ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان هلندی موفق به تولید غده اشک چشم در آزمایشگاه شدند

محققان هلندی با الگوبرداری از چشم، موفق به تولید غده‌ اشک چشم در شرایط آزمایشگاهی شدند که می‌تواند مانند چشم واقعی اشک بریزد. امید آن می‌رود محققان با توسعه غده اشک چشم بتوانند به راهکارهای ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

محققان هلندی با الگوبرداری از چشم، موفق به تولید غده‌ اشک چشم در شرایط آزمایشگاهی شدند که می‌تواند مانند چشم واقعی اشک بریزد. امید آن می‌رود محققان با توسعه غده اشک چشم بتوانند به راهکارهای مناسبی برای درمان و بهبود برخی بیماری‌های چشم دست پیدا کنند.

«ارگانوئید» یا «اندام واره» در اصل نسخه مینیاتوری و ساده‌تر شده اندام‌های انسان هستند که به صورت سه بعدی در آزمایشگاه تولید می‌شوند. ارگانوئید‌ها آناتومی و عملکردی مشابه اندام‌های واقعی دارند و به محققان کمک می‌کنند بتوانند به ابعاد پنهان برخی اندام‌های بدن دست پیدا کنند.

محققان آکادمی علوم هلند به منظور یافتن راهکارها و روش‌های درمان برخی بیماری‌های چشم، موفق شدند در شرایط آزمایشگاهی ارگانوئید غدد اشک چشم را تولید کنند که شبیه به غدد واقعی اشک چشم انسان هستند و می‌توانند گریه کنند. نتایج تحقیقات به محققان هلندی کمک می‌کند تا بتوانند فرآیند تولید اشک چشم را مورد بررسی قرار داده و متوجه شوند چه فرآیندی رخ می‌دهد که مغز به غدد چشم فرمان گریه کردن می‌دهد و اشک از چشم سرازیر شود.

محققان هلندی ابتدا برای تولید غده اشک چشم از بافت روده انسان که حاوی سلول‌های بنیادی است کمک گرفتند و پروتئین‌هایی را به آن اضافه کردند. ابتدا از این ترکیب برای مدلسازی غدد اشک چشم موش استفاده کردند و سپس توانستند همین فرآیند را برای تولید غده اشک چشم انسان نیز شبیه سازی کنند. غدد تولید شده اشک چشم در شرایط آزمایشگاهی شبیه بالن‌هایی کوچک هستند.

«ماری بانیر-هلاوت» از محققان هلندی امیدوار است که در آینده تولید چنین ارگانوئیدهایی بتوانند در درمان برخی بیماری‌های چشمی اعم از خشکی چشم و برخی سرطان‌های چشم مورد استفاده قرار گیرند. اشک چشم برای سلامت چشم‌ها بسیار حیاتی است و نه تنها چشم ها را از حالت خشکی خلاص می‌کند، بلکه مواد مغذی را به قرنیه می‌رساند. به علاوه اشک به دلیل ویژگی‌های ضد باکتری که دارد می‌تواند چشم‌ها را ضد عفونی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی