ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعات جدید: واکسن‌های mRNA کرونا می‌توانند از عفونت جلوگیری کنند

تاکنون چندین واکسن موثر برای کرونا ساخته شده که از بستری شدن افراد و مرگ جلوگیری می‌کنند. با این وجود یک سوال مهم وجود داشت که تاکنون پاسخ روشنی به آن داده نشده بود: آیا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

تاکنون چندین واکسن موثر برای کرونا ساخته شده که از بستری شدن افراد و مرگ جلوگیری می‌کنند. با این وجود یک سوال مهم وجود داشت که تاکنون پاسخ روشنی به آن داده نشده بود: آیا واکسن می‌تواند نوع بدون نشانه بیماری را سرکوب کرده و از انتقال ناخواسته ویروس جلوگیری کند؟ تحقیق جدید Mayo Clinic به این سوال پاسخ داده است.

با اینکه واکسن‌های ساخته شده برای کرونا به طور قابل ملاحظه‌ای نرخ مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند، تاکنون مشخص نشده بود که آیا نوع ملایم و حتی بدون نشانه این بیماری را سرکوب می‌کنند یا خیر. حال که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا واکسینه شده‌اند، می‌توان به پاسخ دقیق تری رسید. مطالعات جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا، به ویژه واکسن‌های mRNA، می‌توانند به طور موفقیت آمیز از عفونت SARS-CoV-2 و انتقال پس از تزریق جلوگیری کنند.

تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا حداقل یک دوز از واکسن mRNA (مدرنا یا فایزر) را دریافت کرده‌اند. دانشگاه علوم پزشکی Mayo Clinic با انجام تحقیقی جدید که در ژورنال Clinical Infectious Diseases منتشر شده، داده‌های نزدیک به ۴۰ هزار نفر که در چند ماه اخیر تست کرونا قبل از عمل (pre-operative COVID-19 test) داده بودند را بررسی کرد. حدود ۳ هزار نفر از این افراد دستکم یک دوز واکسن mRNA را بیش از ۱۰ روز قبل از تست کرونا دریافت کرده بودند.

محققان دریافتند در افرادی که بیش از ۱۰ روز قبل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ریسک مثبت شدن آزمایش تشخیص مولکولی ۷۲ درصد و در افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، ۸۰ درصد در مقایسه با افراد واکسن نزده کاهش یافته است.

یافته‌های امیدوارکننده این تحقیق با چندین تحقیق مشابه دیگر مطابقت می‌کند. اخیراً در انگلستان  تحقیقی روی کادر درمان چند هفته پس از تزریق واکسن انجام شد که نشان می‌داد در افرادی که یک دوز واکسن mRNA فایزر را زده‌اند، ریسک ابتلا به نوع بدون علایم (Asymptomatic) در مقایسه با همکاران واکسینه نشده ۷۵ درصد کمتر است. تحقیقات مشابه در اسرائیل نیز نشان داده که ریسک عفونت‌های بدون نشانه دو هفته پس از تزریق یک دوز واکسن فایزر، تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.

«آنتونی فائوچی»، رییس موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا اواسط ماه فوریه اعلام کرد که داده‌های اولیه نشان می‌دهند واکسن‌های mRNA نه تنها از نوع شدید کرونا جلوگیری می‌کنند، بلکه مانع از عفونت می‌شوند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده‌اند که واکسن‌های mRNA می‌توانند از انتقال ویروس نیز جلوگیری کنند. این تحقیق، که هنوز منتشر و بررسی جامع (peer-review) نشده، نشان می‌دهد که سطح ویروس جریان خون یا بار ویروسی (viral load) در افرادی که ۱۲ تا ۲۸ روز پس از دریافت یک دوز واکسن فایز بیمار شده‌اند، «چهار برابر» کمتر است.

مطالعه دیگری که در ژورنال Lancet منتشر شده، با اطمینان از وجود رابطه میان بار ویروسی و افزایش سرایت ویروس خبر داده است. فائوچی نیز از وجود «یک رابطه مستقیم» میان بار ویروسی و سرایت سخن گفته است: «به عبارت ساده، هر چه بار ویروسی بالاتر باشد، ریسک انتقال ویروس بیشتر است و بالعکس.»

این تحقیقات ما را به تأثیر واکسن‌های mRNA در کاهش انتقال ویروس خوش‌بین تر می‌کنند. البته این خوش‌بینی تا زمان واکسینه شدن درصد بالایی از مردم جهان شکننده خواهد بود و هنوز ابهاماتی پیرامون اثربخشی این واکسن‌ها در برابر گونه‌های جهش یافته وجود دارد. اما در مجموع، داده‌های اولیه از واکسن‌های mRNA بسیار امیدوارکننده بوده و باری دیگر اهمیت واکسینه شدن با سرعت هر چه بیشتر را گوشزد می‌کنند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Clinical Infectious Diseases منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

    تازه برای پوست هم خوبه

  • آریا
    آریا | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

    فقط فایزر و مدرنا

مطالب پیشنهادی