ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

به دنبال کشف حقیقت؛ معرفی بازی‌های برتر سبک اشاره و کلیک

متاسفانه با رشد صنعت گیمینگ و تغییر ذائقه مصرف کنندگان، در بازه ای زمانی شاهد حضور کمرنگ برخی سبک ها در بازار بودیم. با این وجود، در چند سال اخیر که عناوین مستقل کم کم ...

نفیسه شهبازی
نوشته شده توسط نفیسه شهبازی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

متاسفانه با رشد صنعت گیمینگ و تغییر ذائقه مصرف کنندگان، در بازه ای زمانی شاهد حضور کمرنگ برخی سبک ها در بازار بودیم. با این وجود، در چند سال اخیر که عناوین مستقل کم کم خودی نشان دادند، سبک های فراموش شده نیز توانستند دوباره بر سر زبان ها بیافتند.

اشاره و کلیک یا Point and click یکی از آنان است. آثار این سبک بر پایه پازل های گوناگون، جستجو در محیط و داستانی بنا شده که می تواند احساس کنجکاوی بازیکن را برانگیخته و تا پایان با اتفاقات عجیب او را همراهی نماید.

اگر به دنبال بازی هایی هستید که مدت ها ذهنتان را درگیر کرده و با نکات داستانی اش متحیرتان کند، بازی های معرفی شده در ادامه می توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

[این مقاله در تاریخ 20 اسفند 1399 به‌روزرسانی شده است]

Fahrenheit: Indigo Prophecy

indigo-prophecy-Fahrenheit

شاید خیلی ها دیوید کیج را با عنوان Heavy Rain بشناسند، ولی او قبل از ساخت این بازی، اثری منتشر نمود که توانست وی را به یکی از جریان ساز ترین افراد صنعت گیمینگ تبدیل کند؛ Fahrenheit: Indigo Prophecy. در شروعی درگیر کننده شاهد هستیم شخصیت اصلی داستان تحت تاثیر نیروی ماورایی به قتلی هولناک مرتکب می شود. او که از این اتفاق شوکه شده باید به پرده برداری رازی عجیب پرداخته و از دست ماموران پلیس نیز فرار کند. یکی از نکات قابل توجه ساخته دیوید کیج کنترل شخصیت های مقابل یکدیگر است.

به عبارت دیگر، در بازی علاوه بر قاتل، کنترل پلیس پرونده را نیز برعهده خواهید داشت. اگر به دستگاهی با سیستم عامل iOS دسترسی نداشته یا قیمت بازی برایتان سنگین است، پیشنهاد می شود این اثر را روی پی سی تجربه نمایید.

Fahrenheit: Indigo Prophecy

Fahrenheit: Indigo Prophecy

سازنده: Quantic Dream قیمت: 9.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 1980 مگابایت زبان:

Adventure Escape: Asylum

adventure-escape

«چه اتفاقی برایم افتاده؟ اینجا چی کار می کنم؟». معمولا استفاده از المان فراموشی در شخصیت اصلی این امکان را برای سازندگان فراهم می نماید تا با داستانی رمزآلود به استقبال مصرف کنندگان بروند. Adventure Escape: Asylum نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنا، شخصیت اصلی داستان، در پناهگاهی بیدار شده و تصویر خیلی کمرنگی از گذشته اش دارد. وی پس از مدتی متوجه می شود که یک قاتل در این مکان حضور داشته و باید از آن فرار کند. اما این عجیب ترین نکته ماجرا نیست.

قائله زمانی رنگ و بوی عجیب تری به خود میگیرد که دختری مرموز در این راه او را راهنمایی می کند. اکنون سوالی مطرح می شود، آیا دختر حاصل خیالات آنا است؟ یا به گذشته او ارتباط دارد؟ اگر حس کنجکاویتان برانگیخته شده تجربه این اثر زیبا با گرافیکی بی نظیر را پیشنهاد می کنیم.

Adventure Escape: Asylum

Adventure Escape: Asylum

سازنده: Haiku Games قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 82.1 / 134 مگابایت زبان:

Gemini Rue

geminirue

فریب ظاهر بازی را نخورید. درست است Gemini Rue از دید تکنیکی اثری ضعیف، حتی با توجه به سبک و سیاق قدیمی اش، محسوب می گردد اما در پشت ظاهر آن، داستان و اتمسفری وجود دارد که می تواند به خوبی بازیکن را درگیر خود کند. روایت بازی از دید دو شخصیت صورت می گیرد؛ Azriel Odin، مجری قانونی که در گذشته قتل مرتکب شده، به دنبال برادر خود بوده و Delta-Six با بیداری در مرکز درمانی مجرمان، متوجه می شود حافظه خود را از دست داده.

سازندگان به خوبی توانستند با ترکیب فضای عملی تخیلی و عناصر نوآر، داستانی سراسر جذاب را در قالب یک بازی ویدیویی منتشر کنند.

Gemini Rue

Gemini Rue

سازنده: Wadjet Eye Games قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 287 / 215 مگابایت زبان:

Silent Age

silent-age

عناصر کشف نشده که روزی می توانند رنگ و بویی حقیقی به خود بگیرند، همیشه بستری مناسب برای سازندگان فراهم کرده تا با تغییرات گوناگونی یک داستان زیبا خلق کنند. یکی از این اتفاقات فرضیه «سفر در زمان» است که Silent Age توانست به بهترین نحو ممکن از آن استفاده نماید. داستان بازی به ماجراجویی عجیب فردی به نام Joe می پردازد. او روزی در محل کار خود متوجه پیرمرد در حال مرگی می شود. غریبه قبل از مرگش به جوی می گوید از آینده ای آمده که در آن نسل انسان ها رو به انقراض است. بدین ترتیب به او وصیت می کند تا جوانی اش را پیدا کرده و با دادن دستگاه قابلیت سفر به زمان، وی را از این فاجعه با خبر نماید.

اما متاسفانه همه چیز بر وفق مراد پیش نرفته و جوی خود در اثر اتفاقی به آینده سفر می کند؛ جایی که آخر الزمان آغاز می گردد. اکنون وی باید علاوه بر پرده برداری از راز نابودی انسان ها سعی کند به گذشته باز گردد. برای اطلاعات بیشتر، عصر خاموشی در زمان عرضه موفق به کسب جوایز گوناگونی شد.

The Silent Age

The Silent Age

سازنده: House on Fire قیمت: نسخه های iOS و اندروید رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS، اندروید و ویندوز فون حجم: 311 / 443 / 125 مگابایت زبان:

Grim Fandango

grim-fandango

تیم شیفر را می توان تیم برتون (کارگردان آثار ادوارد دست قیچی و عروس مرده) صنعت گیمینگ قلمداد کرد. علت این تشبیه، به ایده های دیوانه وار هر دو باز می گردد که فرد می تواند با آنان تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزند. نمی خواهیم آثار شیفر را دسته بندی کنیم اما اگر لیستی از بهترین عناوین او تهیه شود بدون شک Grim Fandango در بالاترین رتبه ها قرار خواهد گرفت؛ بازی که با طراحی خاص و بی نظیر خود دل بسیاری از منتقدان و بازیکنان را ربود.

داستان گریم فندنگو در سرزمین مردگان اتفاق می افتد و مامور Manny در سفری پر فراز و نشیب باید پرونده ای مرموز را حل کند. برای اطلاعات بیشتر، بازی در زمان عرضه با کسب میانگین امتیازی 94 توانست در لیست بهترین آثار تاریخ صنعت گیمینگ قرار بگیرد.

Grim Fandango

Grim Fandango

سازنده: Double Fine قیمت: 9.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 3009 / 3200 مگابایت زبان:

Yesterday

yesterday

برای بیان یک داستان جذاب تنها اتفاقات غافلگیر کننده کافی نیستند، بلکه باید فضاسازی، اتمسفر و شخصیت های یک اثر نیز مکمل آن باشند؛ کاری که Yesterday به خوبی از پس آن برآمد. داستان بازی پیرامون قتل هایی سریالی است که در نیویورک صورت گرفته و قاتل در دستان مقتولین حرف Y را هک می کند. چون مطبوعات و رسانه های دولتی اهمیتی به این قضیه نمی دهند، فردی به نام هری وایت، یک جوان عضو سازمان های غیر دولتی، به همراه دوستش کوپر داوطلب می شود تا به بررسی این پرونده و پرده برداری از راز هولناک آن بپردازد. روایت دیروز توسط سه نفر صورت می گیرد، هری، کوپر و ...

... فردی مرموز به نام John Yesterday که خاطرات خود را از دست داده! اگر فکر می کنید می توانید حدس بزنید او کیست باید بگوییم کاملا در اشتباهید، چون سازندگان زیرک تر از این عمل کرده اند. با دیروز یک تجربه فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید.

Yesterday

Yesterday

سازنده: Numeric Pipeline قیمت: 6.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1110 / 981 مگابایت زبان:

Agent Alice

agent-alice

آلیس این بار بر خلاف سرزمین عجایب تصمیم گرفته به دنیای جرم و جنایت قدم بگذارد. در Agent Alice کنترل ماموری ویژه با نام آلیس را خواهید داشت که باید با حضور در صحنه جنایت و یافتن سرنخ هایی به حل پرونده های گوناگون بپردازد. یکی از نکات جالب بازی وجود اپیزودهای گوناگون در آن است؛ بدین ترتیب در هر قسمت می توانید اتفاقات و پازل های جدیدی را تجربه نموده و احساس تکراری شدن را از خود دور کنید.

البته در کنار تمامی این موارد باید گیم پلی قابل قبول و گرافیکی جذاب را نیز اضافه کرد. اگر حوصله سر و کله زدن با معماهای گوناگون و چالش برانگیز را دارید، با انجام مامور آلیس به بزرگترین کابوس مجرمان تبدیل شوید.

Agent Alice

Agent Alice

سازنده: Wooga قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 89.5 مگابایت زبان:

Detective Grimoire

Detective-Grimoire

بدون شک یکی از بهترین اتفاق های دهه اخیر صنعت سرگرمی را می توان تاسیس کیک استارتر به حساب آورد؛ وبسایتی که در آن تولیدکنندگاه پروژه های خود را به نمایش گذاشته و بودجه مورد نیازشان را از طریق مردم تامین می کنند. در این بین نیز، آثار موفقی به انتشار می رسند که Detective Grimoire یکی از آنان است. همانند بسیاری از عناوین این سبک، داستان بازی به حل پرونده قتلی در یک شهربازی می پردازد. نکته متمایز کننده کاراگاه گریموای به صداگذاری و موسیقی جادویی آن بر می گردد. هر دیالوگ بازی صداگذاری شده تا علاوه بر ارتباط بهتر با گیمر، لحظات جذاب و خنده داری را نیز خلق نماید.

اما با تمام این نکات مثبت، می دانید معجون بالا چه چیزی کم دارد؟ یک طراحی هنری بی نظیر با سبک گرافیکی خاص که خوشبختانه کاراگاه گریموای از آن بی بهره نبوده و به خوبی می تواند بازیکن را در غرق خود کند.

Detective Grimoire

Detective Grimoire

سازنده: Armor Games قیمت: 1.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 147 / 129 مگابایت زبان:

Broken Sword Director’s Cut

broken-sword

همیشه لازم نیست برای خلق یک داستان جذاب دنبال ایده های نو باشیم، بلکه می توان با پرداختی مناسب به کلیشه ها نیز بازیکنان را درگیر نمود. این جمله مصداق بارز Broken Sword Director’s Cut است؛ عنوانی که روی مسئله کلیشه ای قتل یکی از عالی رتبه ها دست گذاشته اما با روایتی جذاب و اتفاقات غافل گیر کننده توانسته تا مصرفه کننده را جذب نماید. Nicole Collard خبرنگاری است که برای مصاحبه با Pierre Carchon، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، انتخاب می شود. وی پس از حضور در محل اقامت پییر، متوجه می گردد که او به طرز مرموزی کشته شده. اما این پایان ماجرا نبوده و یک روز پس از اتفاق مورد بحث، حمله ای تروریستی در یک کافه صورت می گیرد.

نیکول تصمیم می گیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به محل حادثه برود که در آن جا با George Stobbart، شاهد ماجرا، ملاقات می کند. اکنون این دو باید به حل معمایی بپردازند که فراتر از انگیزه ای شخصی بوده و می تواند تمام بشریت را تحت الشعاع قرار دهد.

Broken Sword: Director's Cut

Broken Sword: Director's Cut

سازنده: Revolution قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 387 / 389 مگابایت زبان:

The Lost City

lost-city

شاید فکر کنید سبک اشاره و کلیک بیشتر بر پایه داستان خود استوار است اما باید بگویم کاملا در اشتباهید، چون یکی از مهمترین عناصر آن یعنی پازل و معماهای گوناگون را فراموش کرده اید؛ چیزی که The Lost City در آن تبحر خاصی دارد. همان طور که از اسم بازی بر می آید، داستان عنوان مورد بحث پیرامون یافتن شهری مرموز و اسرار آمیز می چرخد. یکی از نکاتی که شهر گمشده را یک رده بالاتر از عناوین هم سبک خود قرار می دهد پازل های هوشمندانه و جذاب آن است.

علاوه بر این، سازندگان در کنار این موارد با طراحی هنری زیبا و صداگذاری دلنشین کاری کردند تا گیمر مدت ها بتواند با بازی خود را سرگرم نماید.

The Lost City

The Lost City

سازنده: Fire Maple Games قیمت: 1.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 92.1 / 182 مگابایت زبان:

ANOTHER EDEN

بازی ANOTHER EDEN داستان فانتزی و جالبی را روایت می‌کند که درباره‌ی پسری خارق العاده است؛ این پسر از نوعی توانایی فراانسانی برخوردار است که می‌تواند به زمان و مکان‌های مختلف سفر کند اما این توانایی وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید یک جنگ قریب‌الوقوع در راه است و باید به این کاراکتر کمک کنید تا با استفاده از توانایی اش به جنگ دشمنان برود و جلوی وقوع جنگ را بگیرد.

ANOTHER EDEN The Cat Beyond Time and Space‏

ANOTHER EDEN The Cat Beyond Time and Space‏

سازنده: WFS, Inc. قیمت: رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 4200/112 مگابایت زبان:

Infamous Machine

اگر دوست دارید طعم ماجراجویی به عنوان یک انشمند را بچشید، بازیInfamous Machine‏ انتخاب مناسبی است که شما را در نقش دستیار آقای کلوین قرار می‌دهد؛ دانشمندی که در تلاش است تا ماشین زمان را بسازد اما مشکلات زیادی بر سر راه او قرار دارند. بازی علاوه بر گرافیک مناسب و طراحی بصری زیبا، داستان جالبی هم دارد که می‌تواند برای ساعت‌ها سرگرمتان کند.

Infamous Machine‏

Infamous Machine‏

سازنده: Blyts قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 330/93 مگابایت زبان:

The White Door‏

بازی The White Door یک ماجرای متفاوت برای تعریف کردن دارد که در آن داستان مردی روایت می‌شود که هیچ‌چیز را به یاد نمی‌آورد و حالا هم در یک بیمارستان روانی بستری است و روزهایش را می‌گذراند.

این مرد تا وقتی حافظه‌اش را به دست بیاورد در بیمارستان خواهد بود بنابراین یک پرستار هر روز لیست مشخصی از کارها را به این مرد می‌دهد تا آن‌ها را انجام بدهد و حافظه‌اش را تقویت کند اما پازل‌ها خیلی سخت نیستند و بیشتر تمرکز بازی بر همراه کردن بازیکن با داستان است.

The White Door‏

The White Door‏

سازنده: Second Maze قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 146.6/97 مگابایت زبان:

Life Is Strang‪e‬

بازی Life Is Strange داستان دختری را روایت می‌کند که می‌تواند زمان را کنترل کند و درگیر ماجرای یافتن یک دختر گم‌شده است. این بازی روایت‌گر یک داستان عجیب و در عین حال جالب است که می‌خواهد به ما یاد بدهد با پیامدهای کارهایی که انجام می‌دهیم، روبرو شویم.

در این بازی با پازل‌های زیادی روبرو نیستید و مهم‌ترین قانون بازی این است که هر عملی، عکس‌العملی دارد زیرا در ازای هر انتخابی که می‌کنید، اتفاقات بیشتری رخ می‌دهند و  باید با عواقب انتخاب خودتان روبرو بشوید.

Life Is Strang‪e

Life Is Strang‪e

سازنده: Hapti.co Limited قیمت: رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 1000/1012 مگابایت زبان:

DISTRAINT ‪2

اگر به دنبال یک ماجراجویی واقعی هستید که کنجکاوی‌تان را برانگیزد بهتر است تجربه‌ی DISTRANT 2 را از دست ندهید و با این بازی همراه شوید تا ادامه‌ی داستان بازی اول را تجربه کنید.

بازی اول درباره‌ی کاراکتری است که دچار مشکلات روانی عمیقی است و در خانه‌ای گیر افتاده که ماجراهای عجیبی در آن اتفاق می‌افتند.هر چند که در بازی اول از خانه‌ی عجیب خارج شدید اما در این بازی باز هم پایتان به همان خانه باز می‌شود و دوباره با پازل‌های جذابی روبرو می‌شوید که باید برای نجات دادن جان خودتان حلشان کنید.

DISTRAINT ‪2

DISTRAINT ‪2

سازنده: Winterveil Studios Oy قیمت: 5.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 165.7/11 مگابایت زبان:

There Is No Game: W‪D

بازی There Is No Game یکی از آن بازی‌هایی است که بر خلاف ظاهر ساده و دو بعدی‌اش در ابتدا که چندان جذاب به نظر نمی‌آید، یک تجربه‌ی هیجان انگیز است که در آن باید با حل کردن پازل‌های مختلف گیم‌پلی را جلو ببرید و خودتان را از فضایی که در آن گیر افتاده‌اید بیرون بیاورید.

در تمام مدت بازی هم یک صدا در پس زمینه برای شما داستان بازی را روایت می‌کند که علاوه بر اینکه در پیش‌برد بازی  به شما کمک می‌کند، زبان طنزی هم دارد که در طی بازی سرگرمتان می‌کند.

There Is No Game: Wrong Dimension‏

There Is No Game: Wrong Dimension‏

سازنده: Draw Me A Pixel قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 695.9/40 مگابایت زبان:

بازی های معروف

عناوین نام برده در فهرست زیر را بدون شک همگان می شناسید، بنابراین معرفی آنان در این بخش کار بیهوده ای به نظر می رسید. با این وجود، برای راحتی خیالتان که آثار زیادی در سبک اشاره و کلیک هستند که می توانند بازیکن را در دنیای خود غرق نمایند، از آنان غافل نشدیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۷ اسفند ۱۳۹۴

    من خیلی ناراحت شدم که بازی ای مثله Limbo رو فراموش کردیدد ! |;

    • فرزاد
      فرزاد | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

      لیمبو جزو بازی‌های اشاره و کلیک نیست. بازی‌های این سبک معمولن نیازی به سرعت عمل ندارند و در نود و نه درصد بازی‌های این سبک هیچ وقت نمی‌سوزی. اما توی بازی لیمبو اگه سرعت عمل کافی رو نداشته باشی به فجیع‌ترین شکل ممکن خواهی مرد. به نظر من توی این لیست جای آثاری مثل monkey island و neverhood و deponia خالیه...

  • احمد
    احمد | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    یه سوال از دوستانی که این بازیهارو انجام دادن و البته نویسنده محترم مطلب:
    کدوم یکی از این بازیها، زبانهای دیگه مثل آلمانی رو هم داره؟!
    زبان بازی و نوشته های داخل بازی منظورم هست.

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۵ اسفند ۱۳۹۴

    من واقعا خیلی این سبک رو دوست دارم. درضمن پیشنهاد می کنم بازی ایرانی بال های تاریکی هم امتحان کنید. خیلی خوب کار کردن...

  • orouboros
    orouboros | ۴ اسفند ۱۳۹۴

    gemini rue عااالیه،
    به همه توصیه میکنم از دستش ندن واقعا عالیه داستانش و گیم پلیش

  • مهدی
    مهدی | ۴ اسفند ۱۳۹۴

    هیچی the wolf among us و broken sward نمیشه.
    این دو رو بازی نکنید نصف عمرتون برفناست.
    البته broken sward اپیزود اولش بهتر از از دو و سه هست.
    The wolf among us هم که حرف نداره

    • Mahdi
      Mahdi | ۴ اسفند ۱۳۹۴

      من که Twd رو ترجیح میدم

مطالب پیشنهادی