ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف تکه‌های یک شهاب سنگ در بریتانیا که می‌تواند رازهای منظومه شمسی را برملا کند

یک زوج در بریتانیا در نزدیکی خانه خود موفق به کشف بخش‌هایی از یک شهاب سنگ شده‌اند که نه تنها بسیار نادر است، بلکه می‌تواند به دانشمندان در درک نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی هم کمک ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

یک زوج در بریتانیا در نزدیکی خانه خود موفق به کشف بخش‌هایی از یک شهاب سنگ شده‌اند که نه تنها بسیار نادر است، بلکه می‌تواند به دانشمندان در درک نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی هم کمک کند.

این سنگ‌های آسمانی در تاریخ ۱۰ اسفند نزدیک خانه زوج بریتانیایی به نام‌های راب و کاترین ویلکاک در شهرک «وینچکم» فرود آمده‌اند. اگرچه این زوج در همان شب فرود سنگ‌های آسمانی متوجه آن‌ها می‌شوند و صدایشان را می‌شنوند، اما به علت تاریکی هوا نمی‌توانند آن‌ها را ببینند.

صبح روز بعد، این زوج چندین سنگ سیاه و همچنین گرد و غبار پیدا می‌کنند و تصاویری از یافته‌های خود برای پژوهشگران در «موزه تاریخ طبیعی» می‌فرستند.

یکی از پژوهشگران این موزه، پروفسور «سارا راسل» این کشف را هیجان‌انگیز می‌داند:

«این موضوع واقع هیجان‌انگیز است. نزدیک به ۶۵ هزار شهاب سنگ شناخته شده در سراسر جهان وجود دارد که تنها ۵۱ نمونه «کندریت کربن‌دار» آن‌ها مانند نمونه اخیر روی زمین افتاده‌اند.»

شهاب سنگ

به گفته این موزه، این سنگ از مکانی میان مریخ و مشتری آمده و تقریبا ۴.۵ میلیارد سال قدمت دارد. با توجه به عمر و همچنین نوع این شهاب سنگ، دانشمندان امیدوارند نگاه نادری به نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی داشته باشند.

هیجان دانشمندان چندان جای تعجبی ندارد چرا که ایالات متحده آمریکا و ژاپن با پروژه‌های مختلف به دنبال برگرداندن نمونه‌هایی از سیارک‌ها هستند تا بتوانند به اطلاعات بیشتری درباره جهان دست پیدا کنند، البته کپسول فضایی ژاپن چندین ماه پیش روی زمین فرود آمد.

اگرچه نمونه‌های سنگ کشف شده در بریتانیا برای چندین ساعت در معرض عناصر مختلف قرار گرفته‌اند، اما همچنان برای پژوهشگران ارزش بالایی دارند.

باید منتظر ماند و دید این تکه‌های شهاب سنگ به همراه نمونه‌‌هایی که فضاپیمای «هایابوسا ۲» ژاپن از سیارک «ریوگو» به زمین آورده و همچنین ماموریت ناسا که نمونه‌هایی از سیارک «بنو» را سال ۲۰۲۳ به زمین می‌رساند، چه اطلاعات جدیدی درباره منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی