ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

متخصص ژنتیک بریتانیا: تزریق مرتب دوزهای تقویتی برای مبارزه با کرونا ضروری است

یکی از متخصصان ژنتیکی ارشد انگلستان می‌گوید به دلیل جهش‌های ویروس کرونا که نرخ انتقال‌پذیری را افزایش داده و توانایی آن در دور زدن سیستم ایمنی را بالا می‌برند، تزریق واکسن‌های تقویتی به طور مرتب ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

یکی از متخصصان ژنتیکی ارشد انگلستان می‌گوید به دلیل جهش‌های ویروس کرونا که نرخ انتقال‌پذیری را افزایش داده و توانایی آن در دور زدن سیستم ایمنی را بالا می‌برند، تزریق واکسن‌های تقویتی به طور مرتب ضروری خواهد بود.

«شارون پیکاک» (Sharon Peacock)، استاد دانشگاه کمبریج و مدیر اجرایی کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ (COG-UK)، که تاکنون نزدیک به نیمی از تمام ژنوم‌های کروناویروس جدید در سراسر جهان را نقشه‌برداری کرده، در مصاحبه با رویترز گفت که تزریق دوزهای تقویتی ضروری خواهد بود چرا که ایمنی ایجاد شده با واکسن اولیه برای همیشه باقی نمی‌ماند.

وی افزود گونه‌هایی از ویروس در حال گسترش هستند که قابلیت انتقال‌پذیری بیشتری داشته و می‌توانند تا حدی سیستم ایمنی بدن را دور بزنند به همین دلیل تزریق دوزهای تقویتی به طور مرتب (همانند آنفلوانزا) برای مبارزه با سویه‌های آینده ویروس کرونا ضروری خواهد بود.

کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ یک سال قبل با همکاری دولت بریتانیا تشکیل شد و یکی از بزرگ‌ترین دیتابیس‌های دنیا در مورد مواد ژنتیکی ویروس کرونا محسوب می‌شود. این مرکز از حدود ۷۷۸ هزار ژنوم، ۳۴۹ هزار و ۲۰۵ تای آن‌ها را توالی‌یابی کرده است.

ویروس کرونا سه گونه اصلی دارد که اولین بار از انگلستان، برزیل و آفریقای جنوبی شیوع پیدا کردند. به عقیده پیکاک، گونه آفریقایی موسوم به B.1.351 خطرناک‌تر است. او گفت: «نرخ انتقال‌پذیری این گونه بیشتر است. علاوه بر این نوعی جهش ژنتیکی موسوم به E484K دارد که ایمنی بدن را در برابر ویروس کاهش می‌دهد.»

پیکاک می‌گوید تعداد بیشماری جهش ویروس کرونا وجود دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را از لحاظ خطرناک بودن دسته‌بندی کنیم، جهش E484K جزو خطرناک‌ترین آن‌ها و در جایگاه‌های نخست قرار خواهد گرفت. وی افزود بشر «هنوز اطلاعات بسیار کمی از ویروس کرونا دارد» و ممکن است همین حالا گونه‌ای در حال شیوع باشد که ما هنوز آن را کشف نکرده‌ایم.

پیکاک یک پیش‌بینی بسیار ناامید کننده از آینده می‌کند و معتقد است باز هم یک همه گیری دیگر خواهیم داشت. او گفت: «فکر می‌کنم وقوع یک پاندمی ویروسی دیگر اجتناب ناپذیر باشد. امیدوارم با درس گرفتن از پاندمی کرونا، برای همه گیری بعدی آمادگی بهتری داشته باشیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

    لعنت به چین

مطالب پیشنهادی