ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوجوانی پس از ۸ سال علت رایحه عجیب بینی خود را فهمید: گیر کردن گلوله تفنگ بادی

نوجوانی که به مدت ۸ سال با مشکل گرفتگی و «بوی عجیب» در‌ بینی خود مواجه بود، پس از مراجعه به پزشک متوجه گیر کردن گلوله تفنگ بادی در یکی از مجراهای‌ بینی خود شد. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

نوجوانی که به مدت ۸ سال با مشکل گرفتگی و «بوی عجیب» در‌ بینی خود مواجه بود، پس از مراجعه به پزشک متوجه گیر کردن گلوله تفنگ بادی در یکی از مجراهای‌ بینی خود شد.

نوجوان یاد شده اولین بار زمانی که ۱۵ سال داشت به خاطر مشکل گرفتگی بینی که سال‌ها او را آزار می‌داد به پزشک مراجعه کرد. پزشکان پس از معاینه‌ او به کمک دستگاه آندوسکوپی متوجه شدند که به Turbinate hypertrophy یا بزرگ شدن مجرای بینی دچار شده است.

حساسیت‌های فصلی یا التهاب سینوسی می‌توانند در برخی موارد این مشکل را بوجود آوردند. به همین دلیل پزشکان برای او اسپری‌ بینی و آنتی‌هیستامین تجویز کرده و از او خواستند تا چهار یا شش هفته بعد به دوباره به مطب مراجعه کند. البته این نوجوان تا یک سال بعد یعنی تا ۱۶ سالگی به پزشک مراجعه نکرد. این بار او با مشکل جدیدی مواجه شده بود و هر بار که‌ بینی خود را تخلیه می‌کرد، «رایحه‌ای عجیب و زننده فضای اتاق را پر می‌کرد».

پزشکان پس از انجام سی تی اسکن متوجه یک شی ۹ میلیمتری گوی مانند در مجرای‌ بینی او شدند. پس از عمل جراحی مشخص شد که این شی گلوله تفنگ بادی یا تفنگ بی‌بی است. پزشکان پس از صحبت کردن با خانواده این نوجوان متوجه شدند زمانی که او ۸ یا ۹ سال داشته گلوله تفنگ بی‌بی با صورتش برخورد کرده است. او در آن زمان هیچ مشکلی نداشت و بنابراین خانواده‌اش او را نزد پزشک نبردند.

پزشکان می‌گویند علت رایحه ناخوشایند بینی این نوجوان همین گلوله بوده که با بستن مجرای‌ بینی سبب انباشته شدن مخاط، ذرات محیطی و باکتری شده است. البته انباشته شدن مخاط همیشه سبب تب کردن فرد یا عفونت بدن نشده و به آسانی قابل فراموشی است. پزشکان می‌گویند لایه‌ای از بافت سالم روی این گلوله را پوشانده بوده و در جایی از مسیر‌ بینی بوده که امکان خارج کردن آن با تخلیه‌ بینی وجود نداشته است.

این نوجوان بسیار خوش شانس است چرا که به گفته پزشکان وارد شدن جسم خارجی به بدن برای طولانی مدت می‌تواند سبب پخش شدن عفونت به استخوان فک و چشمان شده و استخوان‌های نزدیک را به خاطر التهاب طولانی مدت از بین ببرد. خوشبختانه با عمل جراحی گلوله خارج شد و رایحه بد از بین رفت.

محققان مقاله ای در مورد این مشکل خاص در ژورنال JAMA Otolaryngology - Head & Neck Surgery منتشر کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی