ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید: پولن می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا را فارغ از داشتن آلرژی بیشتر کند

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد قرارگیری در معرض پولن یا همان گرده گیاهان می‌تواند ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را فارغ از داشتن آلرژی افزایش دهد. محققان چند سال قبل تحقیق دیگری انجام داده بودند که نشان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد قرارگیری در معرض پولن یا همان گرده گیاهان می‌تواند ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را فارغ از داشتن آلرژی افزایش دهد.

محققان چند سال قبل تحقیق دیگری انجام داده بودند که نشان می‌داد پولن می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی به ویروس‌ها را سرکوب کند. گرده گیاهان می‌توانند عملکرد پروتئین‌هایی که پاسخ ضدویروسی سلول‌های مجرای تنفسی را فعال می‌کنند، مختل کرده و فرد را در برابر ویروس‌های دستگاه تنفسی مثل آنفلوانزا و ویروس‌های سارس آسیب پذیر کنند.

پژوهشگران در تحقیق جدید به طور ویژه روی کووید-۱۹ تمرکز کرده و تأثیر افزایش یا کاهش سطح پولن بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در ۳۱ کشور را بررسی کردند. آنها دریافتند که به طور میانگین، حدود ۴۴ درصد از تغییرپذیری (Variability) در نرخ ابتلا به کووید-۱۹ به دلیل قرارگیری در معرض پولن و در اغلب اوقات، به رطوبت و دمای هوا مرتبط است.

نرخ ابتلا چهار روز پس از بالا رفتن سطح پولن افزایش یافت. اگر افراد قرنطینه نمی‌شدند، نرخ عفونت به طور میانگین حدود ۴ درصد به ازای ۱۰۰ ذره گرده در یک متر مکعب در هوا افزایش می‌یافت. رعایت سفت و سخت قرنطینه این نرخ را به نصف رساند.

نکته اینکه قرارگیری در معرض پولن فقط افراد مبتلا به «التهاب مخاط‌ بینی آلرژیک» (Allergic rhinitis) را تحت تأثیر قرار نداده و نوعی واکنش عمومی به گرده گیاهان است. حتی آن دسته از گرده‌هایی که معمولاً سبب بروز واکنش‌های آلرژیک نمی‌شوند، به افزایش ریسک ابتلا به کووید-۱۹ ربط داده شدند.

به گفته محققان روزهایی که سطح گرده بالاست، بهتر است در خانه مانده و بیرون رفتن را تا حد ممکن کم کنید. هنگام فصول گرده افشانی درون خانه از ماسک استفاده کنید چرا که ذرات گیاهان آنقدر بزرگ هستند که تقریباً تمام ماسک‌ها می‌توانند از ورود آن‌ها جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی