ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار دانشمندان: سطح آلودگی هوا در حال بازگشت به دوران قبل کروناست

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که با کاهش محدودیت‌های قرنطینه کرونا در برخی کشورها و آغاز دوره جدید پساکرونا، میزان غلظت آلاینده ها مجددا افزایش پیدا کرده است. بیش از یک سال است که ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که با کاهش محدودیت‌های قرنطینه کرونا در برخی کشورها و آغاز دوره جدید پساکرونا، میزان غلظت آلاینده ها مجددا افزایش پیدا کرده است.

بیش از یک سال است که با شیوع ویروس کرونا، مردم اکثر کشورهای جهان در شرایط قرنطینه‌ زندگی می‌کنند و بسیاری از کارها به صورت دورکار و بدون نیاز به تردد پیش می‌رود. با کاهش ترددهای غیر ضروری و تعطیلی برخی کارخانه‌ها مردم اکثر شهرهای بزرگ هوای تازه‌تری را استشمام کردند، اما با آغاز واکسیناسیون و شروع دوران پساکرونا در برخی کشورها، ظاهرا دیگر خبری از هوای تازه نیست و مجددا شاهد بالا رفتن حجم آلاینده‌ها در بسیاری از شهرهای جهان هستیم.

تصاویر ماهوا‌ره‌ای آژانس فضایی اروپا حاکی از آن است که سطح دی اکسید نیتروژن افزایش یافته است. معمولا دی اکسید نیتروژن از طریق وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث تحریک ریه‌ها و بارش باران اسیدی شده و روی کیفیت هوا نیز تاثیر نامطلوبی بگذارد.

در ابتدای سال ۲۰۲۰، ووهان چین تحت شدیدترین شرایط قرنطینه‌ای قرار گرفت. به دنبال چین، کشورهای دیگری نیز قوانین سخت گیرانه‌ای برای شرایط اضطراری همه گیری کرونا در نظر گرفتند تا بتوانند زنجیره انتقال را تا جای ممکن مهار کنند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در اوج شرایط قرنطینه، آلودگی هوا به شکل محسوسی کاهش یافته است. اکنون با گذشت بیش از یک سال و با کاهش محدودیت‌ها، سطح متوسط آلاینده‌ها دوباره به شرایط پیش از کرونا بازگشته و کماکان در حال افزایش است.

چین نخستین کشوری بود که قرنطینه گسترده را آغاز کرد. تصاویر ماهواره‌ای به خوبی وضعیت آلاینده‌ها را در اسفندماه امسال، سال گذشته و سال ۹۸ در چین نشان می‌دهد. آنچه مسلم است قرنطینه و تعطیلی کارخانه‌ها نقش موثری در کاهش سطح آلاینده‌های زیست محیطی داشته است.

به نظر می‌رسد نقشه ماهواره‌ای آلودگی هوا در سایر کشورهایی که قرنطینه را به درستی اجرا کرده باشند، شباهت زیادی به تصاویر ماهواره‌ای چین خواهد داشت. واکسیناسیون گسترده و خارج شدن مردم از شرایط قرنطینه جدی باعث شده است که وارد دوره جدیدی از شرایط همه گیری کرونا شویم. محققان می‌گویند انتظار می‌رود که سطح دی اکسید نیتروژن در دوران پسا کرونا نسبت به قبل از همه گیری کرونا افزایش بیشتری را تجربه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی