ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ورود خودروهای گذر‌موقت در جهت ممانعت از ورود خودروهای قاچاق ساماندهی می‌شود

طی چند روز گذشته و پس از انتشار یک گزارش خبری در مورد ورود خودروهای قاچاق از مرزهای آبی جنوبی به کشور، حساسیت‌ها در مورد نحوه ورود خودروهای قاچاق به کشور و شماره گذاری آن‌ها ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

طی چند روز گذشته و پس از انتشار یک گزارش خبری در مورد ورود خودروهای قاچاق از مرزهای آبی جنوبی به کشور، حساسیت‌ها در مورد نحوه ورود خودروهای قاچاق به کشور و شماره گذاری آن‌ها افزایش یافته و در همین رابطه نیز تدابیر تازه‌ای از سوی پلیس در جهت کنترل بیشتر خودروهای گذر موقت اعلام شده‌است.

در چند سال اخیر با محدود شدن واردات خودروهای خارجی، زمزمه‌هایی از قاچاق خودرو به ایران از مرزهای زمینی و آبی، به گوش می‌رسد. حال، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از چگونگی فرایند قاچاق و پلاک شدن خودروهای ممنوعه سخن گفته است.

دهقانی نیا در گفتگو با تسنیم تمام دستگاه‌های ذی ربط از جمله گمرک، پلیس راهور، پلیس گذرنامه و دبیر خانه مناطق آزاد ویژه اقتصادی را زمینه مبارزه با این موضوع، مسئول دانست. به گفته او، قاچاقچی خرد مد نظر این سازمان نیست و تلاش بر آن است تا جریان اصلی و سفارش دهنده قاچاق پیدا شود.

دهقانی نیا در همین رابطه به پرونده نگین خودرو اشاره کرد که بر اساس اسناد، میان 424 خودرو موجود و 56 هزار خودرو استعلام شده، اختلاف عددی قابل توجهی وجود داشت. او از رصد زنجیره اصلی این شبکه و برخورد با آن خبر داد.

دهقانی نیا درباره نحوه دریافت پلاک خودروهای قاچاق اذعان کرد که ممکن است برخی پلاک ها جعلی باشند و پلیس راهور در این زمینه باید بیشتر دقت عمل به خرج دهد. او در ادامه توضیح داد که اگر فردی خودرو گذر موقت وارد کشور کند و خودش از کشور خارج شود، به دلیل نقص شبکه و سیستم‌های موجود، این موضوع قابل پیگیری نخواهد بود.

او همچنین از مردم در خواست می‌کند که هنگام خرید خودرو خارجی به اسناد و مدارک آن، توجه کافی داشته باشند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق می‌گوید که قاچاق خودرو اصولا متفاوت با دیگر انواع قاچاق است و مصرف کننده و سفارش دهنده خاص خودش را دارد. به عقیده دهقانی نیا، حفره اصلی که اکنون قاچاق خودرو را تسریع کرده، خودروهای گذر موقت هستند که باید اطلاعات آنها به طور کامل ضبط شوند.

او در انتها از تشکیل پرونده قضایی برای 108 خودرو در پلدشت آذربایجان غربی و 17 خودرو لوکس گذر موقت در کرج، خبر داد.

بر این اساس٬‌ پلاک گذر موقت، یکی از راه‌های ورود خودروهای خارجی به ایران در چند دهه اخیر قلمداد می شود. خودروهای گذر موقت به مانند خودروهای پلاک ملی نمی‌توانند تا ابد در خاک ایران تردد کنند و فقط برای مدتی محدود، اجازه راندن آنها به مالک داده می‌شود.

ورود گذر موقت‌ها اگرچه همواره برای ماشین بازها و افراد علاقمند، جذاب و هیجان انگیز بوده، اما در این میان، تخلف‌هایی هم پیرامون این امر شکل گرفته است. حال به گزارش تسنیم، جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرک ایران، از سیستمی شدن ثبت اطلاعات خودروهای گذر موقت در گمرک خبر داده است تا بلکه ساز و کار ورود این خودروها به کشور، نظام مندتر شود.

ارونقی در این باره می گوید: «سیستمی شدن ثبت اطلاعات گذر موقت‌ها، چیز جدیدی نیست و دو سال است که در بستر سامانه تجارت، انجام می‌گیرد. به گفته او، صدور پلاک برای این خودروها، مستلزم ارسال نامه از گمرک به پلیس راهور است.»

همچنین به گفته این مسئول گمرک:: «در صورت عدم ارجاع به موقع خودروهای گذر موقت به گمرک، این موضوع به سازمان‌های مربوط گزارش می‌شود و آن خودرو سریعا تحت عنوان خودرو قاچاق، شناسایی خواهد شد. او در ادامه خاطر نشان کرد که پلیس ناجا به تمام اطلاعات سیستمی خودروهای ترانزیتی دسترسی دارد. همچنین پلیس امنیت اقتصادی هم برای برخورد با خاطیان، گمرک را همراهی می‌کند.»

همچنین سرهنگ جلال امینی، رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از کشف دو هزار دستگاه خودرو به ارزش 10 هزار میلیارد تومان خبر داده است. سرهنگ محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور هم پروسه شماره گذاری خودروهای وارداتی را شامل ارائه مدارک گمرکی، احراز اصالت خودرو و هویت مالک، می‌داند. سرهنگ زارع در پایان تاکید کرد که تمام خودروهای پلاک شده، دارای مستندات قانونی در سامانه پلیس راهور هستند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    انشاالله همشون رو بگیرید

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    خودرو امن قاچاق حساب میشه تا پراید قانونی بشه
    چی بگم...

  • مممممم
    مممممم | ۱۵ اسفند ۱۳۹۹

    2هزار خودرو قاچاق ?‍♂️?

مطالب پیشنهادی