ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بازیافت کاتالیست فرسوده اگزوز توسط مگا موتور آغاز می‌شود

بازیافت فلزات گرانبهای مورد استفاده در قطعه کاتالیروز یا همان کاتالیست٬ سالهاست که در بازار خودرو جهان به امری پر سود و بسیار مهم بدل شده است اما تاکنون این مهم در ایران مورد کم ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

بازیافت فلزات گرانبهای مورد استفاده در قطعه کاتالیروز یا همان کاتالیست٬ سالهاست که در بازار خودرو جهان به امری پر سود و بسیار مهم بدل شده است اما تاکنون این مهم در ایران مورد کم توجهی قرار گرفته‌بود٬‌ با این حال قرار است مگاموتور در قالب پروژه‌ای تازه نسبت به بازیافت این فلزات گران‌بها اقدام نماید.

کاتالیست قطعه‌ای مهم در مجموعه اگزوز خودرو است که نقشی موثر در کاهش آلاینده‌های خروجی از لوله اگزوز دارد. این قطعه به واسطه فلزات گران بهایی که در ساختش به کار رفته است، قیمت بالایی دارد. متاسفانه برخی مالکان خودروها در ایران، بعد از مستعمل شدن کاتالیست، اقدام به حذف آن از روی سیستم اگزوز می‌کنند. این کار باعث انتشار هرچه بیشتر گازهای آلاینده و مضر برای محیط زیست می‌گردد. کاتالیست از جمله آن قطعاتی است که مواد اولیه و فلزات مصرفی در ساخت آن، کاملا وارداتی هستند.

بنابراین دستیابی به روشی که بتوان این مواد اولیه را بازیافت کرد، از ارزبری صنعت خودرو می‌کاهد و نیاز به واردات را کاهش می‌دهد. در این راستا، شرکت مگا موتور به تازگی اعلام کرده که می‌خواهد بازیافت فلزات گران بهای موجود در کاتالیست‌های مستعمل را آغاز کند.

داوود افشار، معاون مهندسی مگا موتور، در این خصوص گفته که پروژه بازیابی مواد و فلزات کاتالیست‌های کارکرده، از اواخر سال 98 کلید خورد. او می‌گوید که در انجام این پروژه، جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس هم با مگا موتور همکاری کرده و در نتیجه آن، توانسته اند تا 95 درصد از فلزات ارزشمند کاتالیست را بازیافت کنند.

افشار در ادامه یادآوری کرده که به منظور رعایت الزامات محیط زیستی، کلیه موتورهایی که در ایران تولید می‌شوند، در سیستم خروج دود، به کاتالیست مجهز اند. او مهم‌ترین فلزات ارزشمند موجود در کاتالیست را پلاتین، رودیوم و پالادیوم می‌داند که متاسفانه تاکنون معادن هیچ یک از این فلزات در ایران کشف نشده و همگی آنها از خارج، وارد کشور می‌شوند.

افشار در رابطه با میزان کارکرد کاتالیست اگزوز، گفته که تا کیلومتر 100 هزار و 150 هزار، می‌توان کاتالیست را تعویض نکرد. اما پس از این کارکرد، به دلیل شکل گرفتن لایه‌های مختلف بر روی فلزات، کارایی کاتالیست از بین می‌رود، در حالی که خود فلزات هنوز قابل استفاده هستند.

افشار بابت جمع آوری کاتالیست‌های مستعمل و فروش آنها به قیمت ارزان به خارج از کشور، ابراز تاسف کرد. اما او در همین حال، از احداث تجهیزات لازم برای بازیافت روزانه 1 تن کاتالیست کارکرده در کشور خبر داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی