ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مایکت در سالی که گذشت؛ از ارائه قابلیت‌های جدید تا رشد 2 برابری کاربران

مایکت طی یک سال گذشته تلاش بسیاری برای داغ کردن تنور رقابت مارکت‌های اندرویدی داشته و به گواهی آمار و ارقام در این زمینه موفق بوده است. اگر چه هدف‌گذاری این فروشگاه اندرویدی در ابتدای ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

مایکت طی یک سال گذشته تلاش بسیاری برای داغ کردن تنور رقابت مارکت‌های اندرویدی داشته و به گواهی آمار و ارقام در این زمینه موفق بوده است.

اگر چه هدف‌گذاری این فروشگاه اندرویدی در ابتدای سال، عبور از اصلی‌ترین رقیب‌شان بود اما این موضوع با وجود رشد چشمگیر و افزایش 2 برابری تعداد کاربرانش طی یک سال گذشته آن‌ها محقق نشد اما زنگ خطری را برای سایر رقبا به صدا درآورده و نوید رقابتی داغ در سال 1400 را می‌دهد که همه این‌ها در نهایت به سود کاربران خواهد بود.

رشد قابل توجه در سال 99

مایکت از ابتدای امسال با رشد بیش از 60 درصد مواجه شده‌ و از 16 میلیون نصب فعال در بهار 99 به 26 میلیون نصب فعال در پایان سال رسیده است. کاربران ماهانه این بازار اندرویدی نیز حدودا 2 برابر شده و در حال حاضر 11 میلیون کاربر فعال دارد که در طول ماه حداقل یک بار به آن سر زده‌اند.

همچنین کاربران این پلتفرم در آخرین ماه سال 99 هر روز حدود 2.5 میلیون ‌بار در مایکت اقدام به جستجوی بازی و برنامه مورد علاقه خود کرده‌اند که نسبت به ابتدای بهار 99 با رشد 66 درصدی مواجه شده است.

آخرین آمارهایی که مایکت در اختیار دیجیاتو قرار داده است.

مجموع حجم دانلودهای ماهانه صورت گرفته از مایکت طی اسفندماه نیز حدود 5800 ترابایت است که نیم‌بها بودن ترافیک مصرفی این استور اندرویدی را می‌توان یکی از عوامل ثبت چنین رقمی دانست.

اما آیا این رشد قابل توجه طی یک سال گذشته، چه فاصله‌ای با اهداف مایکت برای سال 99 داشته است؟

«حدیث خسروی»، مدیر روابط عمومی مایکت در این باره به دیجیاتو می‌گوید هدف‌گذاری این استور اندرویدی برای سال 99 خیلی بیشتر از آمار و ارقام فعلی بوده است. به طور مثال یکی از اهداف آن‌ها در سال 98 رسیدن به 10 میلیون کاربر فعال ماهانه بوده است که به تازگی و در نیمه دوم سال 99 محقق شده است.

جدیدترین قابلیت‌ها

مایکت در سالی که گذشت به منظور خلق ارزش برای کاربران قدیمی و جذب افراد جدید، سه ویژگی جدید اطلاعات سردبیری، جزئیات اختصاصی اپ و برچسب موضوعی را ارائه کرد که آن را از سایر استورهای اندرویدی ایرانی متمایز ساخت.

با اضافه شدن ویژگی «اطلاعات سردبیری» برای اپلیکیشن‌های پرطرفدار، محتوای اختصاصی برای هر اپ و بازی توسط متخصصین محتوا در مایکت نوشته و منتشر شده است تا کاربران برای انتخاب و دانلود، راحت‌تر تصمیم بگیرند.

«جزئیات اپ‌ها» نیز از دیگر امکانات اختصاصی این اپ استور برای کاربرانش است که در دو مرحله اسکرول اول و دوم دیده می‌شود و جزئیاتی از هر اپ و بازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

با توجه به دغدغه مایکت برای ارائه بهترین نتایج در برابر جستجوی کاربرانش، ویژگی «برچسب موضوعی» به این مارکت اندرویدی افزوده شده تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات کامل و در عین حال خلاصه‌ای از بازی‌های مدنظرشان به دست بیاورند تا تصمیم درستی برای نصب آن بگیرند.

برچسب‌های موضوعی در زیر قسمت توضیحات قرار گرفته است تا کاربر پس از مطالعه توضیحات بتواند برای دانلود بازی به جمع‌بندی برسد. همچنین کاربر با کلیک روی هر یک از برچسب‌ها به صفحه جدیدی منتقل می‌شود و بازی‌هایی را که در زیر مجموعه این تگ قرار می‌گیرند را می‌توانند مشاهده کنند تا اگر کاربر تجربه خوبی از یک بازی داشته باشد  به بازی‌های مشابه آن نیز دسترسی داشته باشد.

بررسی عوامل رشد مایکت

یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد قابل توجه مایکت در سال 99، اضافه شدن قابلیت‌های اختصاصی به این بازار اندرویدی است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد و موجبات سهولت دانلود را برای کاربران فراهم ساخته است. علاوه بر این نباید از نقش شیوع کرونا در این موضوع غافل شد. اگرچه پاندمی کووید 19 بیشترین تاثیر را روی استقبال از VODها و پیام‌رسان‌ها داشته است، اما استورهای اندرویدی نیز در این ایام مورد توجه قرار گرفتند و تقریبا نیمی از رشد سال اخیر مایکت تحت تاثیر این موضوع رخ داده است.

کاربران فضای مجازی همواره به دنبال گزینه‌های مختلفی برای دانلود اپلیکیشن و بازی خود هستند، از همین روی تلاش مایکت برای دیده شدن بیشتر و معرفی جایگزینی برای بزرگ‌ترین رقیب خود به کاربران با تبلیغات روی بیلبوردهای شهرهای مختلف مثل تهران و مشهد، تعامل بیشتر با رسانه‌های فعال در حوزه تکنولوژی و ... در افزایش سهم آن‌ها از بازار «استورهای اندرویدی» بی‌تاثیر نبوده است.

مدیر روابط عمومی مایکت با بیان این که آن‌ها با تبلیغات به دنبال یادآوری و تثبیت برند خود در ذهن کاربران‌شان بوده‌اند به دیجیاتو گفت: «تمام تلاش ما این است تا با ارائه محصولی به‌روز و با قابلیت‌های متنوع به مخاطب خود حس پویایی را منتقل و برای او ارزش‌ خلق کنیم.»

او در ادامه به تلاش برای تبدیل نقاط ضعف رقبای مایکت به نقطه قوت این مارکت اندرویدی اشاره کرد و افزود:

«احساس می‌کنیم رقبای ما در بخش‌هایی مثل تعامل با مخاطب یا توسعه دهنده دچار ضعف هستند و ما به سراغ این حوزه رفته و یک ارزشی را برای کاربر و دولوپر ایجاد می‌کنیم.»

ری‌تارگتینگ و ریتنشن مارکتینگ از جمله کمپین‌هایی هستند که به گفته خسروی در کنار جشنواره‌های برگزار شده طی یکی دو سال گذشته، مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا مایکت کاربران جدیدش را حفظ و قدیمی‌ها را بازگرداند و برای آن‌ها اپ و بازی‌های بیشتری را نمایش دهند.

او با اشاره به برگزاری جشنواره سالانه انتخاب بازی و اپلیکیشن برتر سال توسط کاربران به دیجیاتو توضیح می‌دهد که با این اقدام، کاربران با با شرکت در نظرسنجی‌ها با سایر اپ‌ها و بازی‌های برتر آشنا می‌شوند، همچنین موقعیتی مناسب در اختیار توسعه‌دهندگان فعال در مایکت قرار داده می‌شود تا بفهمند کاربران چه میزان علاقه به آن‌ها دارند و به برترین برنامه انتخاب شده، بنری تمام صفحه در اپلیکیشن مایکت داده شده تا مخاطبان بیشتری با آن آشنا شوند.

خسروی از گسترده‌تر شدن «مسئولیت اجتماعی» مایکت در سال آینده سخن گفت که از نظر او با مسئولیت‌های اجتماعی رایج در کسب‌وکارها متفاوت بوده و تقریبا تمام افراد دارای گوشی هوشمند را در بر می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی