ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فواید علمی ورزش منظم برای داشتن ذهنی چابک

فعالیت بدنی منظم باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند کمتر دچار افسردگی و بیماری‌های روحی-روانی شده و در مهارت حل مساله، تصمیم گیری و سایر مهارت‌های ذهنی عملکرد بهتری ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

فعالیت بدنی منظم باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند کمتر دچار افسردگی و بیماری‌های روحی-روانی شده و در مهارت حل مساله، تصمیم گیری و سایر مهارت‌های ذهنی عملکرد بهتری نسبت به سایرین از خود نشان می‌دهند.

در حین ورزش کردن، نفس‌های عمیق‌تری می‌کشیم و اکسیژن کافی به سلول‌های بدن مان می‌رسد. افرادی که ورزش می‌کنند ذهن چابک‌تری دارند. افرادی که ذهن چابکی دارند قدرت تفکر قدرتمندی داشته و احساسات و عواطف خود را بهتر مدیریت می‌‌کنند. چنین افرادی به راحتی می‌توانند کارهای مختلفی را با مدیریت مناسبی پیش ببرند.

ورزش کردن باعث می‌شود مغز دچاری پیری زودرس نشود و روند پیر شدن مغز را به تعویق می‌اندازد. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن می‌تواند تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند نسبت به بقیه قدرت بالاتری در حل مساله دارند. باید گفت ورزش منظم به بهبود عملکرد مغز کمک شایانی می‌کند.

محققان دانشگاه تگزاس معتقد هستند که پروتئینی به نام «BDNF» در این مساله نقش مهمی ایفا می‌کند و به رشد سلول‌های عصبی کمک می‌کند. در واقع BDNF در بقا و ترمیم سلول‌های مغزی، آرامش فرد، متعادل کردن خلق و خو و عملکردهای شناختی مانند یادگیری و حافظه نقش مهمی دارد. وقتی سطح این پروتئین پایین باشد، فرد دچار اختلالاتی مختلفی از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی می‌شود.

در حین ورزش کردن سطح پروتئین BDNF بالاتر می‌رود و همین مساله باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. با آزاد شدن BDNF  بیشتر، فرد تمایل بیشتری به انجام کارهای مثبت دارد و کلا نگاه مثبت تری به زندگی و پیرامونش خواهد داشت.

انجام فعالیت‌های ساده بدنی مانند پیاده روی نیز می‌تواند نقش موثری در بالا رفتن سطح BDNF  شود. پیاده روی و سایر ورزش‌های هوازی تغییراتی در هیپوکامپ ایجاد می‌کنند که تاثیر مستقیم آن روی یادگیری، حافظه و کنترل احساسات مشهود است.

پیاده روی سریع یکی از فعالیت‌های مناسب برای تقویت قوی رهنی است و به سالم و جوان ماندن سلول‌های مغزی کمک می‌کند. افرادی که تمرینات ورزشی منظم و البته متنوعی انجام می‌دهند، می‌توانند به چابکی و چالاکی ذهنی خود بیش از بقیه امیدوار باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

    واقعا ورزش حیات بخشه روی همه چیز تاثیر داره

مطالب پیشنهادی