ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا بسیاری از شرکت‌های خطرپذیر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در زوم نداشتند؟

«اریک یوآن»، بنیانگذار شرکت ارتباطات تصویری «زوم» از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۱۱ یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های چند سال اخیر را در اختیار مشاغل مختلف قرار داده. زوم با بیش از ۴۰۰ هزار کاربر، درآمد سه ماهه بیش ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

«اریک یوآن»، بنیانگذار شرکت ارتباطات تصویری «زوم» از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۱۱ یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های چند سال اخیر را در اختیار مشاغل مختلف قرار داده. زوم با بیش از ۴۰۰ هزار کاربر، درآمد سه ماهه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار و ارزش بازار معادل ۱۰۰ میلیارد دلار در زمان همه‌گیری سال ۲۰۲۰، خدمات بسیار زیادی را در دسترس مشاغل مختلف قرار می‌دهد، اما در ابتدا چندان موردعلاقه سرمایه‌گذاران نبود.

زمانی که یوآن در سال ۲۰۱۲ مشغول دریافت سرمایه اولیه بود، بسیاری از شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های اولیه استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا را انجام می‌دهند، از ایده زوم استقبال نکردند. اما سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از این موضوع چه درسی می‌توانند بگیرند؟

روزهای اولیه زوم

یوآن در سال ۲۰۱۱ از سمت خود در شرکت وبکس سیسکو استعفا داد تا شرکت زوم را با عنوان Saasbee راه‌اندازی کند. وی پس از راه‌اندازی شرکت، موفق شد با کمک انجمن خیریه TEEC و سرمایه‌گذارانی به نام‌های «بیل تای»، «سوبرا ایار»، «مت اوکو»، جیم و دن شاینمن ۳ میلیون دلار سرمایه اولیه جمع‌آوری‌ کند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ این شرکت که نام آن به زوم تغییر پیدا کرده بود، توانست از «جری یانگ»، بنیانگذار یاهو و صندوق سرمایه‌گذاری استراتژیک کوالکام ونچرز به همراه ایار، اوکو و شاینمن به سرمایه اولیه ۶ میلیون دلار دست پیدا کند.

اما در آن زمان، بسیاری از شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های اولیه استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا را انجام می‌دهند، یوآن و ایده او را نادیده گرفتند. دلیل این اتفاق چه بود؟

درک اشتباه از بازار ویدیو کنفرانس

سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌های خود را صرف توسعه کسب‌وکارهای جدید می‌کنند، همیشه به دنبال روش‌های منحصر به فردی برای حضور در فرصت‌های استفاده نشده بازار هستند. با این وجود، سرمایه‌گذاران تصور می‌کردند که بازار تله‌کنفرانس توسط شرکت‌های بزرگ و کوچکی از جمله مایکروسافت، گوگل و سیسکو به خوبی اداره می‌شود.

جیم شاینمن در این رابطه توضیح می‌دهد:

«در آن زمان زوم در بازار رقابتی کنفرانس ویدیویی یک اندیشه نو محسوب می‌شد و بیشتر سرمایه‌گذاران تصور می‌کردند اپلیکیشن‌هایی مانند اسکایپ و وبکس این مشکل را به خوبی حل کرده‌اند.»

سرمایه‌گذاران در آن زمان احساس می‌کردند که بازار کنفرانس‌های ویدیویی به بلوغ رسیده. با این وجود بنا به گفته بیل تای، بیشتر سرمایه‌گذاران هزینه‌های خود را برای وارد شدن به یک بازار کامل صرف نمی‌کنند.

با این حال، یوآن بر اساس ۱۴ سال حضورش در وبکس و افزایش درآمدش تا بیش از ۸۰۰ میلیون دلار، از یک فرصت بزرگ در بازار اطلاع داشت. از طرفی طبق گفته شاینمن، بازار کنفرانس ویدیویی به محصول جدیدی برای ارتباط بین افراد سراسر جهان در اکوسیستم جدید موبایل نیاز داشت. بنابراین چگونه این فرصت خاص در سال ۲۰۱۲ توسط سرمایه‌گذاران شناخته نشد؟

همانطور که بیل تای توضیح می‌دهد، سرمایه‌گذاران متوجه شدند که رایانش ابری می‌تواند اوضاع را کمی کارآمدتر کند اما به عقیده آن‌ها این تغییر بسیار جزئی بود و نقطه اوجی برای این بازار محسوب نمی‌شد.

نادیده گرفتن الگوی صعودی زوم

یکی از دلایل رشد چشمگیر زوم در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، الگوی صعودی آن بود. قدرت این مدل در سال ۲۰۱۲ و با حرکت شرکت‌هایی مانند دراپ‌باکس، یامر، سروی‌مانکی و کلودفلر کاملا مشهود بود.

با وجود این موفقیت‌های آشکار، طبق گفته تای سرمایه‌گذاران اولیه برای درنظر گرفتن زوم به عنوان یک مهره قابل قبول در این بازار مشکل داشتند چرا که بازار کنفرانس‌های ویدیویی در آن زمان در حال تثبیت شدن بود.

از نظر او سایر شرکت‌هایی که از الگوی صعودی پیروی می‌کنند از جمله دراپ‌باکس و یامر، به عنوان اولین شرکت‌های این بازار نوظهور محسوب می‌شوند.

تای در توضیح این مسئله که چرا سرمایه‌گذاران تلاش زیادی برای بهبود خدمات زوم نکردند، عنوان می‌کند که در بین سرمایه‌گذاران تردید بسیار زیادی وجود داشت که زوم از ارزش‌آفرینی کافی برخوردار باشد. در واقع بسیاری از آن‌ها تصور می‌کردند با وجود محصولات رایگان شرکت‌های مایکروسافت و گوگل، زوم هرگز قادر نخواهد بود در بازار کنفرانس‌های ویدیویی موفق شود و مشتریان بیشتری کسب کند.

«پاتریک اگن»، شریک سابق کوالکام ونچرز می‌گوید: «هرچند این موضوع مانع سرمایه‌گذاری اولیه آن‌ها برای زوم نشد، اما نگرانی‌های قابل توجهی در مورد کمبود قدرت زوم در بازار و بازاریابی وجود داشت.»

این برداشت‌های اشتباه از پتانسیل واقعی زوم و نگرانی‌ها درباره چگونگی جذب مشتری توسط این برنامه، کافی بود تا سرمایه‌گذاران از مشارکت در این شرکت منصرف شوند.

دست کم گرفتن اریک یوآن و تیمش

یوآن با تامل در مورد چالش‌های اولیه خود برای جمع آوری کمک‌های مالی‌، عنوان می‌کند: «هنگامی که از سیسکو خارج شدم، با خود فکر کردم... من بخشی از داستان موفقیت وبکس بودم و حالا راه‌حل جدیدی را ایجاد خواهم کرد. مطمئنا برای این تصمیم با سرمایه‌گذاران صحبت خواهم کرد و همه آن‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. هر چند خیلی اشتباه می‌کردم.»

با این وجود شاینمن در رابطه با یوآن توضیح می‌دهد که: «یوآن همیشه یک رهبر ماهر و غرق و شیفته محصولات جدید بود که می‌خواست یک شرکت جدید با فرهنگ خاص و تیم اولیه عالی تشکیل دهد.» با این حال، یوآن در سال ۲۰۱۲ کاملا ناشناخته بود.

گستردگی و عمق مهارت‌ها و توانایی‌های یوآن و تیم مهندسان و مدیران محصولات او باعث شد تای، شاینمن و اگن توجه بسیار زیادی به او داشته باشند. اما با وجود چنین توانایی‌های ستایش‌شده‌ای، در آن زمان چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران اولیه آن‌ها را نادیده گرفتند؟

اگن در مصاحبه خود با بیزنس اینسایدر عنوان می‌کند: «نادیده گرفتن اریک کمی ساده بود زیرا زبان انگلیسی او عالی نبود، او در دهه دوم یا سوم زندگی خود نبود و پیش از این سابقه مدیرعاملی شرکتی را نداشت.» علاوه بر این، سرمایه‌گذاران برای ارزیابی کامل نقاط قوت تیم یوآن و محصول آن‌ها، فرصت‌های بازار و جزئیات محصول را به صورت کامل موردارزیابی قرار ندادند. تای در این رابطه توضیح می‌دهد: «نظر جامعه سرمایه‌گذاران اولیه درباره روند بازار به قدری منفی بود که حتی برای شناختن تیم یوآن تلاشی نکردند.»

موفقیت مداوم در نهایت به منابع مالی قابل توجهی منجر شد

بیش از دو سال از این موضوع گذشت. زوم تعداد مشتریان تجاری خود را تا ۶۵ هزار نفر افزایش داد و ۱ میلیارد دقیقه جلسه توسط آن برگزار شد. این کمپانی پس از این بازه زمانی اولین دور جذب سرمایه قابل توجه خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

چهار سال پس از تاسیس زوم، یوآن در فوریه ۲۰۱۵ سرمایه‌گذاری دور جدید خود را به رهبری Emergence Capital و به ارزش ۳۰ میلیون دلار انجام داد. سایر سرمایه‌گذاران از جمله «سکویا کپیتال» (Sequoia Capital‎) نیز در جمع سرمایه‌گذاران حضور داشتند. از آن زمان روند رشد زوم به خوبی انجام شد و مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر قرار گرفت.

زوم در حال حاضر به عنوان سریع‌ترین محصول در حال رشد ارائه‌کننده خدمات کنفرانس ویدیویی و رهبر قطعی این بازار شناخته می‌شود. نتایج حاصل شده از این سرمایه‌گذاری برای یوآن، تیمش و گروه کوچکی از سرمایه‌گذاران اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی