ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این پوشش نانو جدید از پخش ویروس کرونا در فضای بسته جلوگیری می‌کند

یک شرکت علوم مواد نوعی پوشش نانوی جدید ساخته است که می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای فیلتراسیون هوا در سیستم‌های تهویه را بهبود داده و از پخش ویروس کرونا در فضاهای سرپوشیده جلوگیری می‌کند. فناوری ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

یک شرکت علوم مواد نوعی پوشش نانوی جدید ساخته است که می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای فیلتراسیون هوا در سیستم‌های تهویه را بهبود داده و از پخش ویروس کرونا در فضاهای سرپوشیده جلوگیری می‌کند.

فناوری شرکت Curran Biotech در نقش یک مکمل با تمام سیستم‌های گرمایش و تهویه هوا (HVAC) سازگار بوده و با پیوند خوردن با فیلترهای فیبری، خصوصیات آب‌گریزی (Hydrophobic) آن‌ها را افزایش می‌دهد. این فرآیند سرانجام از عبور ذرات معلق حاوی ویروس از فیلترهای فیبری جلوگیری می‌کند.

این تکنولوژی که Capture Coating نام دارد، برای کاهش چشمگیر انتقال ویروس کرونا از طریق فیلترهای سیستم تهویه طراحی شده و این کار را با تشکیل یک سپر آب‌گریز، قابل تنفس و انعطاف پذیر انجام می‌دهد. به گفته سازنده با وجود پیچیدگی ساختار مولکولی پوشش، می‌توان به آسانی آن را روی فیلتر سیستم‌های HVAC اسپری کرد.

مزیت پوشش جدید در مقایسه با روش‌های فیلتراسیون کنونی که فقط مولکول‌های خشک را فیلتر می‌کنند، به دام انداختن ذرات مایع است.

سیستم‌های تهویه هوای داخلی، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کاهش پخش ویروس کرونا در مدارس، شرکت‌های کوچک و دیگر ساختمان‌های عمومی هستند. مشکل این است که بروزرسانی سیستم‌های HVAC قدیمی بر اساس دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگری از بیماری آمریکا (CDC) بسیار هزینه بر است.

Curran Biotech می‌گوید راهکار این شرکت می‌تواند این مشکل را حل کند چون به آسانی روی فیلترهای فعلی قابل اسپری کردن بوده و نیاز به نصب فیلترهای جدید را از بین می‌برد. این شرکت اضافه می‌کند که پوشش نانو مدت‌ها پس از پایان همه گیری کرونا نیز برای جلوگیری از گسترش ذرات معلق ویروسی قابل استفاده خواهد بود.

خصوصیات آب‌گریزی این پوشش مانع از پخش ذرات معلق ناشی از سرفه و عطسه از طریق فیلتر شده و این کار را بدون مختل کردن توانایی سیستم HVAC در فیلتراسیون مولکول‌های خشک انجام می‌دهد. به گفته سازنده این پوشش ذرات معلق حاوی ویروس‌های رایج مثل آنفلوانزا یا سرماخوردگی و تمامی گونه‌های ویروس کرونا را به دام می‌اندازد.

Curran می‌گوید اثربخشی بالای این پوشش به معنی سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مثل شستن دستان، پوشیدن ماسک و غیره نیست اما «حداقل کار کردن در فضای بسته را ایمن‌تر می‌کند.»

تاکنون فناوری Capture Coating در ۱۱ ایالت آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و بناست به زودی فیلترهای آماده آغشته به پوشش به مشتریان فروخته شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی