ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استخوان‌های 7000 ساله از وجود بیماری مالاریا در هزاران سال قبل خبر می‌دهد

هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند و حتی جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. استخوان‌های کشف شده در ویتنام با قدمت 7000 سال، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند و حتی جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. استخوان‌های کشف شده در ویتنام با قدمت 7000 سال، نشانه‌هایی از این بیماری را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که این بیماری هزاران سال است که مردم را درگیر کرده است.

هر سال بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دهند.  سازمان بهداشت جهانی در گزارش سال 2019 از ابتلای بیش از 229 میلیون نفر در جهان به بیماری مالاریا خبر داد. هر سال در حدود 400 هزار کودک زیر 5 سال در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و این بیماری به اعتقاد برخی متخصصان به تهدید جهانی برای انسان تبدیل شده است.

در سال 2015 زیست شناسی به نام «هالی باکلی» از دانشگاه اوتاگو نیوزلند، استخوان‌هایی با قدمت 7000 سال را در ویتنام کشف کرد. بررسی‌های انجام شده روی استخوان‌ها نشانه‌هایی از بیماری مالاریا را با خود دارد و به نظر می‌رسد مردم محلی آن منطقه در حدود 7000 سال قبل با بیماری مالاریا درگیر بوده‌اند.

پیشتر نیز در استخوان‌هایی با قدمت 4000 سال نشانه‌هایی از بیماری مالاریا گزارش شده بود. برخی محققان معتقد هستند که قدمت این بیماری به 50 هزار سال قبل بازمی‌گردد.

مالاریا در واقع مهم‌ترین بیماری انگلی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بیشتر دیده می‌شود و با علائمی همچون تب شدید، خستگی، سردرد و تهوع همراه است تا جایی که می‌تواند جان فرد مبتلا شده را به خطر بیندازد. انگل مالاریا از طریق پشه‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود. در صورتی که کودکان به این بیماری مبتلا شوند اندازه طحال آنها بزرگ می‌شود و این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین در زنان باردار بیماری از مادر به جفت منتقل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی