ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اروپا به‌دنبال سهم ۲۰ درصدی از بازار نیمه‌رسانا و تولید کامپیوتر کوانتومی است

اتحادیه اروپا بدنبال حضور پررنگ تر در صنعت نیمه‌هادی است و می‌خواهد تا پایان دهه جاری دستکم ۲۰ درصد از این بازار را در دست بگیرد. این اتحادیه همچین طرح هایی برای توسعه کامپیوتر کوانتومی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰

اتحادیه اروپا بدنبال حضور پررنگ تر در صنعت نیمه‌هادی است و می‌خواهد تا پایان دهه جاری دستکم ۲۰ درصد از این بازار را در دست بگیرد. این اتحادیه همچین طرح هایی برای توسعه کامپیوتر کوانتومی طی ۵ سال آینده در دست دارد.

آنطور که خبرگزاری رویترز می‌گوید هدف اروپا از اینکار کاهش وابستگی به فناوری کشورهای دیگر است. این برنامه که «2030 Digital Compass» نام دارد پس از آن تدوین شد که شیوع کرونا سطح بالای وابستگی این قاره در تامین فناوری‌های کلیدی به چین و آمریکا را نمایان کرد. در این طرح بر لزوم استقلال بیشتر در تولید صنایع نیمه‌رسانا تاکید زیادی شده چرا که در گستره زیادی از صنایع و ابزارها کاربرد دارند.

نیمه‌هادی‌ها از گحت‌هایی نظیر موبایل و دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء گرفته تا خودروهای هوشمند، کامپیوترهای قدرتمند و هوش مصنوعی کاربرد دارند. این خبر در حالی منتشر شده که سراسر جهان درگیر کمبود چشمگیر نیمه‌رسانا‌ها است تا حدی که برخی خودروسازها ناچار به توقف تولید شده‌اند.

بر اساس سند مذکور تا سال ۲۰۳۰ باید تولید نیمه‌هادی‌های پایدار و پیشرفته در خاک اروپا از نظر ارزش به ۲۰ درصد از کل تولید جهان برسد و در این صورت وابستگی آنها به کشورهای دیگر تا حد کاهش می‌یابد. در این راستا اتحادیه در حال بررسی نحوه ساخت نیمه‌رساناها با لیتوگرافی کمتر از ۱۰ نانومتر و تا ۲ نانومتر است و یکی از راهکارها برای رسیدن به این هدف تاسیس یک کارخانه پیشرفته تولید نیمه‌‌رسانا است که احتمالا با همکاری شرکت‌های TSMC و سامسونگ محقق خواهد شد.

یکی دیگر از موارد مهم در این طرح توصیه به سرمایه گذاری در زمین فناوری‌های کوانتومی است که می‌تواند در زمینه‌هایی مثل پزشکی نوین و توالی‌یابی ژنتیکی تحول آفرین باشد. بر این اساس اروپا می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ با توسعه نخستین شتاب‌دهنده کوانتومی مسیر دستیابی به قابلیت‌های کلیدی را تا سال ۲۰۳۰ هموار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی