ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا تصویر کلوزآپ و سه کلیپ صوتی جدید از مریخ منتشر کرد

ناسا تصویر نمای نزدیک یکی از سنگ‌های مریخ و سه کلیپ صوتی جدید از این سیاره که توسط مریخ نورد استقامت ثبت شده اند را منتشر کرد. مریخ نورد استقامت انجام آزمایشات علمی بر سطح ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

ناسا تصویر نمای نزدیک یکی از سنگ‌های مریخ و سه کلیپ صوتی جدید از این سیاره که توسط مریخ نورد استقامت ثبت شده اند را منتشر کرد.

مریخ نورد استقامت انجام آزمایشات علمی بر سطح سیاره سرخ را آغاز کرده است. این ربات به کمک یکی از تجهیزات خود به نام SuperCam که روی سازه دکل شکل آن نصب شده، برای اولین بار داده‌های علمی را پردازش کرد. SuperCam شامل یک دوربین با رزولوشن بالا، میکروفن و یک لیزر پرقدرت برای انجام طیف‌بینی (Spectroscopy) روی سنگ‌های مریخ و آگاهی از ساختار آن‌ها می‌شود.

استقامت با استفاده از SuperCam تصویر یکی از سنگ‌های مریخ را از فاصله نزدیک ثبت کرد. این سنگ «Máaz» نام گرفته که در زبان ناواهو (Navajo) به معنای مریخ است. استقامت داده‌های مربوط به این سنگ را به مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه (CNES) ارسال کرد.

SuperCam دارای میکروفن نیز است که می‌توان از آن برای ثبت صدای لیزر پرتاب شده به سنگ‌ها استفاده کرد. محققان با گوش دادن به صدای این لیزر می‌توانند میزان نفوذ لیز به سنگ و سختی آن را اندازه گیری کنند. این میکروفن همچنین قابلیت ضبط اصوات مریخ از جمله صدای باد را دارد. استقامت مدت کوتاهی پس از فرود بر سطح مریخ و زمانی که سازه دکل شکل آن هنوز باز نشده بود، صدای این سیاره را به زمین مخابره کرد.

ناسا حالا سه کلیپ صوتی جدید ضبط شده با SuperCam را منتشر کرده است:

«Thomas Zurbuchen»، از مدیران اشد ناسا می‌گوید: «SuperCam به استقامت چشم‌های تیزبین برای دیدن سنگ‌ها و گوش برای شنیدن صدای برخورد لیزر به آن‌ها را می‌دهد. این اطلاعات برای تشخیص سنگ‌هایی که باید بسته‌بندی شده و در نهایت به زمین ارسال شوند، حیاتی است. مأموریت بازگردانی خاک مریخ به زمین یکی از بلندپروازانه‌ترین کارهایی خواهد بود که بشر تاکنون انجام داده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی