ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید از واکنش معکوس مغز به احساس عاقل بودن و تنهایی خبر می‌دهد

برای اینکه بتوانیم حس تنهایی را درمان کنیم، باید به شناخت آن ادامه دهیم و فعالیت‌های عصبی مرتبط با آن را هم بررسی کنیم. حالا پژوهشگران به ارتباط میان احساس عاقل بودن و تنهایی در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

برای اینکه بتوانیم حس تنهایی را درمان کنیم، باید به شناخت آن ادامه دهیم و فعالیت‌های عصبی مرتبط با آن را هم بررسی کنیم. حالا پژوهشگران به ارتباط میان احساس عاقل بودن و تنهایی در سطح عصبی دست پیدا کرده‌اند.

پژوهش جدید که در ژورنال «Cerebral Cortex» منتشر شده، نشان می‌دهد که نحوه واکنش مغز ما به تنهایی کاملا متفاوت با نحوه واکنش آن به احساس عاقل بودن است. این تحقیق به پژوهش‌هایی می‌پیوندد که نشان می‌دهند هرچه بیشتر احساس عاقل بودن کنیم، کمتر احساسی تنهایی خواهیم کرد.

ارتباط میان تنهایی و عقل یا خرد موضوع جدیدی نیست، اما حالا پژوهشگران برای اولین توانسته‌اند این ارتباط واضح را در سطح عصبی بررسی کنند. به گفته عصب‌شناس دانشگاه «کالیفرنیا، سن دیگو» به نام «جیوتی میشرا»، پژوهشگران به دنبال ارتباط میان تنهایی و خرد با تعصبات احساسی بوده‌اند:

«ما به نحوه ارتباط میان تنهایی و خرد با تعصبات احساسی علاقه‌مند بودیم. این موضوع به معنای آن است که ما چگونه به احساسات منفی و مثبت پاسخ می‌دهیم.»

در این پژوهش ۱۴۷ داوطلب در رده سنی ۱۸ تا ۸۵ حضور داشته‌اند و نوار مغزی آن‌ها ثبت شد. میشرا و همکارانش روی بخشی از مغز به نام TPJ تمرکز کردند که در آن اطلاعات داخلی و خارجی جمع‌آوری و سپس پردازش می‌شوند.

از داوطلبان حاضر در پژوهش یک نظرسنجی انجام شد تا میزان تنهایی و احساسی عاقل بودن را ارزیابی کنند. در ادامه از آن‌ها خواسته شد که یک آزمون شناختی ساده را تکمیل کنند، در حالی که مجموعه‌ای از چهره‌های شاد (مثبت)، غمگین (منفی)، عصبانی (تهدیدکننده) و خنثی در پس زمینه به نمایش گذاشته می‌شد.

تنهایی

پژوهشگران به این موضوع پی بردند که افرادی که بیشتر احساس تنهایی می‌کنند، حواسشان توسط چهره‌های خشمگین پرت می‌شود و فرایندهای شناختی TPJ آن‌ها کند می‌شود. در مقابل افرادی که بیشتر احساس عاقل بودن داشتند، بیشتر به چهره خوشحال واکنش نشان دادند و فرایندهای شناختی TPJ آن‌ها را سریعتر کردند. واکنش‌ها به احساسات خنثی هم در افراد مختلف، متفاوت بود.

به گفته پژوهشگران، واکنش تنهایی و عصبانیت باعث افزایش فعالیت در بخشی از مغز می‌شود که برای توجه اهمیت دارد. در مقابل واکنش خرد و خوشحال باعث افزایش فعالیت در اینسولار چپ می‌شود که خصوصیات اجتماعی مانند همدلی را مدیریت می‌کند.

به گفته «دیلیپ جست» از دانشگاه کالیفرنیا، سن ‌دیگو، پژوهش اخیر نشان می‌دهد که رابطه معکوس میان تنهایی و خرد صرفا نتیجه تعصبات ذهنی نیست:

«این پژوهش نشان‌دهنده این موضوع است که رابطه معکوسی که میان تنهایی و خرد در پژوهش‌های گذشته پیدا کرده بودیم، تا حدی در عصب شناسی نهفته است و صرفا نتیجه تعصبات ذهنی نیست.»

اگرچه برای دستیابی به نتایج بهتر به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، اما تحقیق اخیر اطلاعات مفیدی درباره نحوه پردازش اطلاعات در مغز افراد تنها ارائه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی