ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از تاثیر مخرب امواج فراصوت روی ویروس کرونا خبر می‌دهند

ویروس کرونا به بزرگترین بحران کنونی تبدیل شده و با کشف گونه‌های جدید، زندگی بشر را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده. در همین راستا پژوهشگران روی فرایندهای مختلفی برای مقابله با آن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

ویروس کرونا به بزرگترین بحران کنونی تبدیل شده و با کشف گونه‌های جدید، زندگی بشر را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده. در همین راستا پژوهشگران روی فرایندهای مختلفی برای مقابله با آن کار می‌کنند و حالا دانشمندان MIT از نابودی کووید-۱۹ به وسیله امواج فراصوت (Ultrasound) خبر می‌دهند.

طبق این پژوهش و شبیه‌سازی‌های پیشرفته، امواج فراصوت در فرکانس‌های تصویربرداری پزشکی می‌توانند موجب فروپاشی پوسته و شاخک‌های پروتئینی کرونا و در نهایت نابودی آن شوند.

به گفته پژوهشگران MIT، شاخک‌های پروتئینی که به سلول‌های انسانی متصل می‌شوند، می‌توانند در برابر ارتعاشات فراصوت در محدوده فرکانس مورد استفاده برای تصویربرداری پزشکی آسیب‌پذیر باشند.

در این مطالعه، پژوهشگران بخش مهندسی مکانیک این دانشگاه واکنش مکانیکی ویروس به ارتعاشات را مدلسازی کردند و تاثیر امواج در فرکانس‌های مختلف روی ساختار کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند.

آزمایش‌ها و شبیه‌سازی نشان داد که ارتعاشات در محدوده ۲۵ تا ۱۰۰ مگاهرتز می‌توانند منجر به فروپاشی پوسته و شاخک‌های ویروس شوند و البته در کسری از ثانیه، فرایند جداسازی اجزا شروع می‌شود. شبیه‌سازی‌ها چنین موضوعی را در هوا و همچنین آب هم نشان دادند.

کرونا

اگرچه پژوهشگران دانشگاه MIT روی مقدماتی بودن نتایج و همچنین داده‌های محدود اشاره کرده‌اند، اما می‌گویند این پژوهش می‌تواند منجر به توسعه روشی مبتنی بر امواج فراصوت برای مقابله با کووید-۱۹ شود.

این تیم از محققان برای شبیه‌سازی‌های خود از مفاهیم ساده مکانیک و فیزیک جامدات برای ساخت مدل محاسباتی ساختار ویروس استفاده کردند. علاوه بر این، داده‌های محدود مانند تصاویر میکروسکوپی از پوسته و شاخک‌های ویروس هم در این مدلسازی نقش داشته‌اند.

در حالی که خصوصیات دقیق مواد مورد استفاده برای شاخک ویروس ناشناخته است، پژوهشگران باور دارند که شبیه‌سازی آن‌ها می‌تواند راه را برای پژوهش‌های بیشتر و همچنین توسعه روش‌های نوین برای مقابله با کرونا، هموار کند.

چنین روشی می‌تواند برای افرادی که علاقه‌ای به تزریق واکسن ندارند یا بنابر دلایلی قادر به دریافت آن نیستند، مفید باشد. علاوه بر این، احتمالا امکان مقابله با گونه‌های مختلف این ویروس که واکسن تاثیر کمتری روی آن‌ها دارد را هم فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳۰ اسفند ۱۳۹۹

    لعنت به چین

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

    پژوهشگران MIT خیلی عقب هستن علاوه بر نابودی،ما قابلمه ردیابی ویروس رو ساختیم و خیلی هم در این زمینه پیشرفت کردیم.

مطالب پیشنهادی