ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان میکروب‌های ناشناس در ایستگاه فضایی بین‌المللی کشف کردند

گونه‌های باکتری و قارچ‌ها در زمین در حال افزایش است و حالا به نظر می‌رسد این موضوع درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) هم صادق است چرا که دانشمندان در این مرکز میکروب‌های ناشناس پیدا کرده‌اند. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

گونه‌های باکتری و قارچ‌ها در زمین در حال افزایش است و حالا به نظر می‌رسد این موضوع درباره ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) هم صادق است چرا که دانشمندان در این مرکز میکروب‌های ناشناس پیدا کرده‌اند.

پژوهشگران از ایالات متحده آمریکا و هند برای شناسایی ۴ باکتری که در مکان‌های مختلف ISS زندگی می‌کنند، همکاری کرده‌اند. سه مورد از آن‌ها تا به امروز برای دانشمندان ناشناس بوده‌اند.

سه مورد از این میکروب‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ جدا شده بودند که هرکدام از آن‌ها در محل متفاوتی قرار داشته‌اند. حالا مشخص شده که تمام این باکتری‌ها عضوی از یک خانواده هستند و در خاک و آب شیرین پیدا می‌شوند. آن‌ها در تثبیت نیتروژن و رشد گیاهان نقش دارند و مانع از ایجاد عوامل بیماری‌زا برای گیاهان می‌شوند، بنابراین با باکتری‌های مفیدی روبه‌رو هستیم.

فضانوردان از چندین سال پیش مشغول تولید حجم کمی غذا در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند، بنابراین در این مرکز گیاه وجود دارد و کشف میکروب‌های مرتبط با گیاهان جای تعجب چندانی ندارد.

یکی از این میکروب‌ها که مربوط به فیلتر هپا می‌شود، به عنوان عضوی از خانواده «Methylobacterium rhodesianum» شناخته شده بود. دانشمندان با توالی‌یابی متوجه شدند که سه میکروب دیگر هم مشابه هستند و برای آن‌ها نام‌های IIF1SW-B5 ،IF7SW-B2T و IIF4SW-B5 انتخاب شد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

به گفته دانشمندان، ایزوله کردن میکروب‌های جدید در محیط‌های با منابع کم، برای کمک به رشد گیاه ضروری است:

«برای رشد گیاهان در مناطقی که منابع بسیار کم هستند، جداسازی میکروب‌های جدید که به رشد گیاهان در چنین شرایطی کمک می‌کنند، ضروری است.»

این میکروب‌ها در شرایط نامناسب ایستگاه فضایی بین‌المللی دوام می‌آورند، بنابراین این تیم آن‌ها را تحت تحلیل ژنتیکی قرار داد تا به ژن‌های مورد استفاده برای کمک به رشد گیاهان دست پیدا کند.

پژوهشگران به این موضوع پی بردند که یکی از این میکروب‌ها یعنی IF7SW-B2T دارای ژن‌هایی برای رشد گیاهان است و شامل یک ژن برای آنزیمی ضروری برای «سیتوکینین» می‌شود که تقسیم شدن سلول در ریشه‌ها و شاخه‌ها را در پی دارد.

دانشمندان برای شناسایی میکروب‌های حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار طولانی در پیش دارند. تقریبا ۱۰۰۰ نمونه از آن‌ها از ISS جمع‌آوری شده‌اند و منتظر رسیدن به زمین هستند. بنابراین شاید در آینده پژوهشگران بتوانند میکروب‌های بیشتری کشف کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

    اسکایونا ۲۰۲۱

  • MH TGR
    MH TGR | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

    کرونا کم بود حالا میخوان میکروب های فضایی بیارن ?

مطالب پیشنهادی