ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیستم مجهز به حسگر پیزوالکتریک عدم تحرک کاربران پشت میزنشین را هشدار می‌دهد

محققان دانشگاه هنگ کنگ موفق به توسعه سیستمی مجهز به حسگر پیزوالکتریک شده‌‌اند که عدم تحرک افراد پشت میز نشین را هشدار می‌دهد و در صورتی که فردی در مدت زمان ۳۰ دقیقه کمتر از ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

محققان دانشگاه هنگ کنگ موفق به توسعه سیستمی مجهز به حسگر پیزوالکتریک شده‌‌اند که عدم تحرک افراد پشت میز نشین را هشدار می‌دهد و در صورتی که فردی در مدت زمان ۳۰ دقیقه کمتر از ۱۰ بار مفصل‌های خود را حرکت ندهد، حسگر آلارم خواهد داد.

عدم تحرک و پشت میزنشینی عارضه‌ای که بسیاری با آن درگیر هستند. بی‌تحرکی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری برای سلامت به همراه داشته باشد. «ژنگبو یانگ» از محققان دانشگاه هنگ کنگ با همکاری تیم تحقیقاتی خود با هدف توجه به سلامت افراد پشت میزنشین، موفق به توسعه حسگر پیزوالکتریک جدیدی شده‌اند که میزان حرکت مفصل های بدن را پایش می‌کند.

زمانی که کاربر مفصل های خود را حرکت می دهد، حسگر متوجه شده و این حرکات را ثبت می‌کند. در واقع انرژی حرکتی حاصل از مفصل ها به ولتاژ تبدیل می‌شود و میکروکنترلر دستگاه این ولتاژ را دریافت می‌کند. با استفاده از این سیستم می ‌توان به راحتی میزان تحرک مفصل‌های بدن کاربران را پایش کرد.

 

هدف اصلی طراحی این سیستم جدید آن است که به کاربرانی که تحرک ندارند، هشدار بدهد تا سلامت آنها کمتر در معرض خطر قرار دارد. گفتنی است سیستم مجهز به حسگر پیزوالکتریک هنوز به مرحله تولید تجاری نرسیده است، اما محققان امیدوار هستند به زودی بتوانند آن را به مرحله تولید انبوه رسانده و در دسترس کاربران قرار بدهند.

شاید اینطور به نظر بیاید که ۱۰ حرکت بدنی در عرض نیم ساعت، کاری سخت و غیر قابل انجام است. خصوصا افرادی که کارهای فکری و تمرکزی انجام می دهند، نمی‌توانند هر نیم ساعت حداقل ۱۰ حرکت بدنی داشته باشند. اما باید در نظر گرفت که مشکلات بعدی ناشی از  عدم تحرک می‌تواند تبعات بسیار بدی بر سلامت این افراد داشته باشد. به علاوه حرکت دادن مفصل‌های بدن، پشت کامپیوتر کار دشواری نیست و تمرینات ورزشی بسیاری را می‌توان در حین کار کردن و حتی در حالت نشسته هم انجام داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی