ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان سنگاپوری موفق به توسعه دستگاهی برای برقراری ارتباط با گیاهان شدند

تیمی از محققان دانشگاه فناوری «نانیانگ» سنگاپور موفق به توسعه دستگاهی شده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را به گیاهان منتقل و از آنها دریافت کرده و در واقع با گیاهان ارتباط برقرار کند. امید آن ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

تیمی از محققان دانشگاه فناوری «نانیانگ» سنگاپور موفق به توسعه دستگاهی شده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را به گیاهان منتقل و از آنها دریافت کرده و در واقع با گیاهان ارتباط برقرار کند. امید آن می‌رود با توسعه چنین دستگاهی بتوان به افزایش محصولات کشاورزی کمک کرد و همچنین ربات‌هایی هوشمند برای صنعت کشاورزی طراحی کرد.

دستگاه طراحی شده توسط محققان، مجهز به الکترودی است که از طریق برچسبی نرم و قابل انعطاف به گیاه متصل می‌شود. این الکترود می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را به گیاه منتقل و سیگنال‌های واکنشی گیاه را دریافت کند.

دهه‌ها است که دانشمندان بر این باور هستند که گیاهان قدرت درک محیط اطراف خود را دارند و در واکنش به شرایط محیطی، سیگنال‌های الکتریکی از خود ساطع می‌کنند. تیم تحقیقاتی در تلاش هستند تا این سیگنال‌های الکتریکی را پایش کرده و از نتایج خروجی آن در کاربردهای مختلفی استفاده کند. این فناوری می‌‌تواند برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله توسعه ربات‌های گیاهی و همچنین برای شناسایی برخی بیماری‌های مربوط به گیاهان مورد استفاده قرار گیرد.

البته در نظر داشته باشید که سیگنال‌های الکتریکی ساطع شده از گیاهان بسیار ضعیف هستند و تنها در صورت تماس فیزیکی مناسب الکترود با برگ‌های گیاه، قابل تشخیص هستند. با توجه به اینکه سطح برگ و ساقه گیاهان ناهمواری‌هایی دارد، الکترودهای منعطف و نازک می‌تواند مفید باشد.

قطر دستگاه طراحی شده توسط دانشمندان فقط 3 میلی متر است و هیچ آسیبی به گیاه وارد نمی‌کند. همچنین این دستگاه تاثیری بر فتوسنتز گیاه نخواهد داشت. محققان در ادامه تحقیقات خود، الکترود را به بازوی رباتیک متصل کرده تا از طریق گوشی هوشمند بتوانند با دستگاه ارتباط برقرار کنند.

چنین تحقیقاتی به دانشمندان کمک می‌کند تا بتوانند از این دستگاه ارتباطی برای برقراری ارتباط با گیاهان کمک گرفته و اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت از محصولات کشاورزی در پیش بگیرند.

«چن شیادودونگ» ریاست دانشکده علوم و مهندسی مواد دانشگاه سنگاپور می‌گوید:

«تغییرات آب و هوایی تاثیر مستقیمی روی محصولات کشاورزی ایجاد کرده و امنیت غذایی مردم سراسر جهان را تهدید می‌کند. با پایش سیگنال‌های الکتریکی گیاهان می‌تواند موارد غیرعادی را در مورد محصولات کشاورزی تشخیص داد.  حتی این امکان وجود دارد تا قبل از اینکه مثلا برگ‌های گیاه زرد شود، از بروز چنین مشکلی جلوگیری شود. با این رویکرد می‌تواند به باروری و افزایش محصولات کشاورزی کمک کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی