ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این پوشیدنی جدید انرژی گجت‌های کوچک را از بدن کاربر تامین می‌کند

مهندسان نانو دانشگاه کالیفرنیا موفق به طراحی یک میکروگرید پوشیدنی شده‌اند که با استفاده از حرکات بدن و تعرق کاربر انرژی مورد نیاز گجت‌های کوچک الکترونیکی را تامین می‌کند. همه قطعات این میکروگرید انعطاف پذیر ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

مهندسان نانو دانشگاه کالیفرنیا موفق به طراحی یک میکروگرید پوشیدنی شده‌اند که با استفاده از حرکات بدن و تعرق کاربر انرژی مورد نیاز گجت‌های کوچک الکترونیکی را تامین می‌کند. همه قطعات این میکروگرید انعطاف پذیر بوده و قابل شستشو هستند. به علاوه امکان چاپ آن روی لباس وجود دارد.

«میکروکرید» یا «ریزشبکه» (Micro grid) معمولا شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های ذخیره انرژی و الکتریکی است که می‌تواند به صورت اتصال شبکه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. «لو یین» دکترای مهندسی نانو و توسعه دهنده این ابزار در مورد طراحی میکرگرید می‌گوید:

«میکروگرید جدید با قابلیت‌های خوبی که دارد می‌تواند به صورت مستقل مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم به راحتی می‌تواند انرژی‌های حاصل از تعرق بدن و همچنین انرژی حرکتی کاربر حین انجام تمرینات ورزشی را ذخیره کند تا شارژ مورد نیاز گجت‌های الکترونیکی کوچک را تامین کند.»

در طراحی میکروگرید پوشیدنی سلول‌های مربوط به ذخیره انرژی ناشی از تعرق در قسمت قفسه سینه قرار دارند. در قسمت بازوها و اطراف کمر لباس نیز سیستم تبدیل انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی قرار داده شده است. در قسمت جلویی این میکروگرید پوشیدنی نیز سیستم ذخیره انرژی جای گرفته است.

به محض اینکه کاربر شروع به حرکت می‌کند، ژنراتورهای تریبوالکتریک (triboelectric) وارد چرخه می‌شوند. سیستم سوخت سلولی تعریق و سیستم حرکت می‌توانند به شکل مناسبی یکدیگر را همپوشانی کنند. در واقع زمانی که کاربر در حال انجام تمرین ورزشی است، از انرژی حرکتی برای تامین انرژی مورد نیاز گچت‌های الکترونیکی استفاده می‌شود و در هنگام استراحت، انرژی تعرق وی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

محققان میکروگرید پوشیدنی را طی جلسات ۳۰ دقیقه‌ای ورزشی شامل ۱۰ دقیقه دوچرخه سواری یا دویدن و ۲۰ دقیقه استراحت مورد آزمایش قراردادند. این سیستم توانست شارژ مورد نیاز ساعت مچی با نمایشگر LCD را تامین کند. در سال ۲۰۱۳ نیز سیستم مشابهی توسط محققان طراحی و توسعه یافته بود که انعطاف پذیری میکروگرید جدید را نداشت. حال آنکه میکروگرید پوشیدنی جدید با قابلیت ارتجاعی و قدرت کافی که دارد می‌تواند برای تامین انرژی گجت‌های کوچک به کار گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی