ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فرایند ساخت ششمین آینه بزرگترین تلسکوپ جهان کلید خورد

آزمایشگاه آینه «رصدخانه استوارت» دانشگاه آریزونا، کار روی ششمین آینه بزرگترین تلسکوپ جهان یعنی «تلسکوپ بزرگ ماژلان» (GMT) را کلید زد. این تلسکوپ از ۷ آینه اصلی بهره می‌برد. در تاریخ ۱۱ اسفند ماه، این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

آزمایشگاه آینه «رصدخانه استوارت» دانشگاه آریزونا، کار روی ششمین آینه بزرگترین تلسکوپ جهان یعنی «تلسکوپ بزرگ ماژلان» (GMT) را کلید زد. این تلسکوپ از ۷ آینه اصلی بهره می‌برد.

در تاریخ ۱۱ اسفند ماه، این آزمایشگاه شروع به گرم کردن کوره شیشه‌ منحصر به فردش کرد و دمای آن را به ۱۱۶۵ درجه سلسیوس رساند. دستیابی به چنین دمایی، یک موفقیت بزرگ در فرایند تولید محسوب می‌شود. ساخت قالب‌ها نزدیک به ۴ ماه طول کشید و سپس پس از ۹ ساعت، با نزدیک به ۹۰ تن شیشه کمیاب «بوروسیلیکات» پوشانده شد.

حالا این کوره شروع به چرخش با سرعت ۵ دور در دقیقه کرده است. ترکیب این دمای بالا با حرکت، شیشه را مجبور می‌کند که در هنگام ذوب شدن، در کناره‌های قالب بالا برود که منجر به دستیابی به یک سطح منحنی می‌شود.

پس از اینکه فرایند تولید این آینه ۸.۴ متری به پایان برسد، به مدت یک ماه فرایند بازپخت را پشت سر می‌گذارد. طی این فرایند، به مرور زمان کوره متوقف می‌شود و دمای شیشه هم کاهش می‌یابد. با این روش، شیشه بطور یکنواخت خنک می‌شود که نتیجه‌اش، دستیابی به یک آینه سخت خواهد بود و البته تا جای ممکن در آن نقصی وجود نخواهد داشت.

بزرگترین تلسکوپ جهان

پس از این فرایند، نزدیک به یک ماه و نیم طول می‌کشد تا دمای آن به دمای اتاق برسد. در این زمان می‌تواند فرایند طولانی پولیش را آغاز کرد.

تکمیل فرایند ساخت یک قطعه شیشه‌ای نزدیک به ۴ سال طول می‌کشد. در سال ۲۰۱۹، دانشگاه آریزونا کار روی دومین آینه بزرگترین تلسکوپ جهان را به پایان رساند. این آینه اکنون در انبار قرار دارد و منتظر انتقال به شیلی است.

بزرگترین تلسکوپ جهان تا اواسط دهه جاری تکمیل نخواهد شد، اما زمانی که فرایند ساخت به پایان برسد و آماده کار شود، می‌تواند تصاویری ثبت کند که تا ۱۰ برابر از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل واضح‌تر خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی