ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دوربین گوشی میان‌رده ال‌جی ولوت [تماشا کنید]

ولوت یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار است که با طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی، حس و حال یک گوشی پرچمدار تمام‌عیار را به شما می‌دهد. سخت‌افزار این گوشی هم از عهده اجرای تمام اپ‌ها ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

ولوت یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار است که با طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی، حس و حال یک گوشی پرچمدار تمام‌عیار را به شما می‌دهد. سخت‌افزار این گوشی هم از عهده اجرای تمام اپ‌ها و بازی‌های روز برمی‌آید. با این حال ویژگی مهمی که دنیای پرچمداران و میان‌رده‌ها را از هم متمایز می‌کند، عملکرد دوربین است. معمولاً شرکت‌ها بهترین سنسورها و لنزها را برای پرچمداران کنار می‌گذارند، ضمن این‌که چیپست‌های قدرتمند هم در پردازش تصویر بسیار بهتر عمل می‌کنند. من چند روز قبل ال‌جی ولوت را بررسی کردم اما در این مطلب می‌خواهم بیشتر به قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری این گوشی بپردازم.

ال‌جی ترکیب ساده‌ای را برای دوربین‌های ولوت استفاده کرده است. این گوشی دوربین اصلی با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی دارد که وظیفه اصلی عکاسی در تمام شرایط را بر عهده دارد. از آنجا که دوربین تله‌فوتو نداریم، برای بزرگ‌نمایی تا حداکثر ۸ برابر باید از همین دوربین اصلی استفاده کنید. دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی هم زیر دوربین اصلی قرار گرفته‌اند. دوربین جلو با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی هم این مجموعه را تکمیل می‌کند. مشخصات این چهار دوربین را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۰ اینچی سامسونگ، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴.۰ اینچی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس ثابت
  • دوربین عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۰۶ اینچی، ضریب اف ۱.۹، فوکوس ثابت

بررسی ویدیویی دوربین ال‌جی ولوت

رابط کاربری دوربین ال‌جی ولوت

رابط کاربری دوربین ال‌جی مانند بقیه گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. در نوار پایینی حالت‌های اصلی عکاسی و فیلم‌برداری را می‌بینیم و در نوار بالا هم تنظیمات مربوط به هرکدام قرار گرفته‌اند. در حالت ویدیو گزینه‌ای به‌نام ASMR دیده می‌شود که برای ضبط صداهای ظریف از فاصله نزدیک کاربرد دارد. روی نوار بالا هم گزینه Steady Cam را می‌بینید که نوعی لرزشگیر پیشرفته محسوب می‌شود ولی کیفیت ویدیو را تا حدی پایین می‌آورد. اگر به عکاسی حرفه‌ای و تنظیمات دستی علاقه دارید باید به حالت Manual Camera سر بزنید. در این قسمت امکان تنظیم دستی فوکوس، اکسپوژر، وایت بالانس، ایزو و سرعت شاتر را دارید. در قسمت فوکوس هم گزینه Focus Peaking به فوکوس دقیق‌تر کمک می‌کند.

مهم‌ترین گزینه در قسمت More هم حالت ویژه عکاسی شبانه یا Night View است که پیشنهاد می‌کنم این گزینه را کشیده و به نوار پایین اضافه کنید. در منوی تنظیمات اصلی هم امکان فعال‌سازی قابلیت‌های هوشمند مثل کادربندی و تشخیص صحنه یا انتخاب رزولوشن و نسبت تصویر را دارید.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ال‌جی ولوت در شرایط نوری مناسب عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. رنگ‌های زنده با غلظت کافی، کنتراست مناسب و جزئیات کافی در تمام عکس‌ها دیده می‌شوند و تقریباً اثری از نویز نیست. در تمام تصاویر زیر گزینه HDR و AI فعال هستند. البته هوش مصنوعی در اکثر شرایط تأثیر زیادی روی خروجی عکس ندارد و فقط اندکی غلظت رنگ و کنتراست را افزایش می‌دهد. در ادامه ۵ تصویر منتخب و برش ۱۰۰ درصد آنها را مشاهده می‌کنید.

image
image
image
image
image

با استفاده از حالت عکاسی حرفه‌ای و تنظیمات دستی می‌توانید به‌راحتی از سوژه‌هایی در فاصله کمتر از ۱۰ سانتی‌متری عکاسی کنید. قابلیت فوکوس پیکینگ هم در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. عکس‌های زیر با فوکوس دستی گرفته شده‌اند.

در محیط داخلی با کاهش نسبی جزئیات و غنای رنگ روبرو هستیم. گاهی اوقات هم نویز به بخش‌های تاریک تصویر اضافه شده و گوشه‌ها کمی تار می‌شوند. البته اگر نور محیط کافی باشد باز هم نتیجه کاملاً قابل قبول خواهد بود. در ادامه چند عکس و برش ۱۰۰ درصد آنها را می‌بینید.

image
image
image
image
image

در محیط تاریک با چالش‌هایی نظیر افزایش نویز، کاهش غنای رنگ و فوکوس مواجه می‌شویم. دوربین اصلی ال‌جی ولوت در محیط تاریک نمی‌تواند روی فواصل دور فوکوس کند و باید چند بار صفحه را لمس کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. حالت نایت‌ویو کار خاصی انجام نمی‌دهد و تفاوت زیادی در نتیجه کار ایجاد نمی‌کند، ولی مشکل فوکوس را برجسته‌تر می‌کند. البته اگر به عکاسی حرفه‌ای علاقه دارید می‌توانید تمام گزینه‌ها از جمله فوکوس، ایزو و سرعت شاتر را به‌شکل دستی تنظیم کنید تا این مشکلات برطرف شوند. نمایشگر دوم هم در این حالت به‌عنوان پایه عمل کرده و عکاسی با نوردهی طولانی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی ال‌جی ولوت کمی بهتر از دیگر میان‌رده‌ها عمل می‌کند و عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. در شرایط نوری ایده‌آل با عکس‌هایی خوش آب و رنگ و واضح روبرو هستیم که جزئیات چهره شما را به‌خوبی نشان می‌دهند. البته از آنجا که نورسنجی بر اساس چهره صورت می‌گیرد، ممکن است بخش‌هایی از جزئیات پشت سوژه را از دست بدهید. در محیط تاریک بهتر است از منابع نور برای روشن کردن چهره استفاده کنید. سلفی‌های شبانه با ال‌جی ولوت نویز محسوسی دارند و از نظر جزئیات هم تعریفی ندارند.

فیلم‌برداری

ویدیوهای دوربین اصلی ال‌جی ولوت کیفیت قابل قبولی دارند ولی فوق‌العاده نیستند. دوربین‌های اصلی و سلفی این گوشی می‌توانند ویدیوهای 1080p/60 یا 4K/30 ضبط کنند ولی کیفیت ویدیوها در این دو رزولوشن تفاوت زیادی با هم ندارند. به همین دلیل من رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را برای تست انتخاب کردم. ویدیوها از نظر جزئیات در سطح متوسط قرار دارند و لرزشگیر الکترونیکی هم به‌شکل پله‌ای عمل می‌کند. حالت ویژه‌ای به‌نام SteadyCam در بخش دوربین تعبیه شده که با کاهش بیت‌ریت ویدیو و کاهش نرخ فریم به ۳۰ عملکرد لرزشگیر را به‌شکل دیجیتالی بهبود می‌دهد. در محیط تاریک با همان مشکل قبلی یعنی فوکوس روبرو هستیم، به‌طوری که بارها فوکوس تغییر می‌کند و ویدیو تار می‌شود. دوربین سلفی این گوشی میدان دید محدودی دارد و برای ضبط ویدیو باید گوشی را با فاصله زیادی از خود نگه دارید. کیفیت ویدیوهای سلفی در شرایط نوری مناسب قابل قبول است و در محیط تاریک هم مثل اکثر گوشی‌های بازار، چنگی به دل نمی‌زند.

جمع‌بندی

ال‌جی ولوت یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده پریمیوم بازار است. طراحی زیبا و کیفیت ساخت عالی، بدنه ضد آب، نمایشگر فوق‌العاده و سخت‌افزار قدرتمند از ویژگی‌های رقابتی اصلی این گوشی هستند. اگر ال‌جی دوربین‌های بهتری را در این گوشی به‌کار می‌گرفت، می‌توانستیم ولوت را رقیب پرچمداران بازار بدانیم. با این حال هم‌چنان تفاوت بین کیفیت عکس‌های پرچمداران و میان‌رده‌ها برقرار است و دوربین‌های ال‌جی ولوت را نمی‌توان فراتر از دنیای میان‌رده‌ها دانست. نمایشگر دوم می‌تواند برای ضبط ویدیو، تایم‌لپس یا عکاسی شبانه به شما کمک کند تا نتیجه بهتری بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سید پوریا
    سید پوریا | ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

    لطفاً در ویدیو بدی آیفون 12 پورمکس و هوای 40 پور مقایسه کنید

  • ebiii
    ebiii | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

    داغون ترین بررسی بود که تا حالا دیدم

  • Ali Hosseini
    Ali Hosseini | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

    چه برسی کوتاه و بدرد نخوریه

مطالب پیشنهادی