ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان تصاویری از عملکرد ریه نوزاد تازه متولد شده تهیه کردند

محققانی از استرالیا، آلمان،‌ سوئیس و کانادا با استفاده از کمربندی مجهز به حسگرهای ظریف پیچیده، داده‌های صوتی و تصویری جالبی از اولین دم و بازدم کودک تازه متولد شده جمع آوری کردند. هیچ صدایی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵

محققانی از استرالیا، آلمان،‌ سوئیس و کانادا با استفاده از کمربندی مجهز به حسگرهای ظریف پیچیده، داده‌های صوتی و تصویری جالبی از اولین دم و بازدم کودک تازه متولد شده جمع آوری کردند.

هیچ صدایی زیباتر از شنیدن صدای نوزادی که تازه متولد شده نیست. اولین نفس‌های کودک و ورود هوا به ریه‌هایش بسیار شگفت انگیز است. تاکنون مطالعات بسیاری روی عملکرد ریه حیوانات تازه متولد شده و فیزیولوژی اولین ورود هوا به داخل ریه‌ها انجام شده است.

«دیوید تینگای» متخصص نوزادان از انستیتوی تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) در استرالیا می گوید:

«اولین تنفس نوزاد بعد از تولد، مکانیزم پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل پزشکان،‌ والدین و متخصصان زنان و زایمان با شنیدن اولین گریه نوزاد تازه متولد شده، خوشحال می‌شوند.»

متخصصان با کمک این کمربند مجهز به حسگرهای ظریف، داده‌های صوتی و تصویری مربوط به ۱۴۰۰ دم و بازدم ۱۷ نوزاد تازه متولد شده سزارینی را مورد بررسی قرار دادند. ریه‌های جنین در رحم مادر خود را برای زندگی در دنیای خارج از رحم آماده می‌کند. وقتی زمان تولد فرا می‌رسد، ریه‌ها آمادگی کامل برای زندگی در محیط بیرون را دارند. به همین دلیل نوزادانی که زودتر از ۳۷ هفتگی بارداری متولد می‌شوند،‌ معمولا از نارسایی‌های ریه رنج می‌برند.

تحقیقات نشان می‌دهند که نخستین گریه نوزاد الگوی منحصر به فردی دارد. برای نخستین بار ریه‌ها از هوای تازه پر می‌شود. جالب است بدانید که در تنفس لزوما هر دو ریه عملکردی متعادل و شبیه به یکدیگر ندارند و ریه سمت راست بیشتر از سمت چپ در این فرآیند حضور فعالی دارد.

با توجه به داده‌های ثبت شده،‌ گریه نوزاد در اولین دقیقه پس از تولد ناشی از تورم ریه‌ها است. در حدود ۶ دقیقه بعد از تولد، تقریبا ریتم نفس کشیدن نوزاد به جالت طبیعی درمی‌آید.

از هر ۱۰ نوزادی که قبل از ۳۷ هفتگی متولد می‌شوند، معمولا در حدود یکی از آنها نیاز به کمک برای تنفس دارند. حسگرهای جدیدی که برای جمع آوری‌ داده‌های مربوط به ریه مورد استفاده قرار گرفته، می‌تواند اعماق ریه‌ها را مورد بررسی قرار دهد. این سیستم بدون استفاده از اشعه‌های مضر می‌تواند به صورت پیوسته از ریه نوزاد تصویربرداری کند. مطالعات جدید نشان می‌دهند ریه‌های نوزادان بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی