ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا هواوی برای جدایی کامل از گوگل و آمریکا آماده می‌شود؟

عده‌ای از تحلیلگران از همان ابتدای وضع تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و عدم دسترسی این شرکت به خدمات گوگل، به زمانی اشاره کردند که این غول فناوری چینی شاید دیگر نیازی به گوگل نداشته باشد. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

عده‌ای از تحلیلگران از همان ابتدای وضع تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و عدم دسترسی این شرکت به خدمات گوگل، به زمانی اشاره کردند که این غول فناوری چینی شاید دیگر نیازی به گوگل نداشته باشد. حالا به نظر می‌رسد که بیش از هر زمان دیگری به این موعد نزدیک شده‌ایم. این کمپانی شاید نه در سال ۲۰۲۱، ولی آرام آرام در حال هموار کردن مسیر استقلال خودش باشد و از آن مهم‌تر به بقا فکر می‌کند.

نگاهی به وقایع اخیر

هواوی در ماه مه ۲۰۱۹ به فهرست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه شد و رئیس جمهور قبلی آمریکا فرمانی را امضا کرد که این شرکت را از همکاری با شرکت‌های آمریکایی منع می‌کند. البته برخی می‌گویند مشکلات از زمانی شروع شد که آمریکا در سال ۲۰۱۲ با اعمال تحریم خواست مانع استفاده شرکت‌های آمریکایی از تجهیزات شبکه هواوی شود.

هواوی

ولی عده دیگری می‌گویند که مهم‌ترین اتفاق در CES 2018 رقم خورد؛ زمانی که مدیرعامل هواوی روی صحنه رفت و از عرضه میت ۱۰ پرو در آمریکا خبر داد. با این حال، AT&T در لحظه آخر از این توافق کنار کشید و هواوی مجبور شد به سراغ ورایزن برود تا بتواند موبایل خود را در آمریکا عرضه کند. گفته می‌شد که فشارهای کنگره از عوامل تاثیرگذار در این اتفاق بود.

در حال حاضر مشخص نیست که دولت جدید آمریکا تحریم‌ها را بر می‌دارد یا نه، اما حتی اگر تحریم‌ها برداشته شوند، شاید خیلی دیر شده باشد. هواوی احتمالا دیگر نیازی به گوگل ندارد و این مسئله می‌تواند به ضرر آمریکا تمام شود.

اکوسیستم هواوی

هواوی

وقتی یک شرکت ثروتمند و بزرگ با مانع روبرو می‌شود، چه کار می‌کند؟ تمام تلاشش را می‌کند تا آن مانع پشت سر بگذارد و همزمان در نقطه ضعفی که دارد بهتر و بهتر شود. احتمالا در مورد هواوی هم همین اتفاق افتاده است. مطمئنا آمارهای فروش شرکت دچار ریزش‌هایی شده ولی این کمپانی بیکار ننشسته و اقدامات زیادی برای رفع مشکلات انجام داده است.

گام اول برای ساخت یک اکوسیستم جدید بنا نهادن شالوده آن است. هواوی با عدم دسترسی به «خدمات موبایلی گوگل» (GMS) به سراغ «خدمات موبایلی هواوی» (HMS) رفت و آن را در قلب رابط کاربری خودش یعنی EMUI قرار داد. سپس سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی اجزای هسته‌ای این اکوسیستم صورت گرفت.

این غول دنیای فناوری از فروشگاه جدیدی به نام AppGallery رونمایی کرد که بیش از همه برای مشتریان چینی این شرکت کاربرد داشت. این فروشگاه جایگزین پلی استور گوگل شد تا امکان نصب اپلیکیشن‌ها را برای محصولات هواوی فراهم کند. آمارهای اخیر، به‌خصوص در زمینه رشد این اکوسیستم، از وضعیت خوب «اپ‌گالری» خبر می‌دهند.

جایگزین‌های گوگل

هواوی

هواوی با از دست دادن دسترسی به گوگل و خدمات این شرکت شروع به ساخت سرویس‌های جایگزین کرد. این شرکت به جای GMS از HMS استفاده کرد، به جای گوگل سرچ، Petal سرچ را ساخت و به جای گوگل مپس، Petal مپس را در اختیار کاربران قرار داد.

هواوی اساسا مشغول ساخت اکوسیستمی به عنوان جایگزین اکوسیستم گوگل است که به طور کامل توسط خود این شرکت کنترل می‌شود. اخیرا در اخبار از احتمال عرضه Petal Mail گفته شده بود که می‌تواند جایگزینی برای جیمیل گوگل باشد. حالا ظاهرا تنها سرویس مهمی که در اکوسیستم هواوی پیدا نمی‌شود، جایگزینی برای یوتیوب است.

پایان بازی؟

هواوی

هواوی در این نقطه دیگر چیز زیادی برای از دست دادن ندارد. زمانی که این شرکت مهاجرت خود را از سرویس‌های گوگل کامل کند، اکوسیستم مستقلی خواهد داشت که پس از اکوسیستم‌های گوگل و اپل سومین اکوسیستم بزرگ دنیا خواهد بود.

با وجود این که اوپو اخیرا تخت پادشاهی را در چین تصاحب کرده، هواوی هنوز سالانه در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی گوشی هوشمند می‌فروشد. این رقم تقریبا چیزی بیشتر از ۲۰۰ میلیون گوشی در طول سال است. حالا این کمپانی می‌تواند به راحتی با زدن یک سوئیچ تمام گوشی‌های خود را به سیستم عامل هارمونی، HMS و اپ‌گالری مجهز کند.

این غول چینی با احاطه کامل بر اکوسیستم خود می‌تواند فصل جدیدی از فعالیت‌های مستقلش را آغاز کند، فصلی که در آن تمامی اجزای مهم تلفن‌های هوشمند توسط خودش تامین می‌شود و از این حیث شباهت بیشتری به اپل پیدا خواهد کرد.

به نظر شما آینده هواوی چگونه خواهد بود؟ آیا این شرکت موفق می‌شود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • طاووس
    طاووس | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

    آره می‌تونه ولی باید یه ترفند بزنه(مزیت،امکانات و غیره) و دوم اینکه اگه تو چین کارش بگیره احتمال خیلی زیاد به جاهای دیگم می‌تونه راه پیدا کنه،یا میشه یا نمیشه،شایدم یه دوئل با آمریکا باشه!

  • molavy
    molavy | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    همه دنیا وابسته به تکنولوژی آمریکا هستند و خواهند ماند، آمریکایی که بدون غارت بقیه کشورها و با تلاش سالیان و دانشمندان و علم خودش به اینجا رسیده و حقشه که همیشه تاریخ اول جهان بمونه

    • Mehrdad A.S.H
      Mehrdad A.S.H | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

      حرفایی که گفتی فقط با یک سرچ در گوگل رد صلاحیت میشن چه برسه بخوای کمی راجع بهشون فکر کنی ،،،، متاسفم واسه غرب زده ها که اصالت خودشون رو فراموش میکنن و کورکورانه دنبال مملکتی مثل آمریکا میرن و چشماشون رو به روی حقیقت میبندن ،،،، ایرانی بودن باعث افتخاره حالا هر حکومتی باشه ، مهم اصالت و غروره ،،، اگه دنیا تحریممون نکنه ما جزء برترین کشورها میشیم الان هم در این شرایط تحریم هم چنان افتخاراتی در زمینه های مختلف داریم کسب میکنیم حالا چه کوچک چه بزرگ

      • Alireza?
        Alireza? | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

        اتفاقا اگه کشور یا شرکتی دنبال پیشرفت باشه(مثل ایران)تحریم های آمریکا میتونه خیلی کمکش کنه

    • Alireza?
      Alireza? | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

      کودتای بولیوی این ماسک شارلاتان تنها یکی از هزاران غارت های تاریخ 400ساله آمریکاست!

  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    بسیار عالی ، در هیچ بخشی نباید انحصار طلبی باشه ، چرا محتاج شرکتهایی نظیر گوگل و اپل باشیم که تا یه چیزی میشه زود تحریم میکنن یعنی قرار بود این فناوری ها مثل هواپیمایی ، اینترنت و ...... جز بازیهای سیاسی نباشه تا همه ی انسانها بتونن استفاده کنن ولی مناسفانه نشون دادن که همه چیز سیاسیه پس حالا که اینطوره بهتره هر کشوری واسه خودش تا جاییی گه میتونه در بخش های مختلف خود کفا بشه تا محتاج زورگوها و انحصار طلبها نباشه ، آفرین به چین که قوی اومده وسط و پیشرفته ???

    • AmirHossein
      AmirHossein | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

      آخه مشکل ما از جایی شروع میشه که برای فرار از انحصارطلبی خارجی ها خودمونو میندازیم در دامان انحصارطلبی داخلی و دیوار کشی به دور خودمون

    • ali25789
      ali25789 | ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

      آفرین بهت، حرف درست رو میزنی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی