ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا فضانوردان برای راهپیمایی فضایی باید زیر آب تمرین کنند؟

ناسا با انتشار یک فیلم ۴۲ دقیقه‌ای نحوه آماده شدن فضانوردان برای راهپیمایی فضایی را نشان داد. یکی از مشکل‌ترین قسمت‌های تمرین، گذراندن مدت زمان طولانی در زیر آب با لباس فضانوردی است. فضانوردان ناسا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ناسا با انتشار یک فیلم ۴۲ دقیقه‌ای نحوه آماده شدن فضانوردان برای راهپیمایی فضایی را نشان داد. یکی از مشکل‌ترین قسمت‌های تمرین، گذراندن مدت زمان طولانی در زیر آب با لباس فضانوردی است.

فضانوردان ناسا اخیراً ۶.۵ ساعت را بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) سپری کرده و قسمت‌هایی از این ایستگاه معلق در فاصله ۴۰۰ کیلومتری زمین را تعمیر کردند. فعالیت کردن در بیرون از فضاپیما یا راهپیمایی فضایی (EVA)، ساعت‌ها طول کشیده و پیش از آنکه فضانوردان بتوانند موفق به انجام آن شوند، باید روی زمین تمرینات فوق العاده سخت را انجام داده و به بالاترین آمادگی جسمانی برسند.

«توماس پسکی» (Thomas Pesquet)، از آژانس فضایی اروپا (ESA)، یکی از همین فضانوردان است که پیش از راهی شدن به ISS در ماه آوریل، باید تمریناتی سخت را به منظور قدم گذاشتن به بیرون از ایستگاه انجام دهد.

تمرینات در مرکز فضایی جانسون در شهر هیوستن در حال انجام است و شامل گذراندن مدت زمان طولانی در زیر آب با لباس فضانوردی می‌شود. تمرین کردن در زیر آب تا حدی حالت بی‌وزنی را شبیه‌سازی کرده و به فضانورد در عادت کردن به شرایط بیرون کمک می‌کند.

ناسا اخیراً فیلمی ۴۲ دقیقه‌ای منتشر کرده که جزئیات یکی از تمرینات فضانوردان در زیر آب را با کیفیت 4K نمایش می‌دهد. در این فیلم پسکی را می‌بینیم که حین دریافت دستورات از پرسنل ناسا در حال تعمیر قسمتی از ماکت ایستگاه فضایی است.

ناسا با اشاره به اینکه فضانوردان راهپیمایی فضایی تمرینی را در آزمایشگاه شناوری خنثی (Neutral Buoyancy Laboratory) انجام می‌دهند، می‌گوید: «استخر آموزشی این مرکز بزرگترین استخر سرپوشیده دنیا به شمار رفته و بیش از ۲۳ میلیون لیتر آب را در خود جای می‌دهد. البته این استخر عظیم نیز برای جای دادن ماکت کامل ایستگاه فضایی بین المللی کافی نیست، به همین دلیل قسمت‌های خاصی از این سازه بسته به نوع تمرین در آب قرار می‌گیرند.»

حین انجام تمرین، تیم پشتیبانی و غواصان در نزدیکی فضانورد شنا کرده و او را برای انجام وظایف راهنمایی می‌کنند. حین راهپیمایی فضایی واقعی دیگر خبری از تیم پشتیبانی نیست به همین دلیل فضانورد باید به شکل پیوسته با تیم زمینی در ارتباط باشد.

ناسا از راهپیمایی فضایی به عنوان «سخت‌ترین وظیفه یک فضانورد» یاد کرده و آن را مثل ماراتنی می‌داند که به تمرکز و تلاش فیزیکی برای ۶ ساعت متوالی بدون غذا خوردن یا دستشویی رفتن نیاز دارد.

پسکی با انتشار توییتی در مورد ویدیوی ناسا گفت: «چهل دقیقه تمرین راهپیمایی فضایی با کیفیت 4K. به من گفته‌اند تماشای ویدیو آرامش‌بخش بوده، اما انجامش برای ما بسیار سخت بود و به تمرکز نیاز داشت!»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی