ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مبارزه با تومورهای سرطانی با تزریق ربات‌های بسیار ریز آزمایش می‌شود

محققان می‌خواهند ربات‌های بسیار ریزی را به داروهای کشنده سلول‌های سرطانی تجهیز کنند و با تزریق آن‌ها به بدن روش تازه‌ای را برای مبارزه با این بیماری به وجود بیاورد. این ربات‌ها پس از انتقال ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۵

محققان می‌خواهند ربات‌های بسیار ریزی را به داروهای کشنده سلول‌های سرطانی تجهیز کنند و با تزریق آن‌ها به بدن روش تازه‌ای را برای مبارزه با این بیماری به وجود بیاورد. این ربات‌ها پس از انتقال مواد لازم برای مبارزه با تومورها به سرعت از بدن خارج می‌شوند.

شرکت Bionaut Labs که استارتاپی در زمینه کنترل از راه در ربات‌های ریز پزشکی است، بالاخره می‌خواهد ایده تزریق ربات به بدن بیماران را اجرایی کند. این شرکت با کمک پیشرفت‌های اخیر فناوری در زمینه ساخت دقیق ربات‌ها و با حمایت ۲۰ میلیون دلار سرمایه، مشغول توسعه دستگاهی بسیار کوچک است که پزشکان می‌توانند آن را به ستون فقرات یا جمجمه تزریق کرده و به‌صورت مغناطیسی به سمت تومورهای سرطانی هدایت کنند تا دوز مشخصی از دارو را تحویل بدهد.

این ربات‌ها از طریق یک سوند به ستون فقرات تزریق می‌شوند. هر دستگاه آن قدر بزرگ است که به وضوح از طریق اسکن زنده اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. البته فناوری لازم برای کوچک‌تر کردن ربات‌ها موجود است اما Bionaut Labs به عمد اندازه این دستگاه‌ها را در حد میلی‌متر نگه داشته تا مشاهده و هدایت آن‌ها درون بدن ساده‌تر باشد.

دستگاه Bionaut در مقایسه با سکه یک پنی

در این روش، گروهی از آهن‌رباها در اطراف سر و گردن بیمار قرار می‌گیرد تا با ایجاد یک میدان مغناطیسی خارجی به پزشک اجازه هدایت دستگاه به سمت تومور را بدهد. وقتی ربات در محل موردنظر قرار گرفت، یک سیگنال مغناطیسی به دستگاه اجازه می‌دهد تا دارو را رها کند. سپس پزشک دستگاه را به سمت ستون فقرات و نقطه‌ای برمی‌گرداند که باید از آن جا خارج شود.

Bionaut Labs می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳ آزمایش‌های بالینی خود را آغاز کند. «مایکل اشپیگل‌ماخر» مدیرعامل این شرکت می‌گوید او و «آویاد مِیزلز» در سال ۲۰۱۶ این کمپانی را تاسیس کردند تا با اساسی‌ترین مشکل حال حاضر حوزه درمان مقابله کنند: رساندن دوز صحیح دارو به محل موردنظر از بدن.

تصویر نزدیک دستگاه Bionaut

اکثر داروهای امروزی از طریق جریان خون عمل می‌کنند که نیازمند دوز بالایی از دارو است تا پزشکان اطمینان یابند که مقدار کافی دارو به مقصد می‌رسد. در این روش معمولا سایر بخش‌های بدن هم تحت تاثیر دارو قرار می‌گیرند. اشپیگل‌ماخر می‌گوید: «این روش ذاتا خیلی آماری و غیردقیق است. ما می‌خواستیم روشی برای رسیدن به ارگان مقصد پیدا کنیم، به جای این که لازم باشد کل بدن را با مواد دارویی تحت تاثیر قرار دهیم.»

اشپیگل‌ماخر و میزلز در اواسط دهه ۲۰۰۰ در شرکتی به نام PrimeSense با هم کار می‌کردند. این شرکت در واقع استارتاپی در زمینه حسگرهای سه‌بعدی بود که ایکس باکس کینکت را ساخت و در سال ۲۰۱۳ توسط اپل خریداری شد. ولی این دو نفر همچنان به کار روی علاقه مشترکی که در زمینه ریزربات‌های پزشکی داشتند ادامه دادند.

حرکت دستگاه Bionaut از طریق سوند در ستون فقرات گوسفند

استارتاپ Bionaut Labs خیلی زود توانست جذب سرمایه داشته باشد و تیم کوچکی را برای آزمایش ایده استفاده از ریزربات‌ها در بدن حیوانات زنده استخدام کند. حالا اشپیگل‌ماخر پس از چهار سال می‌گوید Bionaut Labs آماده است تا تکنیک خود را برای شروع آزمایش‌های انسانی بهینه‌سازی کند.

چالش بعدی این شرکت در مرحله آزمایش‌های بالینی خواهد بود. دستگاه‌های پزشکی معمولا با عبور از چند مرحله ارزیابی ساده تایید می‌شود، اما روش جدید Bionaut Labs در تزریق دارو مستلزم طی فرآیندهای طولانی و پیچیده «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) خواهد بود. بسیاری از داروهای تجربی درمان سرطان از مراحل ارزیابی FDA موفق بیرون نمی‌آیند و بر اساس تحقیقات اخیر دانشگاه MIT فقط ۳.۴ درصد از آن‌ها توانسته‌اند مجوزهای لازم را دریافت کنند.

این شرکت برای اثبات دستاورد خود می‌خواهد به سراغ درمان سرطان «گلیوم ساقه مغز» برود که معمولا کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. درمان تومورهای مغزی با فناوری موجود کار بسیار سختی است، چون پرتودرمانی و جراحی به بافت‌های مغزی آسیب جدی می‌رساند و حتی با شیمی‌درمانی هم نمی‌توان دارو را به مغز رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی