ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نمونه «رخنه» واکسن ویروس کرونا چیست و چه مواردی از آن شناسایی شده است؟

در بحث مقابله با ویروس کرونا از اصطلاحی به نام «رخنه» یا Breakthrough استفاده می‌شود که به نوع خاصی از عفونت اشاره می‌کند؛ عفونتی که حداقل دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن ایجاد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۵

در بحث مقابله با ویروس کرونا از اصطلاحی به نام «رخنه» یا Breakthrough استفاده می‌شود که به نوع خاصی از عفونت اشاره می‌کند؛ عفونتی که حداقل دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن ایجاد شده باشد. با کشف نمونه‌هایی از این موارد حالا زمان خوبی است که با مبحث «رخنه» بهتر آشنا شوید.

واکسن‌های ویروس کرونا با هدف جلوگیری از بروز بیماری‌های وخیم و مرگ افراد ساخته شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن فایزر/بیون‌تک دقیقا به همان اندازه که انتظار داشتیم از ابتلا به موارد خطرناک کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند.

هرچه افراد بیشتری واکسن بزنند، جامعه ایمن‌تر می‌شود. بهترین میزان اثرگذاری در میان واکسن‌ها در مرحله آزمایش بالینی ۹۵ درصد بوده، اما جهش‌های ویروس کرونا می‌تواند رقم این اثرگذاری را کاهش دهد. این یعنی حداقل ۵ درصد از افرادی که واکسن زده‌اند همچنان می‌توانند به کووید-۱۹ مبتلا شوند.

پزشکان به افرادی که واکسن زده‌اند و همچنان تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شوند، مورد «رخنه» می‌گویند. به تازگی نمونه‌هایی از این موارد گزارش شده است. اداره بهداشت ایالت مینه‌سوتا چند روز پیش گفت در حال بررسی و تحقیق پیرامون موارد «رخنه» است. ظاهرا جواب آزمایش ۱۴ نفر از کادر درمان این ایالت که واکسن زده بودند، مثبت شده، هرچند آن‌ها بدون علامت یا با علائم خفیف به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

اداره بهداشت ایالت اورگان نیز چهار نمونه «رخنه» ویروس کرونا را تشخیص داده که حداقل ۱۴ روز از واکسن آن‌ها گذشته بود. ایمنی کامل معمولا یک تا دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن حاصل می‌شود. بنابراین موارد ابتلایی که قبل از این بازه زمانی ۱۴ روزه شناسایی شوند، نمونه «رخنه» نخواهند بود.

با این حال، ضروری است که تحقیقاتی روی نمونه‌های «رخنه» صورت بگیرد تا مشخص شود که ویروس کرونا چگونه این افراد را مبتلا کرده است. دکتر «توماس روسو» از دانشگاه «بوفالو» در نیویورک می‌گوید: «نکته حائز اهمیت برای ما این است که ببینیم این افراد با علائم شدید، خفیف یا بدون علائم مبتلا شده‌اند.» او همچنین تاکید می‌کند که متخصصان «انتظار داشتند» برخی از افراد پس از دریافت واکسن بیمار شوند.

هیچ واکسنی اثربخشی ۱۰۰ درصدی ندارد، بنابراین وجود نمونه‌های «رخنه» اجتناب‌ناپذیر است. دکتر «ویلیام شفنر» متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه «وندربیلت» می‌گوید: «بعضی از مردم همچنان پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما تقریبا هیچ‌کدام از آن‌ها نیازی به بستری شدن پیدا نمی‌کنند.»

این در حالی است که اثربخشی واکسن‌های آنفلوآنزا بسیار کمتر و در محدوده‌ای بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. واکسن‌های ویروس کرونا بین ۶۶ تا ۹۵ درصد اثربخشی دارند. نمونه‌های «رخنه» کووید-۱۹ همچنین اثبات می‌کنند که چرا حتی پس از تزریق واکسن هم باید ماسک زد و مراقب بهداشت و سلامتی بود.

«مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های آمریکا» (CDC) هنوز پروتکل جدیدی را برای مدیریت نمونه‌های «رخنه» ویروس کرونا منتشر نکرده است. دکتر روسو می‌گوید مردم در مواجهه با این موارد باید همان پروتکل‌های استاندارد قبلی را رعایت کنند. این پروتکل‌ها شامل مراجعه به پزشک، دادن آزمایش و قرنطینه تا ۱۰ روز پس از محو شدن علائم بیماری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

    لعنت به چین

مطالب پیشنهادی