ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شماری از کشورهای اروپایی تزریق واکسن استرازنکا را به خاطر احتمال لخته خون متوقف کردند

شماری از کشورهای اروپایی تزریق واکسن «استرازنکا» را پس از مشاهده ایجاد لخته خون در برخی کسانی که واکسن زده‌اند متوقف کرده‌اند. همزمان سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا اعلام کرد نشانه ای از ارتباط ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

شماری از کشورهای اروپایی تزریق واکسن «استرازنکا» را پس از مشاهده ایجاد لخته خون در برخی کسانی که واکسن زده‌اند متوقف کرده‌اند. همزمان سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا اعلام کرد نشانه ای از ارتباط میان واکسن کرونا استرازنکا و ریسک ایجاد لخته خون ارتباطی مشاهده نشده است.

واکسن استرازنکا هم مثل مدرنا و فایزر قسمتی از ماده ژنتیکی ویروس کرونا را به سلول‌های بدن انتقال می‌دهد اما بر خلاف آنها به جای mRNA از ویروس غیرفعال برای انتقال ماده ژنتیکی ویروس کرونا به سلول‌ها استفاده می‌کند. اثر بخشی بالای این واکسن و تایید آن از سوی نهادهای نظارتی باعث شده به یکی از ۳ واکسن اصلی کرونا در اروپا بدل شود.

با این حال ایتالیا، دانمارک، نروژ و ایسلند پس از مشاهده مواردی از ایجاد لخته خون در دریافت کنندگان واکسن استرازنکا، استفاده از این واکسن را متوقف کردند. این اتفاق باعث شد آژانس پزشکی اروپا (EMA) برای رفع نگرانی‌ها در این زمینه بیانیه‌ای صادر کند.

بر اساس بیانیه این سازمان اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد شمار موارد «ترومبوآمبولیک» در افراد واکسن زده مشابه میانگین این مورد در کل جمعیت است. ترومبوآمبولیک اختلالی است که  در آن یک لخته در قسمتی از جریان خون و عروق سالم تشکیل شده و می‌تواند مانع گردش خون عادی شود.

به گفته این آژانس در میان ۵ میلیون نفری که در این اتحادیه واکسن دریافت کرده‌اند این عارضه تنها در ۳۰ نفر مشاهده شده است. یکی از این ۳۰ نفر شهروندی ایتالیایی بوده که پس از دچار شدن به لخته خون در دیواره سیاهرگ جان خود را از دست داده است.

در عین حال ایتالیا و فرانسه اعلام کرده‌‌اند به استفاده از این واکسن ادامه خواهند داد و دلیلی برای توقف استفاده از آن وجود ندارد. Gavi هم که در راستای توزیع جهانی واکسن‌ها و دسترسی عموم مردم به آنها فعالیت می‌کند اعلام کرد که در اینباره منتظر اعلام نظر سازمان جهانی بهداشت می‌ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی