ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گوگل و ناسا روز «پی»، معروفترین عدد جهان را جشن گرفتند

دو روز از سال به مناسبت معروف‌ترین عدد جهان یعنی عدد «Pi»، در کشورهای مختلف جهان جشن گرفته می‌شود. گوگل امسال به مناسبت این روز، نماد شناخته شده عدد پی را به همراه ستاره‌هایی در ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

دو روز از سال به مناسبت معروف‌ترین عدد جهان یعنی عدد «Pi»، در کشورهای مختلف جهان جشن گرفته می‌شود. گوگل امسال به مناسبت این روز، نماد شناخته شده عدد پی را به همراه ستاره‌هایی در اطرافش به قسمت بالای ماشین حساب خود اضافه کرده و ناسا نیز در بیانیه‌ای به اهمیت عدد پی و نقش آن در تحقیقات فضایی اشاره کرده است.

عدد Pi با نماد یونانی «π» در ریاضی برای نشان دادن نسبت محیط دایره به قطر آن به صورت ۳.۱۴ نشان داده می‌شود. هر سال همزمان با تولد آلبرت اینشتین، ۱۴ ماه مارس (‌به صورت نوشتار عددی در تقویم ۳/۱۴) به عنوان روز عدد پی جشن گرفته می‌شود. علاوه بر این، روز دیگری یعنی ۲۲ژوئیه نیز به عنوان روز تقریب عدد پی به دلیل زحمات ارشمیدس برای تقریب این عدد  مجددا مراسم بزرگداشتی در برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود.

معمولا کشورهایی که در نگارش تقویم ابتدا روز و سپس ماه را می‌آورند، روز ۲۲ ژوئیه و کشورهایی که در تقویم نوشتاری ابتدا ماه و سپس روز نوشته می‌شود، روز ۱۴ مارس را جشن می‌گیرند.

عدد پی

گوگل در اقدام جالبی برای یادآوری روز عدد پی، در قسمت بالای سمت چپ ماشین حساب خود، عدد پی را اضافه کرد تا اگر کاربری این روز بزرگ را فراموش کرده باشد، با دیدن عدد پی برایش یادآوری شود. در سال‌های قبل نیز گوگل به شکل‌های مختلفی مانند تغییر لوگو، ۱۴ مارس را جشن گرفته است.

نماد عدد پی در قسمت بالا سمت چپ ماشین حساب به همراه چند ستاره دیده می‌شود که وقتی روی آن کلیک کنید، ماشین حساب به صورت خودکار، سه رقم اول عدد پی را تایپ می‌کند.

روز عدد پی تنها برای گوگل مهم نیست و ناسا نیز در بیانیه‌ای به مناسبت بزرگداشت این عدد گفته که ناسا هر روز از عدد پی استفاده می‌کند و جشن این عدد مهم تنها محدود به یک روز نیست. ناسا در بیانیه مربوط به روز عدد پی افزوده:

«عدد پی در موضوع فرود روی سیاره سرخ نقش مهمی داشته است. این عدد به مهندسان کمک می‌کند تا بتوانند میزان کشش مورد نیاز چتر فرود روی مریخ را تعیین کنند. همچنین عدد پی نقش مهمی در تعیین وضعیت سیاره‌های دیگر نسبت به زمین بازی می‌‌کند.»

عدد پی با وجودی که عددی گنگ در ریاضیات محسوب می شود، کاربرد فراوانی در ریاضیات دارد. کشف این عدد یکی از مهمترین کشفیات ریاضی محسوب می شود و به همین دلیل توانسته دو روز از سال را به نام خودش ثبت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد جواد
    محمد جواد | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

    مگه معروف ترین اعداد جهان 69 و 85نیستن؟?

    • آریا
      آریا | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

      ? ?
      چرا ولی نه تو ریاضیات

مطالب پیشنهادی