ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روسیه یک تلسکوپ زیرآبی غول‌پیکر درون عمیق‌ترین دریاچه جهان مستقر کرد

دانشمندان روسی یک تلسکوپ زیرآبی عظیم را راه‌اندازی کرده‌اند تا از طریق آب‌های دریاچه «بایکال» به اعماق جهان نگاه کنند و به دنبال «نوترینوها» باشند. این تلسکوپ زیرآبی که از سال ۲۰۱۵ در حال ساخت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

دانشمندان روسی یک تلسکوپ زیرآبی عظیم را راه‌اندازی کرده‌اند تا از طریق آب‌های دریاچه «بایکال» به اعماق جهان نگاه کنند و به دنبال «نوترینوها» باشند.

این تلسکوپ زیرآبی که از سال ۲۰۱۵ در حال ساخت بوده، برای مشاهده نوترینو، کوچکترین ذره‌ای که تا به امروز شناخته شده، طراحی شده است. این تلسکوپ که «Baikal-GVD» نام دارد، در فاصله ۴ کیلومتری ساحل دریاچه و در عمق ۷۵۰ تا ۱۳۰۰ متری دریاچه بایکال غوطه‌ور شده است.

نوترینو‌ها را به سختی می‌توان شناسایی کرد و آب واسط موثری برای انجام چنین کاری محسوب می‌شود. این رصدخانه شناور روسیه از چندین رشته به همراه شیشه کروی و ماژول‌هایی با جنس فولاد ضدزنگ تشکیل شده است.

تلسکوپ زیرآبی

دانشمندان شاهد انتقال دقیق این تلسکوپ به زیر آب‌های یخ‌زده از طریق یک سوراخ مستطیلی درون یخ بودند. «دیمیتری نائوموف» از موسسه مشترک برای تحقیقات هسته‌ای در حالی که روی سطح یخ‌زده دریاچه ایستاده بود، گفت:

«یک تلسکوپ نوترینو درست زیر پاهای ما قرار دارد.»

این دانشمند اعلام کرده که تلسکوپ بایکال رقیب رصدخانه غول‌پیکر نوترینو «Ice Cube» خواهد بود. این رصدخانه در زیر یخ‌های سرزمین جنوبی در ایستگاه تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا در قطب جنوب قرار گرفته‌اند.

دانشمندان روسی می‌گویند که این تلسکوپ بزرگترین آشکارساز نوترینو در نیمکره شمالی و دریاچه بایکال، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان محسوب می‌شود که برای اسکان رصدخانه‌های شناور محلی ایده‌آل است.

یکی دیگر از دانشمندان روسی به نام «بیر شویبونوف» بایکال را تنها دریاچه مناسب جهان برای استقرار تلسکوپ نوترینو می‌داند:

«دریاچه بایکال تنها دریاچه جهان است که می‌توانید بخاطر عمقش، یک تلسکوپ نوترینو در آن مستقر کنید. آب شیرین و شفافیت آب هم اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این، پوشش یخ دو تا دو نیم ماه هم بسیار مهم است.»

این تلسکوپ نتیجه همکاری میان دانشمندان روسیه، جمهوری چک، آلمان، لهستان و اسلواکی محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hitchhiker
    Hitchhiker | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

    الان این غول پیکره؟

مطالب پیشنهادی