ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با نانوذرات طلا لنزهای تماسی ایمن‌تر برای اصلاح کوررنگی ساختند

محققان با استفاده از نانوذرات طلا لنزی برای اصلاح کوررنگی ساخته‌اند که نسبت به لنزهای فعلی ایمن‌تر است. پیشتر لنزها و شیشه‌های رنگ آمیزی شده برای اصلاح کوررنگی توسعه داده شده است، اما برخی از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

محققان با استفاده از نانوذرات طلا لنزی برای اصلاح کوررنگی ساخته‌اند که نسبت به لنزهای فعلی ایمن‌تر است.

پیشتر لنزها و شیشه‌های رنگ آمیزی شده برای اصلاح کوررنگی توسعه داده شده است، اما برخی از این راهکارها ممکن است برای چشم ضرر داشته باشند. حالا محققان با استفاده از نانوذرات طلا لنزهایی ساخته‌اند که ضرر کمتری برای چشمان دارد.

تشخیص موزِ رسیده یا سبز شدن چراغ راهنمایی رانندگی برای بسیاری از افراد پیش پا افتاده است، اما افراد مبتلا به کوررنگی برای تشخیص این دو مورد و بسیاری از موارد دیگر با مشکل مواجه هستند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال ژنتیکی در تشخیص رنگ قرمز و سبز مشکل دارند. محققان برای برطرف کردن این مشکل لنزهای تماسی مخصوصی ساخته‌اند که البته به خاطر رنگ پس دادن در کارآزمایی‌های بالینی، ایمنی آن‌ها زیر سوال رفته است.

نانوکامپوزیت‌های طلا غیر سمی بوده و سالهاست به خاطر توانایی خاص در پخش کردن نور از آن‌ها در صنایع مختلف به ویژه شیشه سازی استفاده می‌شود. محققان برای ساخت این لنز تماسی، نانوذرات طلا را با نوعی پلیمر هیدروژل ترکیب کرده و ژلی قرمز رنگ با قابلیت فیلتر نور در محدوده ۵۲۰ تا ۵۸۰ نانومتر (طول موج‌های همپوشانی قرمز و سبز) ایجاد کردند.

موثرترین لنزها، لنزهای نانوذرات طلا با محدوده ۴۰ نانومتر تشخیص داده شدند، چون این ذرات در آزمایشات به یکدیگر نچسبیده و رنگ‌ها را به مقدار نیاز فیلتر می‌کردند. این لنزها همچنین برای بدن سمی نبوده و محدوده طول موج آن‌ها با لنزهای تماسی رنگی مطابقت می‌کند.

محققان می‌خواهند در گام بعدی این لنز را در کارآزمایی‌های بالینی آزمایش کرده تا از میزان راحتی آن حین قرارگیری در چشم و در مجموع میزان رضایت کاربران از استفاده کردن از آن‌ها باخبر شوند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال ACS Nano منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی