ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی بی ام و M6 کانورتیبل؛ قدرتمندترین و سریعترین M-Power موجود در ایران

در ابتدای دهه 90 شمسی شاهد ورود خودروهای خاص و گران قیمتی به بازار ایران بودیم که حتی پس از گذشت چندین سال همچنان توضیح منطقی برای ورود این دست از خودروها به کشور وجود ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

در ابتدای دهه 90 شمسی شاهد ورود خودروهای خاص و گران قیمتی به بازار ایران بودیم که حتی پس از گذشت چندین سال همچنان توضیح منطقی برای ورود این دست از خودروها به کشور وجود ندارد. شرکت بی ام و در سالیان اخیر به مدد فعالیت واسطه ای پرشیا خودرو حضور قدرتمندتری به نسبت دیگر رقبای هموطن خود در بازار ایران را تجربه کرده است و به نوعی بازار خودروهای لوکس در ایران را به تصرف خود در آورده است.

شاید پر سر و صدا ترین ورود خودروهای خاص این شرکت مربوط به بی ام و i8 باشد که در تعداد قابل توجهی عموما خارج از نمایندگی بی ام و در ایران پا به خیابان ها گذاشتند. اما اولین ورود جنجالی را باید مربوط به آخرین نسل از سری 6 دانست که در مدل های معمولی و چه در مدل قدرتمند M وارد بازار ایران شدند.

گرچه با ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از 2500 سی سی دیگر شاهد ورود مدل های قدرتمند M به کشورمان نبودیم و به نوعی M6 آخرین محصول M نشان وارد شده به کشور (به شکل قانونی) قلمداد می شود و دست بر قضا نیز با توان بیش از 550 اسب بخار از حیث قدرت موتور و عملکرد سرآمد تمام ب ام و های پلاک ملی موجود در ایران است که البته با توجه به شرایط ممنوعیت واردات و تحریم نیز بعید است که در چشم انداز کوتاه مدت، خودرو دیگری بتواند این عنوان را از ب ام و M6 برباید.

جالب است بدانید که جز چند دستگاه مدل کانورتبیل، ظاهرا دو نمونه گرن کوپه (کوپه چهاردرب) و احتمالا دو یا سه دستگاه از مدل های کوپه M6 نیز قبل از اجرایی شدن قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به شکل شخصی به کشورمان وارد شده اند که حداقل یکی از این خودروها متاسفانه در طی تصادفی سهمگین از بین رفته است.

نسل سوم سری 6

بی ام و از کانسپت نسل جدید سری 6 در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی کرد و  سپس در نمایشگاه شانگهای و نیویورک سال بعد مدل نهایی آن را در معرض نمایش گذاشت. بی ام و این نسل از سری 6 را در هر سه مدل کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه با کد F13/F12 و F06 عرضه کرد که در سال 2018 تولید این اتاق متوقف شد. مدل فست بک سری 5 نیز از این به بعد تحت نام سری 6 تولید خواهد شد و بی ام و با معرفی نسل جدید سری 8 پس از 20 سال غیبت به طور غیر مستقیم آن را جایگزین سری 6 کرده است.

سری 6 در دو نسخه با فاصله محوری کوچک و بزرگ به ترتیب در مدل های کوپه/کانورتیبل و گرن کوپه تولید شده است. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور نسخه کوچک تر برابر با 4894، 1894، 1365 و 2855 میلی متر است. وزن این خودرو نیز در حدود 2055 کیلوگرم است. همچنین سری 6 در سال 2015 توسط بی ام و فیس لیفت شد.

طراحی شده توسط نادر فقیه زاده

طراحی خارجی سری 6 توسط نادر فقیه زاده و طراحی داخلی آن توسط کریستین بایور صورت گرفته است. سری 6 به وضوح از زبان طراحی شسته رفته تری به نسبت نسل قبلی خود برخوردار بود. جلو پنجره کلیوی شکل که با دو قاب کرومی از یکدیگر جدا شده اند را باید یکی از منطقی ترین طرح های جلو پنجره در محصولات اخیر بی ام و قلمداد کرد.

این جلو پنجره نه تنها به خوبی هویت این نام را حفظ می کند بلکه از ابعاد منطقی برخوردار است. چراغ های جلو نیز شکل دوتایی خود را حفظ کرده اند که در بخش بالایی یک ابروی LED  کار شده است. در بخش پایین سپر نیز سه ورودی هوای مجزا از هم مشاهده می شود. کاپوت کشیده با خطوط تیز کار شده بر روی آن تا جلو پنجره خودرو امتداد پیدا کرده است.

در نمای کناری خط شانه ای به خط پایین درب ها توسط یک خط مورب دیگر متصل شده است و دستگیره درب نیز دقیقا در خط شانه ای قرار گرفته است. گلگیرهای عقب نیز حجم دار طراحی شده اند تا حس عضلانی بودن تقویت شود.

در نمای عقب نیز طراحی چراغ ها تا جای ممکن به نسل قبل وفادار بوده است و یک نوار باریک چراغ در زیر چراغ اصلی قرار گرفته است اما طراحی چراغ های اصلی به کلی مشابه با محصولات دیگر بی ام است که به صورت طولی بر روی گلگیر عقب و درب صندوق امتداد پیدا کرده است. همچنین چراغ ترمز به صورت یک نوار بر روی درب صندوق قرار دارد. خروجی اگزوز گرد 2 تایی در دو سمت نیز به خوبی هویت M خودرو را نشان می دهد.

سقف خودرو  از نوع پارچه ای با مکانیزم هیدرولیکی است و در حدود 19 ثانیه طول می کشد تا باز و 24 ثانیه طول می کشد تا بسته شود و امکان باز کردن سقف تا حداکثر سرعت 40 کیلومتر بر ساعت نیز وجود دارد.

اتاق اسپرت و لوکس بی ام و M6

با ورود به اتاق خودرو اولین چیزی که نظرها را به خود جلب می کند، چرم قرمز رنگ در کنار تریم مشکی و فیبرکربن است. به طور سنتی بی ام و داشبورد خودرو را متمایل به سمت راننده طراحی می کند و برای تاکید بیشتر بر روی این مسئله شاهد به کار رفتن یک کمان از قسمت کنسول مرکزی تا به روی داشبورد هستیم.

بی ام و سعی کرده تا تمامی بخش های اتاق حس اسپرتی و لوکس بودن را به سرنشینان بدهد و در کمتر بخشی از اتاق از پلاستیک خشک استفاده کرده است. جوی استیک جعبه دنده در کنار پد تنظیمات و دکمه پارک و کلید باز و بست سقف در کنار دست راننده قرار گرفته است.

در بالاترین بخش کنسول نیز صفحه نمایش 10.2 اینچی قرار  دارد. پشت آمپری کلاسیک 4 بخشی بی ام و نیز یکی از خواستنی ترین بخش های کنسول به شمار می رود زیرا بی ام و در مدل های جدید به کلی از صفحه نمایش تمام دیجیتال استفاده می کند.

البته بخش پایین این پشت آمپری نیز به صورت دیجیتال طراحی شده است. بی ام و در ساخت صندلی های راحت و اسپرت استاد است و با نصب این صندلی ها در ارتفاع پایین حس سواری اسپرت را بشدت تقویت می کند. صندلی های عقب اما چندان جا دار نیستند و به کلی نمی توان بر روی آن ها حساب باز کرد.

گرچه به علت استفاده از کلید و ادوات در بخش های مختلف کنسول و روی درب ها به طور کلی فضای اتاق تنگ جلوه می کند با این که خودرو در واقعیت پهنای مناسبی دارد.

M6 تقریبا به تمامی تجهیزات و امکانات مرسوم در خودروهای آلمانی مجهز است. 12 اسپیکر با توان 600w، گرمکن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 14 جهت، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، هدآپ دیسپلی، تنظیم برقی فرمان، تهویه مطبوع صندلی های عقب، اپل کار پلی، آینه مجهز به گرمکن، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب و...از مهم ترین امکانات آن به شمار می رود.

قوای محرکه قدرتمند M

در بخش قوای محرکه M6 به موتور 4.4 لیتری V-8 دو توربو با حداکثر قدرت 553 اسب بخار در دور 6000 rpm و حداکثر گشتاور 680 نیوتن متر در بازه دور موتور 1500 تا 5750 rpm مجهز شده است. جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه ساخت شرکت Getrag نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقب را دارد. بی ام و از دیفرانسیل محدود کننده لغزش الکترومکانیکی نیز استفاده کرده است.

سیستم تعلیق در جلو از نوع دوبل جناغی شکل و در عقب اتصال چندگانه موسوم به مولتی لینک است. هر چهار چرخ خودرو نیز به ترمز دیسکی خنک شونده مجهز است که در جلو ابعادی برابر با 400 mm و در عقب برابر با 396 mm است. چرخ ها نیز از نوع 20 اینچی سبک وزن فورج کاری شده 5 پره دوبل هستند. لاستیک ها نیز از نوع ران فلت فاق کوتاه هستند.

M6 در مدل کانورتیبل تنها به 4.3 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت نیز به طور الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. بی ام و آتش بازی قدرت را به همین یک مدل محدود نکرد و در ادامه مدل های Competition M6 با قدرت و قیمت بیشتر را نیز عرضه کرد.

تجربه رانندگی با بی ام و M6

با قرار گیری در پشت فرمان M6 متوجه ارتفاع بسیار پایین صندلی خواهید شد. کاپوت کشیده خودرو در نگاه اول ممکن است کمی کار را برای رانندگی سخت کند اما به مرور زمان ابعاد آن دستتان می آید و سنسورها نیز کمک شایانی می کنند.

همانطور که از یک محصول آلمانی انتظار می رود ارگونومی در سطح بالایی قرار دارد. کلید تنظیمات مربوط به چراغ ها نیز در سمت چپ فرمان قرار گرفته است. به طور کلی اکثر بخش های خودرو قابلیت تنظیم و شخصی سازی را دارد.

ب ام و به شما اجازه می دهد تا تحت سه حالت مختلف موتور، کمک فنر ها، فرمان و جعبه دنده را تنظیم کنید. هرچه درجه این تنظیم بالاتر باشد خودرو سریع ترین پاسخگویی را از خود نشان می دهد.

با قرار دادن خودرو در راحت ترین تنظیمات(Comfort) و بستن سقف، M6 به راحتی در نقش یک خودروی گرندتورر ظاهر می شود و مناسب طی کردن مسافت های طولانی خواهد بود اما به طور کلی ترکیب لاستیک های ران فلت با تعلیق اسپرت و خشک برای عبور از دست اندازهای شهری مناسب نخواهد بود.

یکی از دیگر نقاط ضعف M6 را می توان فرمان الکتریکی لخت آن دانست که تاخیر و عدم اتصال آن به محور جلو باعث می شود تا کیفیت رانندگی به خصوص بر سر پیچ ها کاهش پیدا کند.

اما سمت دیگر ماجرا قضیه به کلی فرق می کند. با قرار دادن خودرو در اسپرتی ترین حالت ممکن کافی است تا کمی پدال گاز را بیش از حد فشار دهید تا چراغ کنترل کشش خودرو به سرعت شروع به چشمک زدن کند و پس از دور گرفتن توربوشارژر ها M6 به صورت ظالمانه ای سریع است و شما را به صندلی تان می چسباند.

جعبه دنده خودرو نیز عملکرد بسیار عالی از خود نشان می دهد و برای تعویض هر دنده  فشار کوچکی بر روی هر کدام از پدال های پشت فرمان کافی خواهد بود. M6 به مدد لاستیک های عظیم الجثه چسبندگی مکانیکی بالایی را فراهم می کند و در نتیجه امکان گذر از پیچ ها با سرعت بالا را ممکن می سازد.

با این وجود M6 نمی تواند وزن بالای خود را پنهان کند و بادی رول و جا به جایی وزن به صورت عرضی در صورت فشار آوردن بیش از حد حس خواهد شد و ترمزهای خودرو را وارد یک چالش اساسی می کند و پس از چندین بار ترمزگیری سنگین مشخصا از عملکرد آن ها کاسته خواهد شد. به همین دلیل بی ام و امکان انتخاب ترمزهای کربن سرامیکی گران قیمت را به صورت یک تجهیز اضافه ممکن ساخته است.

در مجموع نمی توان انتظار سواری و هندلینگ پورشه 911 را از M6 داشت و گرچه در مسیرهای مستقیم M6 شتاب گیری رعب آوری دارد اما به عنوان یک گرند تورر لوکس آلمانی قابل مقایسه با دیگر هم وطن خود یعنی SL63 AMG  است.

در پایان بی ام و M6 را باید یکی از آخرین محصولات M Power دانست که سنت بی ام و یعنی ارسال قدرت تنها به چرخ های عقب را رعایت می کند. M6 کانورتیبل قیمت پایه ای برابر با 123 هزار دلار دارد که در زمان عرضه به نسب اصلی ترین رقبای خود همچون SL63 AMG و پورشه 911 کابریولت قیمت پایه پایین تری داشته است.

تاریخ به نوعی برای بی ام و تکرار شد و پس از پایان یافتن تولید سری 6 بی ام و از سری 8 رونمایی کرد. اتفاقی که در آخر دهه 80 میلادی نیز افتاده بود. بی ام و با درس گرفتن از نقاط ضعف سری 6 سنت M را شکسته است و  نسل جدید محصولات M را به صورت چهارچرخ متحرک عرضه می کند تا امکان استفاده از ذره ذره گشتاور تولیدی موتور فراهم شود.

بی ام و با رونمایی از نسل جدید سری 8 محصولی هوشمندانه را روانه بازار خودرو کرده است. سری 8 به طور کلی ابعاد تقریبا یکسانی به نسبت سری 6 دارد و تنها پهنای آن کمی بزرگ تر است و به مدد قوای محرکه چهارچرخ متحرک با قابلیت چرخش چرخ های عقب از نظر هندلینگ و دینامیک رانندگی وضعیت مطلوب تری به نسبت سری 6 دارد.

بی ام و در زمینه طراحی نیز تا جای ممکن این خودرو را عضلانی طراحی کرده است و باید آن را یکی از ساختار شکنانه ترین محصولات بی ام و دانست. دیگر خبری از طراحی شسته رفته و اتو کشیده سری 6 نیست تا سری 8 تاثیر بیشتری بر روی مخاطب خود بگذارد.

در داخل اتاق نیز بی ام و از المان های لوکس تری همچون دسته دنده کریستالی استفاده کرده تا نه تنها به رقابت با 911 بپردازد، بلکه یک رقیب جدی برای محصولات لوکس تری همچون کلاس S مرسدس بنز قلمداد شود.

قیمت و شرایط بازار ب ام و M6

نسخه های وارداتی M6 حتی در زمان عرضه اولیه به دلیل خاص بودن قیمت مشخصی در بازار نداشتند و اساسا خودروهایی با قیمت بیش از 1.5 میلیارد تومان (در سال 2013) و با توجه به نرخ دلار کمتر از 4000 تومن محسوب می شدند، اما طی سال های اخیر و با توجه به ده برابر شدن قیمت خودروهای وارداتی و افزایش بیش از 6 برابری نرخ ارز، این خودروها عملا به اشیایی کلکسیونی مبدل شده اند و کمتر در خیابان ها دیده و رانده می شوند.

از این رو معدود ام 6 های موجود در کشور اساسا کارکرد بسیار پایینی دارند و معمولا قیمت هایی بیش از 10 میلیارد را به خود میبنند، اما به دلیل سختی تعمیرات، پیچیدگی های فنی، کمبود جدی قطعات یدکی و ...خرید و فروش این خودروها در بازار چندان رایج نیست و قشر ابر ثروتمند معمولا ترجیح می دهند تا خودروهایی مانند ب ام و سری هفت یا ب ام و I8 را به جای چنین خودرو خاصی برگزینند یا به سراغ محصولات پورشه بروند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی