ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل و گوگل احتمالا به‌زودی برای محتوای ویکی‌پدیا هزینه پرداخت می‌کنند

بنیاد ویکی‌مدیا در حال ایجاد یک سرویس جدید پولی برای محتوای ویکی‌پدیا برای غول‌های فناوری است که در ادامه سال جاری میلادی راه‌اندازی می‌شود. این سرویس پولی که «ویکی‌مدیا اینترپرایز» نام دارد، روی نحوه عملکرد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰

بنیاد ویکی‌مدیا در حال ایجاد یک سرویس جدید پولی برای محتوای ویکی‌پدیا برای غول‌های فناوری است که در ادامه سال جاری میلادی راه‌اندازی می‌شود. این سرویس پولی که «ویکی‌مدیا اینترپرایز» نام دارد، روی نحوه عملکرد این وب‌سایت تاثیری ندارد.

این سرویس گزینه‌های جدیدی برای غول‌های فناوری که از محتوای ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند مانند اپل، گوگل و فیسبوک قرار می‌دهد.

در حال حاضر نحوه عملکرد ویکی‌مدیا اینترپرایز نهایی نشده، اما انتظار می‌رود شاهد نسخه پریمیوم API ویکی‌پدیا باشیم. مشتریان سازمانی با استفاده از این سرویس، سریعتر به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند یا اطلاعات با فرمت موردنیازشان، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر ارشد بنیاد ویکی‌مدیا، «لین بکر» کمپانی‌ها احتمالا هم اکنون در حال پرداخت هزینه به کارکنان برای پاکسازی داده‌ها در ویکی‌پدیا هستند و سرویس اینترپرایز چنین کاری را در منبع انجام می‌دهد. با این وجود، شرکت‌ها می‌توانند به استفاده از API موجود بطور رایگان ادامه دهند.

ویکی‌پدیا

بسیاری از سرویس‌های اینترنتی غول‌پیکر به ویکی‌پدیا نیاز دارند و در هنگام جستجو درباره آن، این وب‌سایت یک باکس برای آن‌ها ارائه می‌کند. علاوه بر این، پلتفرم‌های وب در حال تلاش برای مقابله با اطلاعات نادرست هستند و ویکی‌پدیا تبدیل به منبعی برای راستی‌آزمایی داده‌ها شده است.

در حال حاضر برخی کمپانی‌ها به علت استفاده از سرویس‌های رایگان ویکی‌مدیا، به آن کمک مالی می‌کنند، با این حال تعدادی دیگر بدون اطلاع این بنیاد و با استفاده از سرویس‌هایش، دست به کارهای بزرگی می‌زنند.

ویکی‌مدیا روی این موضوع تاکید دارد که سرویس اینترپرایز، غول‌های فناوری را مجبور به پرداخت هزینه به این وب‌سایت نمی‌کند، با این حال می‌تواند مشکلات خاص آن‌ها را برطرف کند. یکی از سرویس‌های احتمالی نسخه اینترپرایز می‌تواند نمایش قابل اطمینان‌ترین داده‌ها بجای جدیدترین آن‌ها باشد.

تیم ویکی‌مدیا اینترپرایز اعلام کرده که واقعیت‌های تجاری را با ماموریتش برای دسترسی رایگان به دانش، تعدیل می‌کند. بنابراین شاید از ماه‌های آینده شاهد امضای قرارداد میان این بنیاد و غول‌های فناوری مانند اپل و گوگل باشیم، هرچند هنوز خبری مبنی بر مذاکره میان آن‌ها منتشر نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی