۵ کشور اول دنیاست و قرار نیست 5G اینترنت گران قیمتی باشد.

«محمدجواد آذری جهرمی» در گروه تلگرامی خود به سوالاتی که کاربران از او پرسیده بودند پاسخ داد. وزیر ارتباطات که از طریق این کانال مستقیم با مردم صحبت می‌کند درباره موضوعات مختلفی از جمله مصوبه مجلس و قیمت اینترنت در ایران صحبت کرد.

مسئله‌ای که بیشتر کاربران در کانال تلگرامی از وزیر ارتباطات پرسیدند مربوط به مصوبه مجلس و احتمال گرانی اینترنت بود، او در پاسخ به این سوال تاکید کرد در صورت تصویب شدن این مصوبه، قطعا اینترنت گران خواهد شد.

آذری جهرمی درباره مصوبه مجلس برای  افزایش حق سهم اپراتورها گفت: «باید منتظر بمانیم، گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. دو روز قبل کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه این جلسه اعلام نشده است.»

در حال حاضر مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس به تصویب برسد. اگر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حق السهم اپراتورها در هر شرایطی تصویب شود نیازی به این نیست که اجازه افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود به صورت طبیعی اینترنت گران می‌شود. جهرمی می‌گوید اگر مالیاتی که دولت از اپراتورها می‌خواهد بگیرد افزایش پیدا کند، اپراتورها هم می‌توانند سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند و این اتفاقی است که با قانونی شدن این مصوبه اتفاق خواهد افتاد و اینترنت صد درصد گران خواهد شد.

«در واقع این مصوبه مجلس قطعا باعث گرانی اینترنت خواهد شد، قبلا هم گفته بودم که گرانی اینترنت ضد توسعه و رشد فناوری اطلاعات در ایران است. در هر صورت اگر این مصوبه قانون شود برای همه لازم الاجراست. اکنون تمام صحبت ما با مجلس، نمایندگان و افکار عمومی این است که در یک روال مردم سالاری در خصوص موضوعی که قرار است قانون شود گفت‌وگو کنیم.  این اظهاراتی که برخی دوستان می‌گویند با اجرای این مصوبه اینترنت گران نمی‌شود کارشناسی نیست و واقعا تاثیر به سزایی در قیمت اینترنت در ایران دارد. به شخصه امیدوارم که این اتفاق نیفتد و منابع مالی مورد نیاز برای تولید و نظارت در فضای مجازی از منابع دیگری تامین شود. چرا که منابع دیگر و ردیف‌های دیگر برای تامین این خواسته نمایندگان وجود دارد. امیدواریم این مصوبه در کشور اجرا نشود.»

وزیر ارتباطات درباره گران بودن اینترنت به کاربران گفت که ایران از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا را دارد: «شاید بتوان گفت ما یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان داریم اما این که گران به نظر می‌رسد این است که ارزش ریال ایران پایین است اگر در دنیا ۱ گیگ اینترنت موبایل ۲ یورو در نظر بگیریم به ریال در نظر بگیریم هر گیگ ۶۰ هزارتومان  می‌شود، در خارج از ایران هم درآمدهای‌شان با یورو است و قابل قیاس با ایران نیست. نکته دومی که وجود دارد این است که اپراتورها در مقطعی در یک رقابت منفی، قیمت ها را دامپ (پایین آوردن قیمت به صورت غیرعادی) کردند یعنی قیمت‌ها را پایین آوردند برای این‌که سایت رقبای‌شان که اینترنت خانگی بود را از مدار خارج کنند. این رقابت تا حدی پیش رفت که کاربر آنها با این فرایند عادت کردند و دیگر امکان افزایش قیمت به شیوه سایر نقاط دنیا و یا روال منطقی را نداشتند. در این شرایط قیمت اینترنت ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا است.»

جهرمی :به شاخص «به صرفه بودن» اشاره دارد و می‌گوید این شاخص اصلی‌ترین معیار برای قیمت اینترنت است: «یعنی نگاه کنیم، پولی که کاربر برای اینترنت پرداخت می‌کند نسبت به درآمدش به چه صورت است. این شاخص در حال حاضر ایران مطابق با آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در جمع ۲۵ کشور اول دنیا است به نظر می‌رسد رتبه ارزان زیر ‌۱۵ کشور جهان است.»

او می‌گوید استفاده از اینترنت خانگی در ایران پایین‌تر از اینترنت موبایل است در صورتی که این مغایر با ترند جهانی است: «واقعیت این است که در سایر کشورها اینترنت خانگی به خاطر دایر شدن خدمات فیبرنوری، گران‌تر است. در ایران به خاطر مشکلات با مخابرات در خصوصی‌سازی و اینکه سرمایه‌گذاری  در این شرکت مدت هاست متوقف شده است، رشد خوبی در اینترنت خانگی نداشتیم و سرعت سایر دنیا بالاتر است.»

قیمت 5G در ایران

او درباره این که آیا قیمت اینترنت نسل پنجم گران است، خاطرنشان کرد:

«زمانی که نسل پنجم برقرار شود، سرعت بالا می‌رود و میزان مصرف داده و دیتا به واسطه آن افزایش پیدا می‌کند. در دنیا معمولا این طور است که به ازای ۱۰۰ درصد رشد ترافیک،از آنسو قیمت ۵۰درصد کاهش پیدا می‌کند. این فرمول در تمام دنیا اجرایی می‌شود و اصولا قیمت اینترنت همواره نزولی است اما کمک می‌کنند ترافیک رشد کند و مصرف بالا برود. ما نیز این فرمول را در این چند سال داشتیم. تاثیر اینترنتی که توسط شرکت زیرساخت برای اپراتورها تامین می‌شود صرفا ۵ درصد است و ۹۵ درصد تعرفه مصرفی مردم به تصمیمات اپراتور برمی‌گردد. این تصوری که مطرح می‌کنند اینترنت در انحصار زیرساخت است پس گرانی‌اش به همین علت است، تصور غلطی است. تنها ۵ درصد از هزینه اپراتورها برای بسته‌های اینترنتی به شرکت زیرساخت پرداخت می‌شود اما اپراتورها هزینه‌های دیگری مانند هزینه اجاره فضا برای دکل، خرید تجهیزات، برق و نیروی انسانی دارند که هزینه بالایی است.»

جهرمی تاکید دارد گران شدن اینترنت به این معنی است که علاقه‌مند به توسعه اینترنت نیستیم و دولت هم به دنبال این موضوع نیست: «در مدت ۴ سال گذشته همه چیز گران شد، اما دولت اجازه نداد قیمت اینترنت افزایش پیدا کند. در شورای عالی فضای مجازی نیز مصوب شد که هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد هزینه خانوار نباید بیش از ۲ درصد شود و تعرفه‌گذارها باید مصوبه فضای مجازی را رعایت کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Mojtaba_Mousavi
    Mojtaba_Mousavi | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    کی بود میگفت مردم خیالشون راحت اینترنت گرون نمیشه، حالا همین آقا علنا میگه صد درصد گرون میشه!!

  • Mehran
    Mehran | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    تو هم که کلا هیچ کاره و سیب زمینی

    • realtime
      realtime | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

      با گفتن کاری درست نمیشه مردم باید اعتراض کنن به شبکه زیرساخت و نماینده های مجلس.البته اعتراض صحیح نه اینکه بیایم صرفا فحش بدیم به اینو اون.اما اعتراض محکم باشه.

      • BEHNAM
        BEHNAM | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

        یکی از دوستانم واسه بنزین اعتراض کرد الان هم بنزین ارزون شده هم به خانوادش واسه دیدنش تو زندان وقت ملاقات میدن?

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    کجای دنیا حقوق ها این هست
    درامد من ۱۵ سال پیش ۳۵۰ دلار در ماه بود
    الان با تمام افزایش حقوق ها زیر ۲۵۰ دلار
    وقتی حقوق ها کم ارزش شده و دلیل این کم ارزش شدن اقایا مجلس و دولت و ... هستن پس خودشون هم باید با این نرخ ها کنار بیان نه این که شروع کنن به تیغ زدن ملت

    • binam
      binam | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

      :) این آقای جهرمی نون و ماسک و بنزین و گاز و آب و تخم‌مرغ و… را هم به‌قیمت کشورهای دیگه حساب می‌کنه و به مردم ایران پول می‌ده؟ به کارگرای خونش چقدر حقوق می‌ده؟

  • binam
    binam | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    مثل توافق ۱۰-۱۱ هزار میلیاردی‌تون با اپراتورها که فقط ۷ تاش مطرح بود و بقیه‌ش مخفی؛ حالا می‌خواید توافقی گرون کنید؟ و بندازید گردن دویست نماینده و ده‌ها مشاور و کارشناسشون؟ شما کدوم قانون را رعایت کردید تا حالا؟ شما مردم معمولی را هم غریبه می‌دونید و توی توییتر و تلگرام فعالیت می‌کنید تا ما بهتون دسترسی نداشته‌باشیم و گفت‌وگو کنیم؟ خلاف شورای عالی عمل می‌کنید و انتظار دارید باورتون کنیم؟ شما اعطای مجوز سازمان بوق را به‌منزلهٔ بودجه می‌گیرید ولی نمی‌گید دولت که کلاً همهٔ موجوزهای صنعتی و علمی و… را می‌ده پس چی؟ … سر بالا!

  • محمدی
    محمدی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    کجای دنیا دو یورو هست چرا با گران ترین های دنیا مقایسه میکنی
    #جهرمی_غربگدا

مطالب پیشنهادی