ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان سرنخ‌هایی از منشاء قارچ مرموز و مرگبار Candida auris پیدا کردند

محققان اطلاعات جدیدی از منشاء یک قارچ بیماری‌زا کشنده و مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بدست آوردند که حدوداً ۱۰ سال قبل به شکلی مرموز در بیمارستان‌های سراسر دنیا ظاهر شد. به گفته محققان گرمایش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

محققان اطلاعات جدیدی از منشاء یک قارچ بیماری‌زا کشنده و مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بدست آوردند که حدوداً ۱۰ سال قبل به شکلی مرموز در بیمارستان‌های سراسر دنیا ظاهر شد. به گفته محققان گرمایش جهانی احتمالاً در تکامل این قارچ نقش دارد.

حدوداً یک دهه قبل، نوعی قارچ بیماری‌زا به نام Candida auris در بیمارستان توکیو کشف شد که در برابر اکثر آنتی بیوتیک‌های شناخته شده مقاوم بود. این قارچ تقریباً همزمان در بیمارستان‌های چندین قاره کشف شد و دانشمندان را با معمای بزرگی روبرو کرد. چه عاملی سبب شیوع همزمان آن در چندین کشور شده بود؟

محققان دانشگاه دهلی با انجام مطالعه جدید، اطلاعات جدیدی از منشاء این قارچ بدست آورده و برای اولین بار آن را در طبیعت کشف کردند. پس از آنکه تحقیق قبلی به نقش گرمایش جهانی در پیدایش Candida auris اشاره کرد، محققان به دنبال سرنخ‌هایی از این قارچ در طبیعت گشتند.

Candida auris برخلاف خویشاوندان نزدیک خود، به شکلی غیرمعمول در برابر دمای بالا و شوری (Salinity) مقاوم است. به همین دلیل بر اساس فرضیه‌سازی ها، برخی مناطق خاص مثل مرداب‌ها با اکوسیستم‌های بسیار آسیب پذیر در برابر گرمایش جهانی، به عنوان منشاء احتمالی این قارچ مطرح شد.

Candida auris نوعی قارچ و عضوی از خانواده مخمر است.

محققان برای بررسی بیشتر این فرضیه، از هشت منطقه مختلف در جزایر آندامان در خلیج بنگال نمونه‌برداری کردند. Candida auris در نمونه دو منطقه متفاوت، ساحلی با حضور بالای انسان‌ها و یک مرداب نمکی نسبتاً دورافتاده، کشف شد.

به گفته پژوهشگران، نمونه کشف شده در منطقه‌ای که فعالیت انسان‌ها در آن بالا بود، به سویه‌های کشف شده در بیمارستان‌ها شباهت بیشتری دارد و احتمالاً از گیاهان یا پوست انسان شیوع پیدا کرده است. محققان می‌افزایند نمونه‌های کشف شده در ساحل عمومی، احتمالاً توسط افرادی که در محیط بیمارستانی بوده‌اند به آنجا برده شده است. دو نمونه کشف شده در مرداب دورافتاده نمکی اما اطلاعات جالب تری فاش کردند.

دو سویه کشف شده در مرداب‌ها از لحاظ ژنتیکی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشتند. برای مثال، یکی از سویه‌ها در مقایسه با سویه بیمارستانی تحمل کمتری در برابر گرما داشت. یعنی این سویه احتمالاً جد وحشی (Wild ancestor) سویه مرگبار کشف شده در بیمارستان هاست و بر نقش گرمایش جهانی در پیدایش قارچ Candida auris تاکید می‌ورزد.

محققان می‌گویند این تحقیق «اولین گام برای درک چگونگی زنده ماندن عوامل بیماری‌زا در مرداب‌ها را برداشته است.»

این تحقیق گرمایش جهانی را مسئول مستقیم پیدایش Candida auris نمی‌داند، اما دستکم ثابت می‌کند که این قارچ قبل از ظاهر شدن در بیمارستان‌ها در طبیعت وجود داشته است. برای درک بهتر چگونگی توسعه یافتن این عامل بیماری‌زا به تحقیقات و نمونه‌برداری های بیشتر نیاز است.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال mBio منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی