ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داروی جدید سرعت زوال شناختی در مبتلایان به بیماری آلزایمر را کم می‌کند

شرکت Eli Lilly and Company با انتشار نتایج جدیدترین تحقیقات خود روی داروی جدیدی که برای کاهش سرعت زوال شناختی در بیماری آلزایمر ساخته شده، می‌گوید نتایج استفاده از این دارو بسیار امیدوارکننده است. داروی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

شرکت Eli Lilly and Company با انتشار نتایج جدیدترین تحقیقات خود روی داروی جدیدی که برای کاهش سرعت زوال شناختی در بیماری آلزایمر ساخته شده، می‌گوید نتایج استفاده از این دارو بسیار امیدوارکننده است. داروی یادشده Donanemab نام دارد و نتایج تحقیقات روی آن تحت عنوان مطالعه TRAILBLAZER-ALZ در مجله «نیوانگلند» به چاپ رسیده است.

«دنیل اسکوورونسکی» مدیر ارشد علمی Eli Lilly and Company در بیانیه‌ای پیرامون این تحقیق گفت: «این اولین تحقیقِ مرحله‌ی آخر درباره بیماری آلزایمر است که در اولین بررسی خود به نتیجه اصلی مدنظرش دست یافته است. داروی Donanemab این پتانسیل را دارد که در فرآیند درمان بیماری آلزایمر به یک داروی بسیار مهم تبدیل شود.» او ادامه داد:

«خوشبختانه ما نه تنها شاهد کاهش سرعت زوال شناختی و عملکردی بودیم بلکه پاک‌سازی قابل توجه «پلاک آمیلوئید» و کنُد شدن سرعت انتشار پاتولوژی «تائو» را مشاهده کردیم. مجموعه نتایج بالینی و نشانگرهای زیستی از پتانسیل‌های این دارو برای درمان بلند مدت بیماری حکایت می‌کند. ما از تمام بیماران، کادر درمان و ناظرانی که در این مطالعه تاریخی به ما کمک کردند سپاس‌گزاریم.»

این تحقیق روی ۲۵۷ بیمار با نشان‌های اولیه آلزایمر انجام شده است. ۱۳۱ نفر داروی Donanemab و ۱۲۶ نفر دارونما دریافت کردند. نتایج نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان شش ماه پس از دریافت داروی جدید شاهد کاهش سطح آمیلوئید بودند و ۶۸ درصد ۱۸ ماه پس از دریافت این دارو نتایج مشابهی را دریافت کردند.

«لیانا جی. اپوستولووا» استاد دانشگاه «ایندیانا» می‌گوید: «نکته کلیدی درباره نتایج مطالعه TRAILBLAZER-ALZ این است که داروی Donanemab نه تنها تعداد آمیلوئیدهای موجود در بدن بیماران را به شکل قابل توجهی کاهش داده بلکه مانع از پیشرفت بالینی بیماری شده، یعنی این دارو می‌تواند یک نوع درمان اصلاح‌کننده بیماری باشد. ما باور داریم که داده‌های به دست آمده از آمیلوئیدها و تائو بسترساز نوع جدیدی از درمان دارویی در بیماری آلزایمر خواهد شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی